Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Raport cen ofertowych mieszkań na rynku wtórnym – II kwartał 2016 r.

Alicja Palińska

Analizujemy ceny ofertowe sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym w II kwartale 2016 r., biorąc pod uwagę wielkość mieszkania oraz jego stan.

 

1. Analiza cen ofertowych mieszkań (zł/mkw.) a liczba pokoi – II kwartał 2016 r.

Nasza przestrzeń do życia się powiększa, spada oprocentowanie kredytów, zdolność kredytowa rośnie. Dodatkowo ceny mieszkań pozostają stabilne. Powoduje to, że zainteresowanie większymi mieszkaniami jest coraz bardziej widoczne – nie tylko wśród osób poszukujących mieszkania dla siebie, ale również wśród inwestorów zainteresowanych rynkiem najmu. Jeszcze jednym argumentem jest to, że stawka za metr kwadratowy dużych nieruchomości jest wyraźnie niższa niż w przypadku najczęściej poszukiwanych M2 i M3.

Według statystyk wyszukiwań na portalu Nieruchomosci-online.pl ponad połowa osób wybiera mieszkania o przeciętnej wielkości, o metrażu 30–60 mkw., składających się z 2 lub 3 pokoi. Znacznie rzadziej poszukujemy kawalerek do 30 mkw. (19 proc. wyszukiwań) oraz mieszkań powyżej 60 mkw. (21 proc. wyszukiwań).

Porównanie średnich cen ofertowych mieszkań z rynku wtórnego potwierdza, że za większe mieszkanie zapłacimy mniej od metra kwadratowego.

Cena za metr kwad. a liczba pokoi w mieszkaniu

Raport_cen_II_kwartal2016_cena-liczba_pokoi

 

Większe mieszkania częściej oferowane są po niższej stawce za metr kwadratowy, jednak dysproporcja na lokalnych rynkach różnie się rozkłada.

Największe różnice w cenach za metr kwadratowy mieszkań 4-pokojowych w porównaniu do kawalerek występują w Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu i Białymstoku. W tych przypadkach różnica wynosi prawie 2000 zł za metr kwadratowy.

W odwrotnej sytuacji znajduje się rynek mieszkaniowy w Łodzi, Gorzowie Wielkopolskim, Bielsku-Białej i Kielcach, gdzie nie odnotowujemy dużych różnic w stawkach za metr kwadratowy w zależności od liczby pokoi w mieszkaniu – wynoszą one zaledwie kilkaset złotych.

2. Analiza cen ofertowych mieszkań (zł/mkw.) a stan mieszkania – II kwartał 2016 r.

Nie zawsze sprzedający określają stan mieszkania w ofercie sprzedażowej. Jednak jest to coraz popularniejsze kryterium wyszukiwania, głównie z powodu konkretnych preferencji poszukujących. Coraz więcej osób jest zainteresowanych zakupem mieszkania w stanie wymagającym remontu. Głównie jest to spowodowane niższą ceną, dopasowaną do możliwości zakupowych lub kredytowych, lecz również chęcią zainwestowania w tanie mieszkanie, wyremontowanie go oraz szybkie odsprzedanie z zyskiem (tzw. house flipping).

Jak wygląda zatem stan mieszkań w poszczególnych miastach, zostało porównane dzięki danym zaprezentowanym w serwisie Nieruchomosci-online.pl w II kwartale 2016 r.

Cena za metr kwad. a stan mieszkania

Raport_cen_II_kwartal2016_cena-standard_mieszkania

 

Największy udział mieszkań do remontu w ofercie sprzedażowej znajduje się w Łodzi (22 proc.), Katowicach (19 proc.) i Kielcach (15 proc.).

Największe różnice, wynoszące ok. 1000 zł., pomiędzy średnimi cenami za metr kwadratowy za mieszkanie do remontu a tym w stanie dobrym, występują w Bielsku-Białej, Białymstoku, Poznaniu i Olsztynie. Najmniej można zaoszczędzić lub zarobić na house flippingu w Opolu, Kielcach, Katowicach i Szczecinie – tutaj różnica między średnią ceną za metr kwadratowy mieszkania, którego stan wymaga remontu, wynosi 300–500 zł.

Sporo mieszkań wymagających odświeżenia znajdziemy w Bielsku-Białej (31 proc.), Opolu (27 proc.) i Białymstoku (23 proc.).

Próżno szukać mieszkań do remontu lub w stanie do odświeżenia w Gdyni, Poznaniu, Zielonej Górze, Wrocławiu czy Krakowie, patrząc na ich udział w całościowym rynku ofertowym.

Stanem dobrym określana jest prawie połowa mieszkań w Olsztynie (55 proc.), Białymstoku (48 proc.), Zielonej Górze (44 proc.) Bielsku-Białej (42 proc.) i Poznaniu (42 proc.).

Stan bardzo dobry charakteryzuje prawie połowę ofert sprzedażowych mieszkań w Kielcach (41 proc.) i Krakowie (40 proc.).

Mieszkania o wysokim standardzie stanowią największy udział w Gorzowie Wielkopolskim (67 proc.), Szczecinie (45 proc.) oraz Warszawie (33 proc.).

 

Alicja Palińska

Alicja Palińska - Brand manager w zespole Nieruchomosci-online.pl. Od 13 lat związana z portalem Nieruchomosci-online.pl, gdzie realizuje projekty związane z rozwojem serwisu oraz strategią komunikacji i promocji marki. Z zamiłowania do analityki i danych od 2020 r. odpowiada za tworzenie indeksu nastrojów rynkowych – pierwszego barometru koniunktury na rynku wtórnym, opartego na ocenach i prognozach pośredników z całej Polski (INPON). Przygotowuje też raporty i artykuły dotyczące polskiego rynku mieszkaniowego. Członek zespołu redakcyjnego e-magazynu „ESTATE” dla profesjonalistów z branży nieruchomości.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także

Cookies i dane osobowe

Zapisujemy w Twoim urządzeniu pliki cookies własne oraz naszych partnerów i uzyskujemy dostęp do tych plików. Robimy to w celu:

  • świadczenia naszych usług, w tym zapewnienia prawidłowego działania serwisu;
  • remarketingowym, czyli wyświetlania Ci naszych spersonalizowanych reklam na innych stronach www;
  • analizy zachowań użytkowników w celu optymalizacji serwisu.

Jeśli wyrażasz zgodę na wszystkie cele wykorzystywania cookies – kliknij „OK".
Jeżeli nie akceptujesz żadnego z powyższych celów – kliknij „Nie zgadzam się".
Wtedy zastosujemy tylko tzw. niezbędne pliki cookies.
Jeżeli chcesz wybrać cele wykorzystania cookies – kliknij „Ustawienia plików cookie”.

Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie zmieniając ustawienia. Możesz także zmodyfikować wyrażone zgody.

W powyższych celach przetwarzamy Twoje dane osobowe zebrane z wykorzystaniem plików cookies. Ich administratorem jesteśmy my, czyli NNV Sp. z o.o. Podstawą prawną przetwarzania jest niezbędność tego działania w celu wykonania umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO) oraz nasz prawnie uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu Twoich danych osobowych, plikach cookies, w tym o sposobie, w jaki my i nasi partnerzy ich używamy, oraz o przysługujących Ci prawach znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

  • Ustawienia plików cookie
  • Nie zgadzam się
  • OK