Jak badamy
nastroje w branży nieruchomości?

Co kwartał pytamy właścicieli biur i agentów nieruchomości o ocenę aktualnej sytuacji na rynku oraz prognozę na najbliższy kwartał. Zobacz, jak powstaje pierwszy w branży Indeks nastrojów pośredników w obrocie nieruchomościami (INPON).

Dowiedz się więcej

Pierwsze takie
badanie nastrojów

Głos branży

Zapraszamy pośredników, deweloperów, analityków i ekonomistów do dialogu o sytuacji na rynku.

Trendy

„Dziś” to za mało. Analizujemy również trendy, które „jutro” mogą zmieniać branżę nieruchomości.

Regularność

Trzymamy rękę na pulsie. Co kwartał pytamy branżę o obecną i przyszłą sytuację w sektorze.

Zaplecze eksperckie

Współtworzymy raporty ze specjalistami z centrum badawczo-rozwojowego przy Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.

500+

pośredników

Zapraszamy do badania reprezentatywną grupę właścicieli biur i agentów z całej Polski.

8

segmentów

Pytamy o domy, działki, kawalerki, mieszkania, lokale biurowe i usługowe. Na sprzedaż i wynajem.

4

pytania stałe

Budujemy indeks na podstawie odpowiedzi na pytania o poziom cen, popytu i podaży.

Jak to robimy?

Wysyłamy pytania

Zaproszeni pośrednicy otrzymują pytania dotyczące kluczowych obszarów rynku, tj. poziom cen, popytu i podaży. Pytamy zarówno o aktualną ocenę, jak i o prognozy.

Zbieramy odpowiedzi

Pośrednicy wypełniają ankietę. Oprócz pytań stałych, znajdują tam również zagadnienia dotyczące indywidualnego nastroju ankietowanego pośrednika.

Opracowujemy wyniki

Eksperci z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu opracowują wyniki ankiety, w szczególności obliczają indeks INPON wraz z subindeksami oraz dokonują interpretacji uzyskanych wyników.

Tworzymy indeks

Dysponując indeksem nastrojów za dany kwartał, nanosimy go na wykres. Porównując wynik do poprzednich badań, widzimy, jak kształtują się nastroje pośredników.

Metoda
badawcza

Indeks nastrojów pośredników w obrocie nieruchomościami (INPON) ma określić, jakie nastawienie panuje wśród osób zajmujących się pośrednictwem w Polsce.

INPON obliczany jest na podstawie odpowiedzi na 4 pytania stałe dotyczące 8 segmentów rynku:

  • kawalerki sprzedaż,
  • kawalerki najem,
  • mieszkania sprzedaż,
  • mieszkania najem,
  • domy sprzedaż,
  • działki sprzedaż,
  • lokale biurowe sprzedaż i najem,
  • lokale usługowe sprzedaż i najem.
Nastroje pozytywe Nastroje negatywne

Indeks może przybierać wartości z przedziału [0-100], gdzie wynik powyżej 50 oznacza, że pośrednicy wskazują na poprawę sytuacji i w ich opinii nastąpi rozwój rynku lub danego segmentu.

INPON wynika z wartości poszczególnych subindeksów dla danego kwartału. Subindeksy są z kolei obliczane jako średnia arytmetyczna dla poszczególnych segmentów rynku.

Badanie ankietowe przeprowadzane jest przy użyciu techniki badawczej CAWI (Computer Assisted Web Interview – metoda, w której respondent wypełnia ankiety w formie elektronicznej) na reprezentatywnej grupie właścicieli biur i agentów nieruchomości z całej Polski.

Za opracowanie metody badawczej oraz algorytmu Indeksu nastrojów pośredników (INPON) odpowiadają eksperci z Centrum Badawczo-Rozwojowego Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Uniwersystet Ekonmiczny we Wrocławiu

Masz pytania?
Zapraszamy do kontaktu