Spółka TAURON Dystrybucja zauważyła wzrost reklamacji od klientów posiadających własne systemy fotowoltaiczne. Usterki pojawiają się najczęściej w słoneczne dni i związane są z odwróceniem przepływu energii przy braku autokonsumpcji. Skutkuje to problemami napięciowymi i wyłączaniem się falowników. Między innymi dlatego TAURON Dystrybucja prowadzi w ostatnich latach intensywne działania inwestycyjne, mające na celu poprawę funkcjonowania na linii mikroinstalacja - sieć elektryczna.
Problematyczne nadwyżki energii
Przy zwiększonej liczbie reklamacji nie wystarczy monitorowanie parametrów jakościowych energii oraz stopnia obciążenia poszczególnych komponentów sieci. Potrzebne są również działania formalne i kontrolne, zwłaszcza dotyczące niepoprawnych połączeń. Tylko tak możliwe będzie bezpieczne odprowadzanie nadwyżek energii, by urządzenia o zawyżonych parametrach nie powodowały wyłączenia falowników.
Główną przyczyną kłopotów jest nadprodukcja prądu przez prosumentów. Jak zaznacza rzecznik prasowy TAURON Dystrybucja, Ewa Groń, z opracowań spółki wynika, że autokonsumpcja energii wynosi tylko 20%. Pozostała część prądu zostaje wprowadzona do sieci, co powoduje wzrost napięcia powyżej dopuszczalnych norm. Nic więc dziwnego, że falownik się wyłącza. Z reklamacji jasno wynika, że sporo klientów zmienia tryb pracy urządzenia, by generować więcej energii. Ponieważ takie działania są niebezpieczne dla okolicznych mikroinstalacji i niezgodne z prawem, spółka rozpoczęła kontrole.
W samym obszarze gliwickim TAURON wykrył ponad 1500 niepoprawnych ustawień pracy falowników. Zarejestrowano przy tym aż 1600 przypadków przekroczenia dozwolonej mocy w obwodzie.
Dowiedz się więcej o przydomowej fotowoltaice - "Instalacja fotowoltaiczna - co musisz wiedzieć?"
Co będzie sprawdzane?
W czasie inspekcji specjaliści TAURON będą sprawdzać poprawność montażu systemów fotowoltaicznych w trzech aspektach, czyli mocy, napięcia i ilości energii wprowadzanej do systemu. Na podstawie zebranych informacji do właścicieli systemów fotowoltaicznych wysyłane są pisma z listą wykrytych błędów i sposobów ich usunięcia. Dopiero gdy klienci nie zareagują, przeprowadzana jest fizyczna kontrola. Potwierdzone nieprawidłowości są kierowane do Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Rzeczniczka TAURON podkreśla, że kontrole to tylko uzupełnienie szeregu działań serwisowych i technicznych, które mają na celu podniesienie bezpieczeństwa mikroinstalacji.
Warto pamiętać, że kompleksowe dostosowanie sieci do potrzeb OZE to ogromne wyzwanie techniczne i inwestycyjne. Kluczowe jest przy tym, aby systemy były nie tylko sprawne, ale i elastyczne. Na tym etapie spółka przyłączyła do swojej sieci ponad 400 tysięcy instalacji fotowoltaicznych.
Chcesz być na bieżąco?
Dołącz do newslettera
Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html