fot.: materiały własne Katarzyny Lewandowskiej
Wiele osób, zwłaszcza młodych stażem, nie ma świadomości zagrożeń, z jakimi wiąże się praca w terenie. Choć temat bezpieczeństwa osobistego w pracy dotyczy głównie agentek, nie oznacza to, że mężczyźni mogą czuć się bezpiecznie. Niepokojące zachowania właścicieli nieruchomości spowodowane np. zaburzeniami osobowości czy alkoholem, a także ryzyko rabunku w drodze na spotkanie lub w trakcie prezentacji są niestety całkiem realne. Ponadto właściciele biur nieruchomości i agenci mają w zespołach kobiety agentki. Dzięki świadomości zagrożeń mogą oni lepiej zadbać o ich bezpieczeństwo, nie lekceważąc przy tym własnego.
Agentko i agencie, jedziecie na spotkanie z właścicielem mieszkania, domu, kamienicy, magazynu, działki. Czy na pewno zadbaliście o swoje bezpieczeństwo? Piwnice, słabo oświetlone klatki schodowe, szemrane okolice, oficyny, hale, blokowiska, stare budynki, ale też drogie apartamenty i okazałe rezydencje. Nieruchomości w centrum miasta lub oddalone od zabudowań. Nie ma reguły. W każdym z tych miejsc możecie trafić na kogoś, kto będzie chciał wyrządzić wam krzywdę.
Bezpieczeństwo osobiste – przemilczany problem
W marcu 2024 roku wraz z KIGN Delegaturą Katowice i IGN zorganizowaliśmy pierwszą konferencję na temat bezpieczeństwa kobiet w nieruchomościach. Jednak po wydarzeniu i czerwcowej prelekcji na śniadaniu branżowym w Katowicach, na którym niemal co trzecia osoba dzieliła się publicznie sytuacjami, które nie powinny mieć miejsca, byliśmy pewni, że skala problemu jest znacznie większa niż wcześniej sądziliśmy. I nie dotyczy jedynie kobiet.
Poza konferencją i prelekcją, na których uczestniczki i uczestnicy wypowiadali się publicznie, większość dotychczas zebranych historii przekazano nam pod warunkiem zapewnienia autorom anonimowości. Dlaczego tak wiele osób obawia się rozmawiać, występując pod imieniem i nazwiskiem? Oto najczęstsze powody.
Dlaczego agentki i agenci nie chcą publicznie mówić o niepokojących sytuacjach, które przeżyli?
- Obawa przed utratą klienta, skargą do szefostwa, złą opinią w internecie
- Obawa przed negatywną oceną otoczenia (Może niepotrzebnie się uśmiechałam? Byłam zbyt miła?)
- Obawa przed oskarżeniem o pomówienie (Nie mam dowodów na niestosowne zachowanie właściciela/klienta)
- Obawa przed własną błędną oceną zachowania właściciela/klienta (Może coś źle zrozumiałam? Może właściciel dotykając mnie, nie miał nic niestosownego na myśli?)
- Aspekt kulturowy (Mężczyźni mają sobie radzić w każdej sytuacji. Inaczej staną się tematem do żartów. Gdy zostałem zaczepiony przez agresora lub mój klient zachowywał się w niepokojący sposób, powinienem wiedzieć, jak zareagować)
Od ponad roku pracujemy nad tym tematem, zbierając niepokojące historie agentek i agentów. Na ich podstawie tworzymy materiały edukacyjne w formie wideo, wykładów i warsztatów. Przygotowujemy też kolejną ogólnopolską konferencję dotyczącą bezpieczeństwa osobistego agentów i zarządców nieruchomości. Naszym celem jest zwiększenie świadomości, zminimalizowanie ryzyka zagrożeń, wskazanie procedur bezpieczeństwa oraz przedstawienie sposobów reagowania w sytuacji, gdy ucieczka nie jest możliwa.
Jak zidentyfikować potencjalne ryzyka i zminimalizować możliwość ich wystąpienia?
Potencjalne ryzyka dotyczące bezpieczeństwa osobistego agentek i agentów nieruchomości
Ryzykowne modele pracy:
- Prowadzenie jednoosobowego biura nieruchomości (jeżdżenie na spotkania i prezentacje w pojedynkę, brak wglądu innych w kalendarz spotkań)
- Posiadanie w zespole młodych stażem agentów (nie mają świadomości zagrożeń, zależy im na każdym kliencie, więc nawet gdy ten przekracza granicę, bagatelizują to, bo liczą na współpracę)
Potencjalnie ryzykowne sytuacje:
- Prezentacje nieruchomości po zmroku (zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym)
- Spotkanie umówione na podstawie „zimnych telefonów” (duża anonimowość właścicieli)
- Jeżdżenie na spotkania z „zimnych telefonów” umówione przez pracowników (mocno ograniczona wstępna weryfikacja rozmówcy, anonimowość)
- Spotkania/prezentacje umówione z jedną osobą, na których zastajemy dwie osoby lub więcej (brak przygotowania się na taki scenariusz spotkania)
Zabieranie klientów na prezentację własnym samochodem
Miejsca o wysokim poziomie ryzyka:
- Piwnice, strychy, niedoświetlone korytarze w budynkach wielorodzinnych, magazyny, szemrane okolice, blokowiska, kamienice, oficyny
- Nieruchomości zlokalizowane z dala od innych zabudowań (domy jednorodzinne, tereny poprzemysłowe, hale, magazyny)
Podstawowe środki ostrożności
- Wszystkie spotkania wpisuj w e-kalendarz współdzielony z agentami z biura albo z bliską osobą, która na bieżąco do niego zerka. Zapisuj tam imię i nazwisko właściciela nieruchomości, rodzaj nieruchomości, numer telefonu, dokładny adres nieruchomości i godzinę spotkania. Dodaj wykrzyknik, gdy coś Cię zaniepokoiło i poinformuj o tym osobę, która będzie czuwała nad Twoim bezpieczeństwem w trakcie spotkania.
- Unikaj spotkań solo, zwłaszcza po zmroku.
- Stosuj procedury bezpieczeństwa zawsze i wszędzie, bez względu na miejsce i porę dnia. Coś złego może spotkać Cię także w apartamencie lub willi za miliony. Nie tylko mężczyźni bywają napastnikami. Kobieta także może zrobić Ci krzywdę. Nawet jeśli nie jest agresorem, może działać pod naciskiem innych osób. Każda grupa wiekowa może stanowić potencjalne zagrożenie – od nastolatka do osoby w podeszłym wieku.
- Nigdy nie ściągaj butów na spotkaniach i prezentacjach. Nie pozwalaj też na to, by po nieruchomości iść przodem. To właściciel/klient zawsze powinien iść przed Tobą.
Bezpieczeństwo osobiste na każdym etapie współpracy
Etap I
Pierwsze rozmowy lub wymiana wiadomości z właścicielem lub klientem
Czerwone flagi:
- Zbyt osobiste pytania niemające związku z nieruchomościami
- Liczne komplementy wprawiające Cię w zakłopotanie
- Dwuznaczności
Zasady ostrożności:
- Komunikuj się konkretnie, tylko na temat nieruchomości i swojej pracy. Nie zostawiaj pola do innej interpretacji
- Jeśli to możliwe, niech pierwsze spotkanie odbędzie się w Twoim biurze (wstępnie ocenisz, czy masz do czynienia czymś niepokojącym)
- Rozważ, czy w przypadku wystąpienia „czerwonej flagi” w ogóle pojechać na spotkanie
- Nie jedź solo! Zapowiedz klientowi, że na spotkaniu/prezentacji będziecie w duecie
Etap II
Planowanie podróży. Dotarcie na miejsce spotkania. Droga z parkingu do mieszkania, domu, magazynu, kamienicy itp.
Czerwone flagi:
- Klienci chcą zabrać się z Tobą samochodem
- Na drodze do nieruchomości stoi większa grupa mogąca mieć złe zamiary. Obserwuje Cię lub zaczyna zaczepiać. Może być pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających
- Wejście do środka jest możliwe tylko od tyłu budynku
- Do nieruchomości prowadzi duży, niedoświetlony korytarz, na którym przebywają osoby postronne
- Dotarcie na spotkanie wymaga przejścia ciemną lub słabo doświetloną klatką schodową
- Miejsce spotkania lub prezentacji to kamienica w szemranej okolicy, magazyn, hala, teren przemysłowy, działka lub dom wolnostojący odsunięte od zabudowań. W takich miejscach szczególnie ryzykowne są: rozległy, nieznany Ci teren; duży opustoszały obiekt z licznymi lokalami, brak zasięgu w telefonie, brak oświetlenia, brak sąsiadów, przechodniów i ruchu samochodowego
Zasady ostrożności:
- Przed pierwszym spotkaniem sprawdź dokładną lokalizację nieruchomości, np. w Google Street View, by poznać miejsce spotkania i okolicę
- Unikaj spotkań po zmroku
- Nie proponuj klientom wspólnej podróży na prezentację Twoim samochodem. Zwłaszcza pracując solo! Jeżeli nie masz wyjścia i musisz zabrać klienta ze sobą, zachowaj zasady ostrożności:
- Klient nie może usiąść bezpośrednio za Tobą! Powinien siedzieć obok, abyś miał(-a) możliwość obserwować każdy jego ruch i zauważyć np. czy po coś sięga. Warto wozić na tylnym siedzeniu coś o dużych gabarytach (np. fotelik dziecięcy), aby to miejsce było z założenia zajęte.
- Jeśli musisz podróżować z dwoma klientami (co bardzo odradzam), jeden z nich powinien usiąść obok Ciebie, a drugi – na prawym miejscu z tyłu. Nigdy za Twoimi plecami!
- Nie zakładaj szpilek (utrudniają ucieczkę), zwłaszcza jeśli sama jedziesz na spotkanie
- Załóż ubranie, które nie krępuje ruchów
- Parkując w nieciekawej okolicy, postaw samochód tak, aby w razie niebezpieczeństwa jak najszybciej odjechać bez cofania i innych czasochłonnych manewrów
- Jeśli chcesz zadzwonić do właściciela, że dojechałeś(-aś) już na miejsce, zrób to z samochodu (rozmowa telefoniczna rozprasza uwagę, nie pozwalając na obserwację otoczenia)
- Idąc na spotkanie, rozglądaj się i zwracaj uwagę na to, kogo mijasz
- Jeżeli poczujesz jakiekolwiek zagrożenie, jak najszybciej opuść niebezpieczną okolicę (nawet kosztem odwołania spotkania lub utraty klienta). Gdy ktoś idzie prosto na Ciebie, oceń, czy nie ma czegoś schowanego w rękach lub nie sięga do kieszeni
- W torebce, torbie lub kieszeni noś potencjalną „broń” – może nią być np. jakiś ciężki przedmiot, który na chwilę może unieszkodliwić napastnika. Jeśli nie czujesz się na siłach, by się bronić, możesz nosić ze sobą bardzo hałaśliwy alarm, który ma szansę zwrócić uwagę otoczenia na to, że coś się dzieje. To zwiększa szansę na reakcję otoczenia i wezwanie pomocy
Etap III
Spotkanie z właścicielem lub prezentacja nieruchomości potencjalnym klientom
Czerwone flagi:
- Gdy wchodzisz do mieszkania, domu, magazynu itp., a właściciel zamyka za Tobą drzwi na klucz, zamek, kłódkę
- Właściciel nieruchomości puszcza Cię przodem (po mieszkaniu, domu, piwnicy, strychu, magazynach itp.)
- Właściciel nieruchomości dąży do kontaktu fizycznego (wielokrotnie dotyka np. Twoich ramion, kolan itp.) lub sposobem prowadzenia rozmowy narzuca Ci zbyt nieformalny, krępujący Cię charakter spotkania
- Właściciel częstuje Cię napojami – nieważne czy w naczyniu, czy butelkowanymi
Zasady ostrożności:
- Przed spotkaniem umów się z właścicielem, aby czekał na Ciebie przed blokiem, domem, magazynem, lokalem, halą (ocenisz, czy chcesz iść dalej). Jeśli to prowadzona przez Ciebie prezentacja nieruchomości, przywitaj klientów przed budynkiem (ocenisz, czy możesz czuć się z nimi bezpiecznie w środku)
- Przed wejściem możesz „właśnie kończyć” rozmowę telefoniczną, która da właścicielowi/klientowi do zrozumienia, że ktoś z biura lub ktoś bliski wie, gdzie i z kim jesteś. Warto dać też wtedy do zrozumienia, że telefoniczny rozmówca jest z Tobą umówiony w pobliżu zaraz po spotkaniu
- Wchodząc na spotkanie, nie zdejmuj butów. Zawsze noś ze sobą foliowe ochraniacze na buty
- Pilnuj, aby po wejściu właściciel nie zamykał drzwi na zamek, ani tym bardziej na klucz lub kłódkę (w przypadku magazynu czy hali). Jeśli to zrobi, od razu zareaguj: „Proszę nie zamykać drzwi. Takie mamy procedury bezpieczeństwa na spotkaniach”. Osoba bez złych zamiarów to zrozumie.
- Gdy spotkanie jest w magazynie lub hali, dobrze jest zostawić główne drzwi otwarte na oścież
- Właściciel/klient zawsze idzie przodem. Chodząc po wnętrzach, staraj się zatrzymywać blisko ściany lub przy większych meblach, aby nigdy nie mieć kogoś za plecami
- Będąc na spotkaniach solo, nie pij proponowanych napojów, nawet jeśli są w oryginalnych opakowaniach. Noś ze sobą własną butelkę wody.
- Jeśli czujesz, że podczas spotkania coś jest nie tak, a ucieczka jest utrudniona lub niemożliwa, szukaj wzrokiem potencjalnych przedmiotów, które mogą stanowić Twoją „broń” na wypadek ataku.
- Jeżeli na spotkaniu właściciel/klient dotknie Cię kilka razy bez przyczyny, warto zakomunikować, że jest to dla Ciebie niekomfortowe. Jeżeli to nie wystarczy, postaraj się jak najszybciej opuścić spotkanie. Nie daj po sobie poznać, że takie zachowanie Cię niepokoi i odbiera Ci pewność siebie.
Etap IV
Kontakt po spotkaniu
Czerwone flagi:
- Niestosowne wiadomości (np. próba flirtu) lub niechciane propozycje spotkań towarzyskich
- W przypadku Twojej kulturalnej lecz asertywnej reakcji na powyższe, kwestionowanie Twojego profesjonalizmu, szantaż emocjonalny, doszukiwanie się błędów, krytykowanie jakości Twojej pracy, sugerowanie wystawienia złej opinii w sieci, chęć rozwiązania umowy pośrednictwa lub natychmiastowa utrata zainteresowania oglądaną nieruchomością
Sposoby reagowania:
- Podziękuj za propozycję czy komplementy, jednocześnie jasno dając do zrozumienia, że nie jesteś zainteresowana(-y) znajomością damsko-męską
- Gdy właściciel nieruchomości/klient przyjmie odmowę i przeprosi za śmiałość, jest szansa, że dalsza współpraca jest możliwa. Mimo wszystko zachowaj do samego końca współpracy zasady ostrożności i staraj się unikać spotkań solo
- Gdy właściciel nieruchomości lub klient nie przyjmie do wiadomości Twojej odmowy i zareaguje negatywnie, zaniechaj dalszego kontaktu i – jeżeli nie ma innego rozwiązania – zakończ współpracę. Dalszy kontakt może przysporzyć Ci znacznie więcej problemów firmowych, wizerunkowych i osobistych. Będą one spowodowane frustracją klienta związaną z odrzuceniem. Gdy pracujesz u kogoś, jak najszybciej poinformuj szefostwo o zaistniałej sytuacji.
3 podpowiedzi, jak reagować w przypadku ataku
Wskazówki od instruktora krav magi:
- Gdy zaczyna dziać się coś złego, (o ile tylko się da) uciekaj!
- Jeżeli ucieczka jest niemożliwa, głośno krzycz. Nie używaj hasła „pożar”. Krzycz, opisując, co się w danej chwili dzieje – dzięki temu odbierzesz anonimowość napastnikowi, a osoby postronne będą wiedziały, co przekazać odpowiednim służbom, wzywając pomoc
- Jeśli nie masz jak uciec, a krzyk nie spowodował, że agresor się spłoszył, broń się. Jeśli uda Ci się unieszkodliwić na chwilę napastnika, zyskasz czas na ucieczkę lub wezwanie pomocy.
Co zrobić, gdy doświadczysz przemocy lub molestowania?
Powiedz o tym bliskim, w biurze, wśród znajomych z branży. Ostrzeż innych. To nie powód do wstydu czy ostracyzmu. Mówienie o takich sytuacjach zwiększa szansę, że skala problemu zostanie wreszcie zauważona i zacznie on być traktowany poważnie.
W przypadku ataku lub próby gwałtu należy iść na obdukcję i zgłosić sprawę na policję. Warto porozmawiać z psychologiem i/lub kimś zaufanym.
Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo jest priorytetem. Żadne pieniądze nie wynagrodzą Ci traumatycznych doświadczeń i nadszarpniętego zdrowia fizycznego
i psychicznego, a w skrajnych przypadkach – nawet życia.
Jak zapewnić sobie bezpieczeństwo?
Głosy z branży
Mateusz Dudek
instruktor krav magi, właściciel i trener Krav Maga Unity
– Mimo że od lat prowadzę zajęcia krav magi, to dopiero gdy zacząłem pracować indywidualnie z agentkami nieruchomości, widzę, jak wiele ryzyk i zagrożeń wiąże się z ich pracą. Oprócz trenowania dużo rozmawiamy o tym, jak uniknąć zagrożeń lub je zminimalizować. Mimo że zawsze pierwszym wyborem w przypadku ataku jest ucieczka, zdarzają się sytuacje, gdy nie jest ona możliwa. Dzieje się tak np. gdy agentki same schodzą z klientem do piwnicy w jego domu lub gdy na prezentację magazynu odsuniętego od zabudowań przyjedzie nie jeden a dwóch czy więcej potencjalnych zainteresowanych i agent znajdzie się z nimi w zamkniętej przestrzeni. Napaść na tle rabunkowym, atak pod wpływem zaburzeń psychicznych, alkoholu czy narkotyków, atak z użyciem niebezpiecznych narzędzi, molestowanie seksualne, a nawet ryzyko gwałtu to sytuacje, w których trzeba wiedzieć, jak postępować. Świadomość zagrożeń, wdrożenie środków ostrożności i sprawność fizyczna (która jest niezbędna choćby w przypadku ucieczki), to absolutne podstawy. Regularne treningi samoobrony pozwalają oswoić się z potencjalnymi sytuacjami, gdy zostaniemy zaatakowani i uczą, jak właściwie reagować.
Sylwia Mendak-Niekurzak
adwokat
– Z punktu widzenia zarówno bezpieczeństwa agenta nieruchomości, jak również mienia znajdującego się w prezentowanych nieruchomościach, bardzo ważną kwestią jest wylegitymowanie zainteresowanego. Budzi to jednak pewne kontrowersje wśród osób, których agenci proszą o podanie swoich danych osobowych.
Czy istnieje podstawa prawna do wylegitymowania takich osób? Tak. Przetwarzanie danych zainteresowanych jest zgodne z prawem, gdy jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora, czyli pośrednika, o czym mówi art. 6 ust. 1 lit. f) RODO. Tym interesem będzie ochrona bezpieczeństwa nieruchomości oraz pośrednika. Dodatkowo, art. 6 ust. 1 lit. b) RODO uprawnia do przetwarzania danych osobowych, w sytuacji gdy jest to niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy.
Co więcej, obowiązek weryfikacji danych klientów wynika wprost z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML). Pośrednik jako instytucja obowiązana ma stosować wobec swoich klientów środki bezpieczeństwa finansowego mające na celu rozpoznanie ryzyka prania pieniędzy. Jednym z obowiązków wynikających z art. 36 AML jest identyfikacja klienta. Może się ona odbywać na podstawie dokumentów tożsamości, na co pozwala art. 37 AML. W odniesieniu do powyższych regulacji pojawia się pytanie, czy klientem jest tylko osoba, z którą pośrednik zawarł umowę pośrednictwa? Niekoniecznie. Przepisy AML odnoszą się nie tylko do podmiotów, na rzecz których pośrednik świadczy usługi, ale również do tych, z którymi „nawiązuje stosunki gospodarcze”, co odbywa się jeszcze przed zawarciem umowy.
Kolejny aspekt, na który należy zwrócić uwagę celem zapewnienia bezpieczeństwa podczas prezentacji nieruchomości, to zabezpieczenie mienia znajdującego się w nieruchomości. W tym celu warto poprosić właściciela nieruchomości o schowanie na czas prezentacji wszelkich wartościowych przedmiotów, jak również rzeczy, które mogą świadczyć o statusie majątkowym właściciela. Należy zwrócić również uwagę na to, aby osobie oglądającej nieruchomość nie ujawniać kodów do domofonu, alarmów oraz nie pokazywać systemów zabezpieczeń, jeżeli takie zostały zamontowane w nieruchomości.
Edyta Koster
Instytut Gospodarki Nieruchomościami, Krajowa Izba Gospodarki Nieruchomościami – Delegatura Katowice
– Od lat prowadzimy kursy dla pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości. Organizujemy też liczne szkolenia i konferencje branżowe. Coraz częściej docierają do nas alarmujące sygnały dotyczące niekomfortowych lub wręcz niebezpiecznych sytuacji, które zdarzają się m.in. na spotkaniach z klientami, tuż przed nimi lub po nich. Zgłaszają je głównie kobiety, robiąc to anonimowo, w obawie o swoje dobre imię i bezpieczeństwo. Postanowiliśmy zająć się tym zagadnieniem. Za nami pierwsza konferencja dotycząca bezpieczeństwa w nieruchomościach, która była skierowana do kobiet. Przedstawiliśmy na niej historie agentek i administratorek, a obecne uczestniczki podzieliły się własnymi doświadczeniami. Psycholog przedstawiła metody reagowania w stresujących sytuacjach. Instruktor krav magi pokazał, jak obronić się w sytuacjach, gdy ucieczka jest niemożliwa.
Pierwsza edycja pokazała, że wiedza na temat zagrożeń jest potrzebna absolutnie wszystkim. Obecnie przygotowujemy się do drugiej, ogólnopolskiej, całodniowej konferencji pod hasłem „Bezpiecznie w nieruchomościach. Konferencja dla branży nieruchomości”, która w równym stopniu dotyczy agentek, agentów i zarządców nieruchomości. Odbędzie się ona 15 listopada w Katowicach.
Zamierzamy także włączyć blok tematyczny dotyczący bezpieczeństwa pracy w nieruchomościach jako stały element naszych kursów na pośrednika i zarządcę nieruchomości.
Tomasz Nowak
właściciel biura nieruchomości NOWAK ESTATE w Krakowie
– Niemal sto procent zespołu NOWAK ESTATE, który prowadzę od 14 lat, stanowią kobiety. Ich bezpieczeństwo podczas wykonywania swojej pracy jest dla nas kluczowe. Wspólnie rozmawiamy o asertywności i uważności na niepokojące sygnały podczas spotkań z klientami. Obecnie wdrażamy system, który będzie informował biuro o terminach i miejscach spotkań agentów, zapewniając tym samym większe bezpieczeństwo naszego zespołu.
Tomasz Lubina i Wiktor Oczadły
agenci nieruchomości Carbon Estate z Katowic, którzy pracują w kilkunastoosobowym zespole
– Często jeździmy na spotkania z osobami, których nie znamy. Ważne jest wyrobienie sobie nawyku oceny ryzyka w kontekście bezpieczeństwa. Zawsze zwracamy uwagę na otoczenie nieruchomości i na zachowanie osoby, z którą jesteśmy umówieni. W razie potrzeby trzeba wycofać się uprzejmie, ale stanowczo, dziękując za spotkanie. Pracując w dużym zespole, zawsze możemy poprosić innych agentów o towarzyszenie nam podczas spotkań.
W naszym biurze młodzi stażem agenci mogą liczyć na wsparcie bardziej doświadczonych, dzięki czemu wszyscy czujemy się bezpieczniej. Uczymy się od siebie dobrych praktyk i stosowania procedur bezpieczeństwa. Jeżdżenie na spotkania we dwoje oraz udostępnienie pozostałym współpracownikom kalendarza spotkań to metody, które zwiększają nasze bezpieczeństwo. Poza tym udział w spotkaniach w duecie pokazuje klientom zaangażowanie i profesjonalizm agentów.
Magazyn ESTATE
Skupiamy uwagę na nieruchomościach
Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników
Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.