Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Częstotliwość kobiet. Jak biznes się do niej dostraja?

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

            Pobierz numer 01/2023
Sylwia Dębowska-Lenart & Wasyluk Projektowanie Kreatywne

fot.: Adam Winger / unsplash.com

Dziś jest dobry czas, żeby świat dostroił się do częstotliwości kobiet. W obliczu globalnych wyzwań – pandemia, wojny, kryzys klimatyczny, zmiany demograficzne – porządek świata nie ma już ani argumentów, ani zasobów do utrzymania obecnego status quo. Transformacja świata nie może się jednak odbyć bez udziału kobiet, ponieważ kobiece wartości mogą w obliczu pojawiających się kryzysów stać się drogowskazem do rozwoju i budowania bezpiecznej dla wszystkich rzeczywistości.

Zmiana, o której mowa, określana jest w literaturze doktryną Ateny. Kładzie ona nacisk na tworzenie inkluzywnego i odwołującego się do współpracy podejścia w różnych obszarach rzeczywistości. Jak zauważają autorzy książki Doktryna Ateny. Jak kobiety (oraz mężczyźni, który myślą jak kobiety) będą rządzić światem, John Gerzema i Michael D’Antonio, „ludzie, którzy myślą w bardziej kobiecy sposób, są niemal dwa razy szczęśliwsi i bardziej optymistycznie nastawieni do przyszłości niż ci, którzy myślą w sposób męski”.

Warto czerpać więc z wartości kojarzonych z aksjologią kobiecą – empatycznych, takich jak współpraca, odpowiedzialność, szacunek i demokracja – i na ich fundamencie budować kobiece kultury organizacyjne we własnych firmach.

Kobiecy wymiar trendu

Kobieca kultura organizacyjna to kultura zorientowana na ludzi, jest partycypacyjna i swoiście pragmatyczna, co oznacza, że skoncentrowana jest na poszukiwaniu i wykorzystywaniu możliwości. To ekosystem, w którym decyzje podejmowane są ze względu na innych i w oparciu o konsensus.

Kobieca kultura organizacyjna wyróżnia się specyficznym podejściem do wielu kwestii i rozumieniem ich na swój sposób:

  1. Przywództwo – jest bezpośrednie, skoncentrowane na relacjach i współpracy. Liderki są skłonne do zażegnywania konfliktów i koncentrowania się na sprawiedliwych rozwiązaniach.
  2. Sukces – nie ma wymiaru finansowego, ale sprowadza się do dobrych relacji i wzajemnego szacunku.
  3. Szczęście – nie jest definiowane przez kobiety w kategoriach wpływu i władzy, ale raczej postrzegane jako samorozwój, wiedza i pomoc.
  4. Technologia i rozwiązania technologiczne – dla kobiet są najczęściej środkiem do rozwiązywania problemów niż wartością samą w sobie.

Źródło: Wasyluk Projektowanie Kreatywne, Lenart Interactiv, OdWażny FemBook. Trendy 2022. Jak świat dostraja się do kobiecych częstotliwości.

Kobiece kultury organizacyjne polegają na inkluzji i różnorodności. Są kulturami płaskimi, w których hierarchia zastępowana jest przez sieć horyzontalnych relacji i zobowiązań. Do tego kobiece kultury organizacyjne są bardziej elastyczne. Priorytetem jest umiejętne godzenie życia zawodowego z życiem osobistym. Dlatego częściej skłonne są do eksperymentowania z czasem pracy i modelami pracy. Są również bardziej odpowiedzialne, dlatego stawiają na autonomię pracowników i zachęcają do brania odpowiedzialności za efekty ich działań, więcej w nich pracy zespołowej i współodpowiedzialności. Są przezroczyste i przejrzyste. Dlatego pielęgnują otwartą komunikację i wzmacniają kulturę zaufania.

Trend w biznesie

Kobieca kultura organizacyjna to kultura zwinna. Jest ona zbudowana na trzech filarach:

  1. zorientowanych na ciągły rozwój pracownikach
  2. komunikujących się zespołach
  3. elastycznej strukturze

Koncentruje się na poszukiwaniu opcji oraz wykorzystywaniu potencjału alternatywnych rozwiązań. Polega na eksperymentowaniu, kreatywności i generowaniu nowych pomysłów oraz projektowaniu przestrzeni dla ich testowania.

Zwinna kultura organizacyjna przesuwa akcent z procesów na ludzi, co oznacza, że jej fundamentem są samokierujące się zespoły, wspomagane przez stabilną strukturę organizacyjną i wspierające przywództwo.

Zwinna kultura organizacyjna przesuwa akcent z procesów na ludzi.

Kobieca transformacja kultur organizacyjnych może okazać się kluczowa z perspektywy rynku. Budowanie kobiecej kultury organizacyjnej wymaga zatem spełnienia trzech podstawowych warunków:

  1. Uczynienia z elastyczności normy
  2. Zapewnienia możliwości rozwoju zawodowego i osobistego
  3. Tworzenia wewnętrznych sieci wsparcia i zapewnienia różnorodności

Źródło: Wasyluk Projektowanie Kreatywne, Lenart Interactiv, OdWażny FemBook. Trendy 2022. Jak świat dostraja się do kobiecych częstotliwości.

Kobiecy pierwiastek w pośrednictwie

Wpływ kobiet może przynieść wiele pozytywnych zmian w różnych obszarach rzeczywistości, także na gruncie zawodowym i także w branży pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Tym bardziej, że wydaje się, że i tak dominuje tu już pierwiastek kobiecy, co ciekawe – zarówno po jednej, jak i drugiej stronie transakcji.

Kiedy przyjrzymy się statystykom, przekonamy się, że 58% agentów na portalu Nieruchomosci-online.pl to kobiety. Z danych portalu wynika także, że współpracują one w większości z innymi kobietami, które stanowią 59% poszukujących na portalu Nieruchomosci-online.pl. Potwierdza to także praktyka pośredników:

To kobiety podejmują decyzję o zakupie nieruchomości, nie mężczyźni. Mężczyzna będzie negocjował warunki, ale to kobieta wskazuje mu, z kim i na jakiej nieruchomości – mówi Paula Augustynowicz-Szul, pośrednik w biurze Domy na Warmii i Mazurach i właściciel marki Apartamenty Warmii – obsługa wynajmu, która z branżą związana jest od dekady.

Pośrednik powinien wykazywać się empatią i wyrozumiałością.

Transakcje na rynku nieruchomości często związane są w z ludzkimi historiami. Na przykład zakup nowej nieruchomości to znak, że powiększa się rodzina i świeżo upieczone małżeństwo szuka dla siebie nowego lokum. Z drugiej jednak strony sprzedaż domu czy mieszkania może oznaczać przykre doświadczenia jego właściciela i chęć pozbycia się nieruchomości i rozpoczęcie w życiu nowego rozdziału. Aby doskonale zrozumieć klientów i ich historię, pośrednik w dużym stopniu powinien wykazywać się empatią i wyrozumiałością, kojarzonymi z cechami kobiecymi.

Często jestem mediatorem w sporach czy to rodzinnych czy małżeńskich, empatia pozwala mi zrozumieć drugą osobę, sytuację w której się ona znajduje. Mówimy: „inwestorzy”, a przecież to ludzie, którzy mają obawy i problemy. A czasami odczuwają wstyd ze względu na sytuację życiową, w jakiej się znaleźli. Muszę im stworzyć warunki na rozmowę w szczerości i wzbudzić zaufanie – mówi Paula Augustynowicz-Szul.

Pośrednik to zawód wymagający cierpliwości, zaangażowania, konsekwencji w podejmowanych działaniach oraz w niektórych przypadkach odporności na stres. Osoba niemal codziennie mająca kontakt z różnymi klientami, powinna być otwarta i posiadać rozbudowane umiejętności interpersonalne oraz łatwość sprawnego komunikowania się z innymi.

Wśród cech idealnego pośrednika wymienia się:

  • odporność na stres
  • wielozadaniowość
  • empatię
  • umiejętności interpersonalne
  • umiejętność słuchania
  • estetykę
  • odwagę

Przytoczone wyróżniki pokrywają się w dużej mierze z listą cech i wartości, przypisywanych idealnym liderom według badań prezentowanych w książce Doktryna Ateny. Jak kobiety (oraz mężczyźni, który myślą jak kobiety) będą rządzić światem. A liderzy, którzy świetnie odnajdują się w swojej roli, bez względu na płeć, przyjmują szeroką perspektywę i podążają za wspólnymi wartościami.

Od dawna nasz zespół kieruje się niespotykaną empatią. Nie ubieramy ludzi w tabelki czy cyferki. Każdy klient to oddzielna historia. A współpracę opieramy na równych zasadach i poszanowaniu potrzeb. Nie widzę tutaj zasadności podziału na kobiece czy męskie umiejętności. Kluczowe jest, abyśmy mieli wspólne wartości – takie podejście podkreśla Agnieszka Kobs, współwłaścicielka Olsztyńskiego Centrum Nieruchomości w Olsztynie.

Kobiece strategie życiowe i zawodowe

Kobiecość dzisiaj to kontrola kobiet nad własnym czasem, indywidualnymi celami i strategiami życiowymi. Coraz bardziej istotne stają się również kobiece wartości. Wydarzenia na świecie w ostatnich trzech latach udowodniły globalny zakres współczesnych kryzysów. Pokazały również ich siłę. Przede wszystkim dostarczyły jednak argumentów potwierdzających przekonanie, że żyjemy w czasach nieprzewidywalnych zmian, niestabilności i globalnego zamieszania. W czasach, w których nie wiadomo, co przyniesie przyszłość, poza wykazywaniem empatii i wsparcia na co dzień, kluczowe są dobre samopoczucie i zadowolenie z życia. Oznacza to, że dobrostan – jako jeden z głównych motywów aktywności kobiet – przestanie być odbierany jako dodatkowa korzyść, a zacznie być postrzegany jako istotny element nie tylko strategii życiowych, ale przede wszystkim zawodowych (w tym biznesowych).

Badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa pokazały, że na poczucie dobrostanu największy wpływ ma aktywność zawodowa. Może się ona stać źródłem frustracji i stresu, a może być powodem zadowolenia z życia. Kobiety chcą pracy celowej, pracy, która dostarcza inspiracji i spełnienia. Właśnie te wartości najsilniej wpływają na ich decyzje zawodowe. Poczucie dobrostanu jest więc jednym z głównych motorów ich aktywności profesjonalnej. Wpływa również na transformację modelu pracy kobiet i firm, które prowadzą lub z którymi współpracują.

 

Poznaj 9 inspirujących do zmian trendów i odkryj potencjał, który tkwi w sile kobiecych wartości.

Pobierz OdWażny FemBook

 

Fragmenty artykułu pochodzą z publikacji OdWażny FemBook. Trendy 2022. Jak świat dostraja się do kobiecych częstotliwości autorstwa Małgorzaty i Piotra Wasyluków oraz Sylwii Dębowskiej-Lenart.

Sylwia Dębowska-Lenart & Wasyluk Projektowanie Kreatywne

Sylwia Dębowska-Lenart & Wasyluk Projektowanie Kreatywne - Sylwia Dębowska-Lenart CEO agencji marketingowej Lenart Interactive, mentorka, trenerka. Autorka podcastu Mentor Marketingu. Zajmuje się budowaniem marek i komunikacją w mediach społecznościowych. Tworzy strategie marketingowe dla klientów MŚP. Prowadzi kursy online, doradza i mentoruje. Tworzy grupę Odważne w Biznesie. Jest członkinią Lady Business Club. Wasyluk Projektowanie Kreatywne Zespół w składzie: Piotr Wasyluk, doktor nauk humanistycznych i były nauczyciel akademicki, twórca kierunku Analiza i Kreowanie Trendów na UWM, specjalista i praktyk w zakresie projektowania usług oraz projektowania z wykorzystaniem trendów, oraz Małgorzata Wasyluk, projektantka usług, moderatorka metody Design Thinking, trendwatcherka, która doświadczenie projektowe łączy z działalnością biznesową.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także