Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Efektywna praca z narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

            Pobierz numer 02/2024
Anna Ledwoń-Blacha

fot.: Siora Photography/unsplash.com

Mówi się, że sztuczna inteligencja zabierze nam pracę. Ja wierzę w to, że nam ją ułatwia, a skuteczne jej wykorzystywanie daje nam przewagę na rynku. Dlatego poszukiwanie sposobów na wyróżnienie się i usprawnienie pracy właśnie dzięki narzędziom opartym na AI staje się coraz ważniejsze. Sztuczna inteligencja oferuje szereg narzędzi, które mogą „zrewolucjonizować” pracę każdego agenta nieruchomości, od wyszukiwania potencjalnych klientów po finalizację transakcji. W artykule znajdziesz przegląd wybranych narzędzi AI, zarówno darmowych, jak i płatnych, wraz z wskazówkami dotyczącymi ich efektywnego wykorzystania.

Sztuczna inteligencja (AI), dzięki swoim zdolnościom do naśladowania i wykonywania zadań ludzkich, już rewolucjonizuje różne sektory przemysłu. AI wykorzystuje algorytmy takie jak uczenie maszynowe (ML) i głębokie uczenie (DL) do analizy danych, przetwarzania języka naturalnego (NLP), widzenia komputerowego (CV) i więcej, oferując narzędzia od automatyzacji po generowanie treści, które zwiększają efektywność i innowacyjność. Najczęściej przy wykorzystywaniu narzędzi opartych na generatywnej AI, czyli takiej, która potrafi tworzyć dla nas tekst, grafiki, wideo czy audio.

Generatywna AI to rodzaj technologii sztucznej inteligencji, która ma zdolność do tworzenia danych, które nie były wcześniej widziane ani bezpośrednio wprowadzone do systemu. Wykorzystuje ona algorytmy uczenia maszynowego, zwłaszcza uczenie głębokie (deep learning), do generowania nowych treści, które mogą imitować ludzką kreatywność. Można ją stosować w różnych dziedzinach — od tworzenia sztuki (np. muzyka, grafika, teksty) po rozwiązywanie skomplikowanych problemów inżynieryjnych i naukowych. Przykłady to największe i najczęściej w tym momencie wykorzystywane narzędzia jak chociażby ChatGPT, Copilot czy Gemini.

Jak efektywnie pracować z AI?

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które ułatwiają używanie tych narzędzi i wykorzystywanie ich w efektywny sposób.

  • Określ swoje potrzeby

Zastanów się, jakie zadania chcesz zautomatyzować lub usprawnić za pomocą AI i wybierz odpowiednie narzędzia do tego celu. Nie musisz znać wszystkich narzędzi! Posiadając cel i zadanie, będziesz je w stanie szybko odnaleźć. Możesz skorzystać np. z https://www.futurepedia.io/. To platforma online, która pomaga wykorzystać technologię AI, oferując kompleksowy katalog narzędzi w różnych kategoriach, takich jak marketing, produktywność, projektowanie i inne. Możesz eksplorować narzędzia, czytać o ich zastosowaniach lub oglądać filmy, aby dowiedzieć się więcej o możliwościach AI.

  • Testuj różne narzędzia

Nie ma uniwersalnego rozwiązania AI dla wszystkich agentów nieruchomości. Wypróbuj różne narzędzia, aby znaleźć te, które najlepiej odpowiadają Twoim potrzebom i budżetowi. Pamiętaj jednak, żeby nie wpaść w pułapkę „wiecznych” testów. Znalazłeś(-aś) narzędzie, które odpowiada Twoim potrzebom? Nie ma sensu szukać dalej cały czas. Czujesz, że lepsze rozwiązanie jest tuż za rogiem? To normalne. Oczywiście warto być na bieżąco, ale nie za wszelką cenę. Możesz robić iteracyjne poszukiwania co miesiąc albo co kwartał.

  • Naucz się korzystać z narzędzi

Większość narzędzi AI wymaga pewnego przeszkolenia i nauki. Zapoznaj się z dokumentacją i materiałami edukacyjnymi, aby móc w pełni wykorzystać ich potencjał. Zacznij od materiałów, samouczków czy przewodników samych narzędzi! Dodatkowo, nie bój się zacząć pracować z tymi narzędziami, nawet jeżeli ich nie znasz. Baw się, eksperymentuj, doświadczaj – to najszybsza forma nauki. Jakiekolwiek szkolenie czy kurs nic Ci nie dadzą, jeżeli nie zaczniesz po prostu pracować z tymi narzędziami.

  • Integruj narzędzia z istniejącymi systemami

Wiele narzędzi AI można zintegrować z istniejącymi systemami CRM lub narzędziami do zarządzania nieruchomościami, co ułatwia ich codzienne użytkowanie. Nie wiesz jak to zrobić?

Rozmawiaj z AI! Za każdym razem, kiedy nie wiem, jak podejść do jakiegoś zadania, stworzyć prompt czy połączyć ze sobą narzędzia, pytam o to po prostu narzędzia, które mam pod ręką. Najczęściej ChatGPT, Copilot albo Gemini.

  • Znajdź najlepsze rozwiązanie

Do danego zadania! Dla siebie. ChatGPT, Copilot czy Gemini, mimo takiego samego zapytania (prompta), dają zgoła inne wyniki. Na start, aby wyczuć te narzędzia, to samo zadanie możesz realizować w tych trzech narzędziach jednocześnie. Szybko nauczysz się, które najlepiej wykorzystywać do pisania, które do researchu, a które np. do analizy danych czy konkurencji.

Zasady dobrego promptowania w kontekście narzędzi AI dla agentów nieruchomości

Promptowanie to proces formułowania instrukcji dla narzędzia AI, które określa, co ma ono zrobić. Dobre promptowanie jest kluczowe dla uzyskania satysfakcjonujących rezultatów z narzędzi AI.

Zasady promptowania zależne są od narzędzia, niekoniecznie od branży. Jeżeli nauczysz się dobrze promptować w swoim zawodzie, równie dobrze AI będzie mogło pomóc Ci w planowaniu podróży czy listy posiłków i zakupów na cały miesiąc. Dodatkowo niezbędna jest tutaj wiedza w danej dziedzinie. AI ulega halucynacjom (udziela złych odpowiedzi), potrzebuje precyzji w prompcie, musi Cię poznać. Bez wiedzy o swojej branży, firmie czy realizacji danego zadania, AI wcale nie zrobi tego dobrze za Ciebie.

Oto kilka zasad dobrego promptowania:

Promptowanie to proces, w którym użytkownik dostarcza AI instrukcję (prompt), która jest jasna i precyzyjna. Dobry prompt powinien zawierać kontekst zadania, preferowany styl, oczekiwany format wyjściowy oraz wszelkie specyficzne wymagania.

  • Traktuj AI jak człowieka

Nie, nie chodzi o to, że dla AI trzeba być miłym, bo przejmie kontrolę nad światem. Często wyobrażam sobie, że to mój wirtualny asystent czy praktykant. Zastanów się, czy jeżeli wyjaśniasz albo prosisz o pewne rzeczy AI, człowiek również by Cię zrozumiał? Wyobraź sobie, że w Twojej firmie dana osoba jest pierwszy dzień, nie zna jeszcze Ciebie, firmy, systemu pracy, a może i zawodu, bo jest na praktykach. Gdybyś dał(-a) jej bardzo generyczne polecenie: „Napisz mi post na Facebooka” – prawdopodobnie ta osoba totalnie by sobie z zadaniem nie poradziła albo stworzyła coś bez sensu czy nie na temat. Wszakże tematu również jej nie podałeś(-aś). AI ma podobnie. Potrzebuje w większości przypadków tych wszystkich informacji.

  • Bądź jasny(-a) i konkretny(-a)

Im jaśniej i bardziej szczegółowo opiszesz swoje oczekiwania, tym lepsze rezultaty uzyskasz. Unikaj ogólnych stwierdzeń i skup się na konkretnych zadaniach lub informacjach, których potrzebujesz. Twój prompt powinien jednoznacznie określać żądane wyjście. Unikaj dwuznaczności, które mogą wprowadzić w błąd AI.

  • Używaj odpowiedniego języka

Dostosuj język do specyfiki danego narzędzia AI. Używaj terminów technicznych, które są zrozumiałe dla narzędzia i unikaj żargonu lub języka potocznego, AI może Cię źle zrozumieć lub nadinterpretować. Dobrym pomysłem jest napisanie AI w jaką rolę ma się wcielić. Np. „Jesteś pośrednikiem nieruchomości…”, „Jesteś specjalistą ds. mediów społecznościowych…”, „Jesteś analitykiem…” w zależności od tego, co AI ma dla Ciebie przygotować.

  • Podaj kontekst

Zapewnienie tła, na przykład informacje o kontekście, w którym ma działać narzędzie AI. Może to obejmować informacje o lokalizacji nieruchomości, typie nieruchomości, budżecie klienta itp.

  • Zadawaj pytania otwarte

Zamiast formułować zamknięte pytania typu „tak lub nie", zadawaj pytania otwarte, które dają narzędziu AI więcej swobody w generowaniu odpowiedzi.

  • Stosuj feedback

Po otrzymaniu rezultatów od narzędzia AI, przeanalizuj je i udziel feedbacku. Informacje zwrotne pomogą narzędziu uczyć się i udoskonalać swoje działanie w przyszłości. Rzadko kiedy pierwszy wynik jest idealny. Bądź gotów na modyfikacje i ponowne używanie AI z ulepszonymi promptami, aby osiągnąć optymalne wyniki.

Zasady etyczne i bezpieczeństwo w użyciu AI

To aspekty, które zbyt rzadko są poruszane, a niezaprzeczalnie są ważne tak dla Twojego bezpieczeństwa, jak i dla odbioru Twoich treści przez odbiorców. Pamiętaj, że do wygenerowanych przez AI treści nie masz praw autorskich. To oznacza, że możesz je wykorzystywać jak chcesz, w celach komercyjnych i niekomercyjnych, ale z wygenerowanych przez Ciebie materiałów może skorzystać każda inna osoba czy firma.

Użytkownicy są coraz bardziej wyczuleni na treści wygenerowane przez AI i nie chcą czuć się oszukani, oczekują coraz częściej transparentności. Czy to oznacza, że wygenerowane w ten sposób teksty czy posty będą źle odbierane? Zdecydowanie, nie. Użytkownicy jednak powinni być informowani, że interakcje mogą być wspierane przez AI, szczególnie w kontekstach, gdzie oczekuje się osobistego kontaktu.

Dbaj o swoje bezpieczeństwo. Korzystając z nowych narzędzi zawsze wczytuj się w regulamin czy politykę prywatności, sprawdzaj, na jakich danych uczyło się narzędzie, jakich danych wymaga od Ciebie i w jaki sposób będą one dalej przetwarzane. Wszelkie dane wprowadzone do AI powinny być chronione, a dostęp do nich – ściśle regulowany. Dbaj o bezpieczne hasła, jeżeli są silne – nie zmieniaj ich zbyt często (częsta zmiana haseł to mit i doprowadza do tego, że są one coraz prostsze i łatwiejsze do odgadnięcia. Nie podawaj nikomu haseł do narzędzi, jeżeli to możliwe włącz uwierzytelnienie dwuskładnikowe (podwójne logowanie), korzystaj z pęku kluczy.

Przykłady promptowania dla narzędzi AI

Poniżej znajdziesz kilka przykładów promptów, które możesz użyć w swojej codziennej pracy. Pamiętaj, że to tylko niepełne przykłady, nie zapomnij, aby rozbudować prompt o rady, które podałam wyżej. Każde z najpopularniejszych narzędzi – Chat GPT, Copilot, Gemini – możesz wykorzystać do celów podanych poniżej. Ponownie: testuj, gdzie wyniki będą najlepsze.

  1. Narzędzie do wyszukiwania potencjalnych klientów: „Znajdź potencjalnych klientów w Krakowie, którzy szukają domu jednorodzinnego w cenie do 500 000 zł.”
  2. Narzędzie do generowania leadów: „Napisz spersonalizowaną wiadomość e-mail do potencjalnego klienta, który odwiedził moją stronę internetową i przeglądał oferty domów w centrum miasta.”
  3. Narzędzie do wyceny nieruchomości: „Oszacuj wartość nieruchomości położonej przy ul. Krakowskiej 10 w Krakowie.”
  4. Narzędzie do marketingu i reklamy: „Stwórz kampanię na Facebooku promującą moją nową ofertę sprzedaży apartamentów w centrum Krakowa.”
  5. Narzędzie do zarządzania transakcjami: „Przygotuj umowę kupna-sprzedaży nieruchomości położonej przy ul. Krakowskiej 10 w Krakowie.”

Zastosowania AI – przegląd narzędzi

Uwaga! To tylko przykłady i narzędzia, które ja polecam. Polecam, bo z jednej strony działają zgodnie z prawem i są sprawdzone, z drugiej po prostu dobrze, subiektywnie, mi się z nimi pracuje. Być może sposób pracy z nimi, interface (wygląd narzędzia) czy same wyniki, które generują, niekoniecznie będą odpowiadać również Tobie. Nie ma uniwersalnych, idealnych narzędzi. Nie wszystkie narzędzia będą również dobre dla Twojej lokalizacji, niektóre świetnie działają w Polsce, inne np. w Anglii czy większym obszarze albo całym kontynencie. Wiedząc, że dane narzędzie istnieje, możesz szukać analogicznych.

Najpopularniejsze, dość wszechstronne narzędzia dostępne na rynku

Z czego jeszcze możesz skorzystać?

Sprawdź takie narzędzia jak: harpa.ai czy Sider. To darmowe (chociaż posiadają również płatne wersje) wtyczki do Chrome’a, przyspieszające pracę z AI z każdego miejsca (strony internetowej), posiadające predefiniowane prompty.

AI pomoże Ci również ocenić poziom trudności Twojego tekstu (jasnopis.pl), sprawdzić Twój tekst w zakresie poprawności językowej (Grammarly) czy przetłumaczyć Twoje treści na inny język (Deepl).

W tworzeniu lepszych tekstów sprzedażowych pomoże Ci Jasper albo Copy AI, Julius to świetne narzędzie do analizy danych, a Piggy pomoże Ci szybciej wygenerować Stories na Social Media. Tak samo jak Canva z prowadzoną mnogą ilością rozwiązań opartych na AI, pozwalając na generowanie treści marketingowych dużo szybciej i w zautomatyzowany sposób.

Descript czy Liro (ta aplikacja tylko na iOS) przyspieszą transkrypcję (zrobią ją za Ciebie), a Venturefy wykona za Ciebie research rynku, capgo.ai – research konkurencji. Cristal pomoże Ci poznać Twojego potencjalnego klienta na LinkedInie jeszcze lepiej: dowiesz się jak się zachowuje, jak mu sprzedawać, jak umawiać z nim spotkania czy jak do niego pisać.

Świetnym, a jednocześnie trochę przerażającym narzędziem (korzystam nałogowo), jest HeyGen, które pomoże Ci stworzyć Twojego wirtualnego awatara. Na bazie tylko jednego Twojego nagrania i próbki głosu, będzie dla Ciebie generował filmy z Tobą w roli głównej – bardzo realistyczne.

Dzięki tome.app czy Pop.ai dosłownie jednym kliknięciem wygenerujesz prezentację na zadany temat. Uwaga! Większość tych rzeczy możesz również realizować w ChatGPT, Copilot czy Gemini.

Sztuczna inteligencja oferuje szeroki wachlarz narzędzi, które mogą znacząco usprawnić Twoją pracę. Wykorzystując odpowiednie narzędzia i stosując się do zasad dobrego promptowania, możesz zautomatyzować powtarzalne zadania, uzyskać cenne informacje rynkowe i generować więcej leadów. Regularne testowanie nowych rozwiązań i śledzenie najnowszych trendów w dziedzinie AI pomoże Ci utrzymać przewagę konkurencyjną i osiągnąć sukces – pamiętaj jednak, żeby nie spędzać więcej czasu na szukaniu czy uczeniu się AI niż jej wykorzystywaniu. Sztuczna inteligencja jest narzędziem, które ułatwia pracę, ale nie zastępuje ludzkich umiejętności i wiedzy. Powinieneś zawsze sprawdzać i edytować to, co wygenerowało narzędzie, kierować się profesjonalizmem, etyką zawodową i troską o klienta.

Anna Ledwoń-Blacha

Anna Ledwoń-Blacha - Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główna organizatorka CRASH Mondays. Opiekunka kierunku Brand Manager na IMOK. Autorka książki Strategiczne podejście do działania w social mediach. Wcześniej product marketing managerka w startupie alloweat. Trenerka – głównie w zakresie mediów społecznościowych, digital marketingu, strategii i customer experience. Ewangelizatorka strategii marketingowych i komunikacyjnych. Zafascynowana człowiekiem i jego emocjami oraz psychologicznym podejściem do marketingu.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także