Ewidencja Gruntów i Budynków (EGiB) to rejestr publiczny, prowadzony przez starostów i prezydentów miasta na prawach powiatu, w którym gromadzone są dane liczbowe i opisowe. Dane te dotyczą gruntów, budynków, lokali oraz ich właścicieli. Inna nazwa EGiB to kataster nieruchomości.
Co to jest Ewidencja Gruntów i Budynków?
Ewidencja Gruntów i Budynków to elektroniczna baza danych, która jest częścią Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego.
Zasady prowadzenia Ewidencji są określone w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Ten akt prawny definiuje sposób zakładania ewidencji gruntów i budynków, sposób jej prowadzenia oraz zasady wymiany danych, a także szczegółowy zakres informacji objętych ewidencją, wraz z rejestrem cen i wartości nieruchomości.
Ewidencją są objęte wszystkie nieruchomości zlokalizowane na terytorium Polski, z wyjątkiem morza terytorialnego. W rejestrze nie znajdują się nieruchomości, których budowa (zgodnie z Prawem budowlanym) nie wymaga uzyskania pozwolenia lub zgłoszenia.
Kiedy przyda się wypis z Ewidencji Gruntów i Budynków i co zawiera?
Właściciele nieruchomości potrzebują uzyskać dane z Ewidencji podczas transakcji kupna i sprzedaży, zakładania księgi wieczystej oraz sporządzania operatu szacunkowego, niezbędnego do określenia ceny nieruchomości.
Wypis i wyrys z EGiB zawiera:
- dane właściciela nieruchomości,
- informacje dotyczące gruntów – położenie, granice, powierzchnia, rodzaje gruntów użytkowych i klas bonitacyjnych gleby, oznaczenia ksiąg wieczystych,
- informacje dotyczące budynków – lokalizacja, przeznaczenie, funkcje użytkowe, dane techniczne,
- informacje dotyczące lokali – położenie, powierzchnia użytkowa, funkcja użytkowa,
- podział użytków gruntowych,
- podział na grunty zabudowane i zurbanizowane, niezbędny do określenia wysokości podatku od nieruchomości.