fot.: Tai's Captures / unsplash.com
Mimo zmian na rynku wciąż pokutują krzywdzące stereotypy dotyczące zawodu pośrednika. Wciąż wiele osób bywa zrażonych do zatrudniania agentów. Niektórzy są przekonani, że nikt nie zajmie się ich sprawami równie dobrze jak oni sami. Koniec końców, w ten sposób często trącą czas, pieniądze albo jedno i drugie. Bywa, że trudno przekonać właścicieli domów i mieszkań, że ktoś może im faktycznie pomóc. Odpowiedni wizerunek może jednak sprawić, że klienci sami zaczną dopytywać o Twoje usługi.
Przez lata w biznesie obowiązywały w miarę proste zasady. Finansiści i prawnicy klasycznym garniturem podkreślali status oraz kompetencje, a branża reklamowa i artystyczna ekstrawagancją swoją kreatywność. Pozostałe zawody (w tym pracownicy sektora nieruchomości) wypełniali przestrzeń gdzieś pomiędzy dwoma skrajnymi biegunami. Podział ten został zaburzony poprzez przeniesienie wielu aktywności do internetu oraz rozkwit świata nowych technologii, który wskazał kolejne ścieżki sprzedaży i docierania do klienta.
„W świecie, w którym możesz być każdym – bądź sobą.” ~ Etta Turner
Aktualnie nie zastanawiamy się więc już, co obiektywnie wypada, a co nie – ważniejsze staje się bowiem to, co chcemy swoim wizerunkiem przekazać.
Dobry portret to mieszanka biznesowego sznytu, wyczucia fotografa oraz charakteru pozującej osoby. Ma zatrzymać uwagę i zaakcentować zbiór cennych cech pożądanych w życiu zawodowym. Klasyczny kadr sprawdzi się zarówno w CV, na profilach w mediach społecznościowych (LinkedIn, Goldenline, Facebook), w ewentualnych publikacjach, prowadzonej komunikacji (np. stopkach e-mail), na stronach www itd. Możliwości są nieograniczone. W artykule skupię się na postrzeganiu jakości współpracy przez pryzmat agencji, pośrednika lub przebiegu transakcji.
Wizerunek nie traci na znaczeniu w kontekście rozwijania relacji biznesowych, natomiast decydująca rola pierwszego wrażenia została przeniesiona do sieci.
Decydująca rola pierwszego wrażenia została przeniesiona do sieci.
Potencjalny klient lub partner – na podstawie tego, co umieściliśmy na stronie internetowej, w portalach branżowych czy mediach społecznościowych – buduje sobie wyobrażenie na temat naszej osoby lub firmy, a także nieruchomości, jakie sprzedajemy bądź usług, które świadczymy. Jeżeli przekaz jest pozytywny, następuje kolejny krok i nawiązanie kontaktu.
Kluczowa jest tu adekwatność tego, jak siebie pokazujemy, z tym, kim rzeczywiście jesteśmy. Mam tutaj na myśli spójność z poziomu kompetencji (twardych, czyli umiejętności, jak i miękkich, w tym podejścia do drugiego człowieka) oraz jakości, jaką dostarczamy. Przyszłość należy do silnych autentycznych marek i ludzi, których poznajemy głównie w działaniu poprzez prezentowane wartości.
Dobra oferta już nie wystarczy!
Misją fotografa jest więc realizacja sesji dostosowywanych do indywidualnych potrzeb biznesowych, wymagań zawodowych czy osobowości fotografowanego człowieka. Wizerunek eksperta to jeden z najczęściej poruszanych tematów w nowoczesnych strategiach marketingowych – atrakcyjna oferta to zdecydowanie za mało. Dla odbiorcy liczy się bowiem też to, kto za nią stoi i co tak naprawdę sobą reprezentuje. W takich okolicznościach wizerunek daje ogromną przewagę nad konkurencją.
Personal branding jest nieocenionym wsparciem aktywności na rynku, a w jego budowaniu chodzi przede wszystkim o tworzenie odpowiednich wrażeń i emocji. Od tego jak jesteśmy postrzegani, zależy często docieranie do rezonującego z nami konsumenta, a w konsekwencji skuteczność podejmowanych współprac lub działań sprzedażowych.
Budowanie marki osobistej to działania ukierunkowane na budowanie wizerunku, ale również rozwój osobisty. Strategicznie najważniejsze będzie określenie swoich celów oraz stworzenie skutecznego planu działania. Kluczem jest zrozumienie odbiorcy, pokłonienie się indywidualnym potrzebom klienta, dobra relacja na każdym etapie współpracy, ale również wyjście naprzeciw, jeśli chodzi o ewentualne obawy.
Czym jest profesjonalny wizerunek?
Można śmiało stwierdzić, że wizerunek jest sumą tych czynników, dzięki którym możemy po prostu zaprezentować siebie innym. Postrzegani jesteśmy przez:
- fizjonomię, w tym ubiór,
- mowę ciała bądź gestykulację,
- podejście i etykietę biznesową.
Jak stworzyć wizerunek, a potem go wykorzystać?
Punktem wyjścia relacji jest otwartość i budowanie zaufania. Są one wyjątkowo istotne w kontaktach zawodowych, w których zależy nam na kreowaniu dobrego wrażenia oraz skracaniu dystansu. Wobec odbiorcy nie możemy pozostawać anonimowi – otwarta komunikacja potwierdza naszą tożsamość, ale także podnosi wiarygodność.
Oprócz chłodnych kalkulacji biznesowych często posługujemy się przecież zwyczajnymi ludzkimi odczuciami. Świetnym przykładem jest intuicja, która pozwala zawierzyć ludziom kompletnie nam nieznanym. Przyjazna mowa ciała bądź szczery uśmiech sprawiają, że osobę na fotografii postrzegamy jako sympatyczną i życzliwą. Zdjęcia mogą być więc nośnikiem emocji, na bazie których tworzymy swój wizerunek w oczach klienta.
Budując obraz pośrednika lub agencji nieruchomości w sieci, skup się przede wszystkim na tym, co może stać się Twoim wyróżnikiem. Bądź aktywny(a), udzielaj się w branży, buduj swoją pozycję eksperta – spraw, by ludzie wiedzieli, z czym mogą się do Ciebie zwrócić.
Zdjęcia mogą być nośnikiem emocji, na bazie których tworzymy swój wizerunek.
Dlaczego właśnie sesja zdjęciowa?
Aby wizerunek wspierał działania na wszelkich polach zawodowej aktywności, warto zainwestować w profesjonalne zdjęcia. Powstają one w zaplanowanych kontrolowanych warunkach, co oznacza, że jeszcze przed ich wykonaniem ustalamy, jak powinny wyglądać i jakim celom kadry mają służyć.
Przed sesją przedyskutuj z fotografem:
- odpowiedni strój oraz makijaż,
- ujęcia, czyli kadrowanie i klimat,
- ewentualne akcesoria lub produkty,
- dobór miejsca realizacji sesji.
Sesja biznesowa jest świadomym procesem obliczonym na uzyskanie konkretnego rezultatu.
Fotografie pomogą nie tylko lepiej się komunikować z odbiorcą, ale z pewnością zaakcentują takie cechy charakteru bądź osobowości, które korzystnie wpływają na nasz wizerunek i jego społeczny odbiór. Pozwolą spośród rzeszy klientów dotrzeć do tych, z którymi chcesz pracować. Pamiętaj, że na bogatym rynku nieruchomości to uczucia, jakie wzbudzają człowiek lub marka, decydują o finalizacji sprzedaży.
Marka osobista to w gruncie rzeczy nic innego jak obietnica unikalnych wartości, które możesz dać od siebie. Jest to też sposób, aby potencjalni klienci widzieli ciebie jako jedyną możliwość na rozwiązanie ich problemu lub spełnienia marzeń. Jeśli masz budżet, aby zmienić tylko jeden element wizerunku, odłóż na bok identyfikację wizualną czy szablony grafik do mediów społecznościowych. Postaw na dobre zdjęcia – niech będą one wizytówką jakości, jaką sobą reprezentujesz.
Magazyn ESTATE
Skupiamy uwagę na nieruchomościach
Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników
Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.