Fundusz remontowy jest to wydzielona pod względem księgowym i prawnym część zaliczki na pokrycie kosztów zarządu, tzw. zaliczka na remonty.
Co to jest fundusz remontowy?
Stworzenie funduszu remontowego przekracza zakres obowiązków zwykłego zarządu. Konieczne jest podjęcie odpowiedniej uchwały lub zgoda wszystkich właścicieli w małej wspólnocie mieszkaniowej. Fundusz remontowy nie jest obowiązkowy i nie jest uregulowany przepisami. Zbieranie i wydatkowanie środków w ramach funduszu remontowego nie zostało uregulowane w żaden sposób. Prawidłowość jego funkcjonowania uzależniona jest od dokładnych zapisów podjętej uchwały danej wspólnoty mieszkaniowej. Decydująca jest zawsze wola właścicieli lokali. Nawet jeśli wspólnota nie posiada funduszu remontowego, może jednak zbierać środki na remonty bez jego powoływania. Większość wspólnot korzysta jednak z tego rozwiązania.
W uchwale powinny znajdować się informacje dotyczące wysokości składek na fundusz remontowy, terminy ich płatności, zasady gromadzenia i wykorzystywania nadwyżek. Każdy członek wspólnoty ma prawo do kontrolowania i wyjaśniania celowości dokonywania wydatków przez zarząd.
Wszelkie koszty remontowe oraz konserwacyjne dotyczące nieruchomości wspólnej zawierają się w kategorii kosztów zarządu nieruchomości wspólnej. Środki finansowe zgromadzone na funduszu remontowym przeznaczane są na modernizacje i naprawy części wspólnej określonej nieruchomości.
Zgodnie z treścią art. 13 i 14 ustawy o własności lokali, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.