Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Influencer marketing. Czy może mieć zastosowanie w branży nieruchomości?

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

Pobierz numer 01/2021
Tatiana Kedzierska
Komentarze

fot.: Andrea Piacquadio / pexels.com

Influencer marketing to pojęcie coraz częściej pojawiające się w strategiach marketingowych. Ze względu na dużą skuteczność cieszy się sporą popularnością. Chociaż zdarzają się też przypadki, gdy internetowi celebryci i angażujące ich marki zaliczają spektakularne wpadki. Poniżej w kilku krokach wytłumaczę, na czym influencer marketing polega i jak można go wykorzystać w działaniach promocyjnych.

Kim w ogóle jest influencer?

Influencerzy kreują swoją postać i wizerunek za pośrednictwem wszelakich platform social media. Mogą to być youtuberzy, instagramerzy, blogerzy i ogólni twórcy internetowi. Najpopularniejsze wśród nich platformy socialowe to: Instagram, Facebook, YouTube, TikTok, Twitter, LinkedIn, Pinterest oraz tradycyjne blogi webowe.

Mogą to być osoby znane z przestrzeni publicznej, ale także postaci funkcjonujące wyłącznie w internecie i tam gromadzące wokół siebie publiczność. Mają oni dobry i bliski kontakt ze swoimi obserwatorami i dobrze orientują się, jak do nich dotrzeć. Są dla nich źródłem pozyskiwania informacji. Często bywają przez swoją publiczność postrzegani jako autorytety.

Żyjemy w czasach, w których społeczeństwo lubi wzorować się na życiu swoich idoli, którzy bywają sławni, bogaci, charyzmatyczni i cenieni. Dzięki swojej rozpoznawalności i sile przekonywania mogą łatwo kreować poglądy swoich fanów na różne tematy. Mają dużą siłę przebicia i bezproblemowo sprawiają, że ich widzowie wykonują działania, które oni zaplanowali, na przykład skierowane na skorzystanie z danego produktu bądź usługi. Wróćmy do wyżej wspomnianego marketingu.

Influencer (z ang. influence – wpływać) to postać, która dzięki wypracowanemu zasięgowi i autorytetowi w mediach społecznościowych, ma wpływ na postępowanie grona swoich odbiorców.

 

Influencer marketing to działania reklamowe firm prowadzone przy wykorzystaniu zasięgów influencerów. Wdrażanie takich projektów polega najpierw na planowaniu działań, a potem na ich realizacji właśnie we współpracy z influencerami. Uzyskują oni z tego tytułu benefity – najczęściej środki finansowe, choć na rynku zdarzają się też współprace barterowe.

Z influencer marketingu mogą korzystać zarówno małe, jak i duże firmy, w tym z branży nieruchomości. Marketing ten częściej wykorzystywany jest w projektach B2C, ale również ma on zastosowanie w projektach B2B. Platformy umożliwiające realizowanie współpracy tego typu są otwarte dla wszystkich firm, które nie mają ograniczeń prawnych w działaniach reklamowych.

Influencer marketing w obecnym okresie skupia ogromną uwagę użytkowników i wielu firm działających w internecie. Jego popularność wciąż rośnie.

Dobór influencerów jest ważny

Bardzo ważną rolę w dziedzinie influencer marketingu odgrywa wiarygodność. Mówi się, „że jeśli coś bywa do wszystkiego, to jest do niczego”. Dlatego w influencer marketingu warto skupić się na kimś, kto nie promuje wszystkiego, zajmuje się natomiast szczególnie tym, o czym ma pojęcie. Przystępując do projektu, w pierwszej kolejności warto zastanowić się, do jakiej grupy odbiorców chcemy dotrzeć i pod tym kątem szukać właściwego influencera. Dobry twórca internetowy to taki, który wyróżnia się zaangażowaniem i wykazuje chęć współpracy. Taki, który przygotuje angażującą treść i będzie miał własne pomysły na to, jak trafić potencjalnego konsumenta z jego publiczności.

Poszukując kandydatów do współpracy, można zdecydować się albo na influencerów – rozpoznawalnych twórców (gwiazdy, medium), albo na influencerów mających niewielką, ale zwykle lojalną publiczność (micro, nano).

fot. Daria Shevtsova / pexels.com

Jeśli chodzi o kategorie tematyczne, które mogą mieć zastosowanie dla rynku nieruchomości, to na uwagę zdecydowanie zasługują m.in.: architektura i design, budownictwo, dom i ogród, lifestyle, parenting, a także biznes.

Platformy takie jak Reach A Blogger umożliwiają łatwe selekcjonowanie i dopasowanie influencerów w ponad 50 kategoriach tematycznych do wyboru. Choć oczywiście nie zwalniają z konieczności analizy poszczególnych kandydatów. Umożliwiają selekcję w oparciu o zasięgi, specjalizację tematyczną lub oczekiwane wynagrodzenie.

Ile kosztuje usługa publikacji sponsorowanej u influencera?

Znajdziemy usługi wyceniane na 50 zł za publikację reklamową oraz takie, które są wyceniane na 45 000 zł za publikację. Na platformie Reach a Blogger dostępnych jest ponad 6500 ofert usług influencerskich z podanymi cenami i zasięgami. Duża podaż korzystnie wpływa na atrakcyjność cen. Łącząc klienta z influencerem, pobieramy 15% prowizji od sprzedanej publikacji.

Influencer marketing w branży nieruchomości

Jeśli chcemy zrealizować założenia, należy skoncentrować się na potrzebach i celach taktycznych danej marki. Można to zrobić na kilka sposobów. W przypadku branży nieruchomości z pewnością uda się wykorzystać brand/product/service awareness, traffic, SEO, opinie w Google oraz reakcje w social media.

Przekładając to na język korzyści branżowych, możemy wyobrazić sobie na przykład influencerów opisujących na blogach webowych inwestycje deweloperskie. Linki umieszczone we wpisach będą przekierowywać użytkowników do strony dewelopera lub strony inwestycji (korzyścią jest traffic). W długim dystansie czasowym wpisy wyszukiwane w Google na frazy nazwy inwestycji w połączeniu z frazą „opinia/e” (alternatywnie nazwa dewelopera połączona z frazą „opinia/e”) będą pełniły funkcje marketingu rekomendacyjnego.

Linki SEO umieszczone we wpisach blogerów webowych będą wspomagały pozycjonowanie strony dewelopera lub strony inwestycji. W ramach działań z blogerami możemy więc ugrać w jednym projekcie aż 3 cele.

Z kolei publikacje na Instagramie będą budowały świadomość inwestycji i pokazywały jej atuty wizualne. To na pewno jest przydatne, kiedy mamy do czynienia albo z dobrą lokalizacją, albo gdy inwestycja jest zaawansowana lub ukończona. Wideo na YouTubie stworzone przez influencera może pełnić formę wideoprezentacji, która będzie wykorzystywana również przez dział sprzedaży marki jako explainer. Oczywiście przekaz trafi też do publiczności danego influencera. W końcu influencerzy mogą użyczać swojego wizerunku reklamowego do działań marketingowych na różnych polach.

Można realizować część tych celów lub wszystkie jednocześnie w ramach jednego projektu influencerskiego. Rozpoczynając projekt, warto zastanowić się, które cele chcemy realizować i pod ich kątem dobierać influencerów. Warto zacząć od małego projektu, zatrudnić do współpracy kilku influencerów i po przeanalizowaniu efektów rozpocząć kolejny projekt, implementując do niego wnioski z poprzedniego.

Influencerzy mogą reklamować oczywiście nie tylko inwestycje deweloperskie, ale również usługi biur nieruchomości, strony branżowe, aplikacje do wynajmu, inwestycje biurowe oraz inne rozwiązania i usługi.

Platformy umożliwiają samodzielne działania markom. Gdyby jednak planowanie, realizowanie i raportowanie wyników okazało się zbyt trudne, to na rynku jest wiele agencji, które oferują swoje usługi w tym obszarze. Można również liczyć na pomoc naszego teamu w zakresie realizacji takich szytych na miarę kampanii.

Tatiana Kedzierska

Tatiana Kedzierska - Project manager, członek zespołu tworzącego platformę Reach a Blogger, łączącą marki z influencerami oraz umożliwiającą zakup usług online, bezpośrednio od influencerów. Z jej usług korzystają zarówno małe firmy, jak i renomowane marki.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także