Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Kupno
  • Jak działa biuro zamiany mieszkań?

Jak działa biuro zamiany mieszkań?

Anna Serafin
Komentarze

Zamiana mieszkań to relatywnie rzadko występująca transakcja na rynku nieruchomości. Bywa jednak przydatna, kiedy chcemy zamienić swoje lokum na takie z większym lub mniejszym metrażem. Zajmuje ona mniej czasu niż gdybyśmy musieli sprzedać jedną nieruchomość, a potem kupić kolejną. W znalezieniu chętnego do takiej transakcji pomaga biuro zamiany mieszkań, które znajduje się w każdym większym mieście. Sprawdzamy, czy bezpiecznie jest korzystać z usług takich instytucji i kiedy warto to zrobić.

Z tego artykułu dowiesz się:

 

Kiedy kupujemy mieszkanie, to zakładamy, że spędzimy w nim co najmniej kilka najbliższych lat. Często zdarza się jednak, że obecny metraż czy lokalizacja przestaje nam odpowiadać albo z powodu kłopotów finansowych jesteśmy zmuszeni znaleźć lokum tańsze w utrzymaniu. Jedni szukają większej nieruchomości, bo urodziło im się kolejne dziecko, a z kolei inni (np. seniorzy lub osoby zadłużone) chętnie zrezygnują z kilkupokojowego lokum na rzecz kawalerki.

Czym się zajmują biura zamiany mieszkań?

Biura zamiany mieszkań ułatwiają znalezienie odpowiedniej nieruchomości do wymiany poprzez tworzenie katalogów dostępnych ofert, które mogą obejmować mieszkania własnościowe, komunalne oraz spółdzielcze. Ich usługi są dostępne zarówno dla właścicieli, jak i najemców zadłużonych mieszkań.

Biura zamiany mieszkań to instytucje pośredniczące między stronami, które chcą wymienić się swoimi nieruchomościami. Na swoich stronach internetowych albo stacjonarnie udostępniają możliwość zgłoszenia lokalu do zamiany. Tworzą katalog ofert, z którym mogą zapoznać się osoby planujące zawrzeć taką transakcję. Dzięki tego typu pośrednictwu łatwiej znaleźć lokale, które spełnią oczekiwania zainteresowanych zamianą. Wymieniać można zarówno mieszkania własnościowe, jak i komunalne.

Kto może skorzystać z usług biura zamiany mieszkań? Z usług biura mogą skorzystać osoby, które:

  • są właścicielami mieszkania,
  • posiadają spółdzielcze własnościowe lub spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu,
  • są najemcami mieszkań komunalnych (znajdujących się na terenie gminy, przy której działa biuro lub innej gminy),
  • są najemcami zadłużonych mieszkań lub mają zaległości w regulowaniu opłat za nie (o ile znajdą chętnego na spłacenie długu podczas transakcji zamiany).

Umieszczanie ofert w katalogu nie zobowiązuje do zawarcia transakcji wymiany i jest bezpłatne, podobnie jak przeglądanie ogłoszeń. Ostatecznie właściciel mieszkania decyduje, z jakim kontrahentem zawrze umowę.

Kto prowadzi biura zamiany mieszkań?

Biura zamiany mieszkań, najcześciej działające pod egidą urzędów gminnych, zapewniają bezpieczny proces wymiany mieszkań, zgodny z prawem i lokalnymi uchwałami, z dodatkowym zabezpieczeniem w postaci regulacji zadłużeń przy zamianie lokali.

Biura zamiany mieszkań najczęściej są prowadzone przez instytucje, powołane w ramach urzędu danej gminy. Proces zamiany jest wysoce sformalizowany, ale dzięki temu bezpieczny dla obu stron transakcji.

Biuro nakłada na nie szereg wymagań, które muszą spełnić, a sama zamiana jest dokonywana dopiero po wyrażeniu zgody przez pracowników biura, którzy weryfikują, czy może być zawarta zgodnie z prawem, a konkretnie z zapisami Uchwały o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego z dn. 21 czerwca 2001 roku oraz uchwałom rady gminy w sprawie wynajmowania lokali mieszkalnych.

Kolejnym zabezpieczeniem transakcji jest to, że jeżeli jeden z lokali jest zadłużony, to strony bezpośrednio w biurze podpisują umowę o przejęciu długu, a kontrahent, który zobowiązuje się do jego spłaty, reguluje zadłużenie w całości.

Czy warto skorzystać z usług biura zamiany mieszkań?

Korzystanie z usług biura zamiany mieszkań jest korzystne, ponieważ ułatwia znalezienie zainteresowanych zamianą, oferuje anonimowość i umożliwia uniknięcie wysokich opłat oraz pozbycie się długów związanych z własną nieruchomością.

Warto skorzystać z usług takiej instytucji przede wszystkim dlatego, że dzięki katalogowi ofert, który prowadzi, dużo łatwiej znajdziemy chętnego na zamianę. Trudno zrobić to samemu, bo na portalach ogłoszeniowych najczęściej znajdują się ogłoszenia o sprzedaży.

Biuro zamiany mieszkań pozwala wystawiać mieszkania do zamiany anonimowo. Dane oferującego ma tylko pracownik biura, a druga strona poznaje je dopiero na etapie finalizowania transakcji. Jeżeli więc zależy nam na dyskrecji, to pomoc biura na pewno się przyda.

Warto skorzystać z jego usług także wtedy, gdy zalegamy z opłatami za mieszkanie lub jest ono zadłużone. Zamiana pozwoli szybko pozbyć się długu (bez postępowania egzekucyjnego), a jednocześnie nie stracić miejsca do zamieszkania. Nowy lokal to zazwyczaj niższe koszty utrzymania i szansa na poprawę swojej sytuacji finansowej.

Zamiana mieszkania pozwoli również uniknąć płacenia 19-procentowego podatku od sprzedaży mieszkania. W przypadku takiej transakcji wystarczy uiścić 2-procentowy podatek, który naliczany jest od różnicy pomiędzy wartościami nieruchomości.

Dowiedz się więcej:

 


Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html

Anna Serafin

Anna Serafin - Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku finanse i rachunkowość. Specjalizuje się w finansach osobistych, finansach firmowych oraz w nieruchomościach. Jej misją jest przekładanie specjalistycznego języka z aktów prawnych i dokumentów bankowych oraz tych związanych z nieruchomościami na słowa zrozumiałe dla każdego.

Zobacz także