Rynek deweloperski, co niewątpliwie dodatkowo potwierdził czas pandemii, poddawany jest nieustającym rewolucjom, co można zauważyć w zmianach wskaźników opisujących stopień rozwoju społeczno-ekonomicznego. Istotne są więc działania nie tylko w zakresie planowania samych inwestycji, ale przede wszystkim – efektywnego gospodarowania budżetem marketingowym i optymalizacji strategii marketingowych ukierunkowanych zarówno na przyszłą promocję, jak i w szczególności na maksymalizację przychodów. Odpowiednio dobrane narzędzia, przemyślane również pod kątem wizerunkowym, to klucz do sukcesu i zadowolenia klienta.
Filary strategii marketingowej usług deweloperskich
Lokalizacja ma znaczenie. Wybór odpowiedniego obszaru pod zabudowę w głównym założeniu ma być nie tylko atrakcyjny cenowo, ale w szczególności – marketingowo. Niezbędna w tym wypadku jest analiza chłonności, która pozwala zweryfikować oczekiwaną cenę za nieruchomość, a także określić faktyczne parametry ekonomiczne nowej inwestycji. Cicha podmiejska okolica, idealnie nadaje się na kampanię dla rodzin marzących o ucieczce od miejskiego zgiełku.
Planując działania marketingowe inwestycji, warto przemyśleć nie tylko media plan, czyli kanały komunikacji medialnej. Media plan powinien uwzględniać też m.in. to, czy reklama inwestycji ma się ukazać na billboardzie, w środkach komunikacji miejskiej lub na przystankach, a jeśli tak, to gdzie konkretnie i z jaką częstotliwością. Czy wykorzystane zostaną takie kanały, jak: prasa, radio lub telewizja i w jakiej częstotliwości?
W szczególności ważne jest też określenie grupy docelowej inwestycji, do której kierowany ma zostać przekaz. Przekaz zaspokajający potrzeby klientów, informujący o lokalizacji, metrażu, wyposażeniu czy rozstawie pokoi. Należy przemyśleć, czy grupę tę będą stanowić przedsiębiorcy, rodziny z dziećmi czy młodzi ludzie kupujący swoje pierwsze wymarzone mieszkanie. Nie można zapomnieć o wybraniu nazwy, docelowo umieszczanej na wszelkich materiałach graficznych, choćby logotypie, która ma wywoływać określone emocje u odbiorców. Logo, katalogi czy wizualizacje osiedla będą dodatkową zachętą.
Planując strategię marketingową należy ustalić grupę docelową i przygotować skierowany na nią media plan.
Wizualizacja – zachęta dla oka
Nie bez znaczenia są wszelkiego rodzaju materiały marketingowo-sprzedażowe oraz wizualizacje, również 3D czy wideo 360 (wirtualne spacery). Obecnie to często wykorzystywane narzędzia promocyjne nie tylko w dziedzinie marketingu deweloperskiego, ale też m.in. w turystyce. Standardem są też zdjęcia z poszczególnych etapów budowy. Mogą się one stać atutem, jeśli dodatkowo z gotowych materiałów zostanie zmontowany film ukazujący od początku do końca inwestycję, przedstawiający etapy jej budowy krok po kroku.
Wraz z rozwojem technologii zmianom uległy również sposoby prezentacji gotowych projektów zagospodarowania terenu, choćby dzięki wykorzystaniu dronów i przedstawiania inwestycji z lotu ptaka. Rąbka tajemnicy uchylą nie tylko zdjęcia z zewnątrz budynku, ale szczególnie te z wewnątrz niego czy plany 3D będące istną zachętą dla nabywcy. Pozwolą one na poznanie standardu technicznego mieszkania, a także zwizualizowanie sobie jego rozkładu. Oczywiście nie możemy pominąć przedstawienia karty mieszkania.
Reklama w internecie
Reklama online ma jeszcze większe znaczenie niż kiedyś. W planowaniu strategii marketingowej dla rynku deweloperskiego nie można pominąć więc działań skierowanych na digital marketing czy marketing automation. Dobrze zoptymalizowana strona pod kątem SEO z własną domeną i stabilnym serwerem jest wizytówką inwestycji. Dodatkowo, wybór języków pozwoli na zainteresowanie klientów międzynarodowych. Nieocenione będzie również wykorzystanie takich narzędzi, jak Google Ads czy wszelkiego rodzaju social media będące podstawą strategii marketingowej – oczywiście, przygotowanej pod określoną grupę docelową. Dla osiągnięcia stałej efektywności niezwykle istotne jest połączenie wielu działań marketingowych w danym czasie, które współgrałyby ze sobą lub następowałyby po sobie.
Marketing deweloperski to szeroki zakres cyklicznych działań rozplanowanych w czasie. Liczy się nie tylko wykorzystanie wiedzy i doświadczenia, przeprowadzanie analiz rynkowych czy marketingowych, ale i planowanie skorelowanych działań. To właśnie strategia i wiedza pozwolą sukcesywnie wprowadzić inwestycję na rynek i efektywnie generować leady sprzedażowe oraz trafnie dobrać grupę docelową klientów.
Trzeba zwrócić uwagę, że klienci stają się coraz bardziej świadomi, rynek rozwija się bardzo prężnie. Wymagane są więc odpowiednie działania wychodzące naprzeciw oczekiwaniom klientów i celujące w ich potrzeby. Idące o krok dalej i będące prawdziwą innowacją w zakresie promocji inwestycji deweloperskich.
Magazyn „INMAG”
Marketing. Sprzedaż. Trendy.
Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego
Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.