fot.: Burst / pexels.com
Bez względu na to, czym spowodowana jest ewolucja w komunikacji między ludźmi: wygodą, brakiem czasu, potrzebą bardziej sensualnych treści, jedno jest pewne – standardowa komunikacja tekstowa powoli ustępuje miejsca wideo.
Dzieje się tak zarówno w codziennej wymianie informacji, jak i dialogu na linii konsument‑marka. Wideo staje się nieodzowne w prezentacji walorów produktu czy usługi.
Treści wideo intensywnie wpływają na emocje. Generują nieporównywalnie więcej zaangażowania niż zdjęcia czy tekst. Wideo jest zatem rewelacyjnym narzędziem do wykorzystania w branży nieruchomości, a Ty masz wręcz nieograniczone możliwości jego wykorzystania.
Twoja strategia a wideo
Komunikacja wideo nie spełni swojej funkcji wspierania celów biznesowych, jeśli będzie używana z przypadku. Musi być przemyślana i realizowana zgodnie z planem.
Każdemu, kto na co dzień zajmuje się skutecznie nieruchomościami, zależy na ich pozyskaniu oraz doprowadzeniu do transakcji. To oczywisty cel biznesu, który ma bezpośrednie odzwierciedlenie w wyniku finansowym.
Wideo może wspierać Twoje cele:
- Sprzedaż konkretnej nieruchomości (perspektywa krótkoterminowa)
- Budowanie wizerunku jako kapitału (perspektywa długoterminowa)
- Promocja osoby (personal branding)
- Promocja marki firmy
Przed przystąpieniem do planowania i realizacji każdej nowej produkcji wideo, musisz określić cel, jaki ma ona realizować.
Wideo może realizować zarówno jeden, jak i kilka celów, ale zawsze musisz określić ten, który jest nadrzędny. Ustawienie ich hierarchii będzie decydowało o rozmachu i nakładach, które poniesiesz na jego stworzenie i promocję.
W obu sytuacjach efektem jest wideoprezentacja nieruchomości, jej rola w Twojej komunikacji będzie jednak zupełnie różna!
Wideomarketing to część marketingu treści
Częstym błędem jest rozumienie wideomarketingu jako reklamy telewizyjnej, tyle że wyświetlanej w innym miejscu – w internecie. W reklamie telewizyjnej komunikacja jest jednostronna. Wideomarketing jest natomiast elementem strategii content marketingowej. Ma nieść wartościową dla użytkownika treść, a jednocześnie jest dużo bardziej interaktywny. Odbiorcy, poprzez komentarze czy udostępnianie, mogą od razu reagować na przekaz, a dzięki tej reakcji zwiększać krąg osób, które z naszym przekazem się zetkną.
Na drugi plan schodzi zatem to, co wydaje się warte zakomunikowania z punktu widzenia sprzedaży, a ważniejsza staje się odpowiedź na pytania:
- Co chciałby zobaczyć widz?
- Jakie ma potrzeby/pytania/problemy?
- Czym mogę go zainteresować?
- Jak sprawić, by polecił film znajomym?
To, co pokażesz w swoim materiale, zależy tylko od Ciebie – Twojej pomysłowości, odwagi i przełamania branżowych schematów.
Jakiego typu wideo możesz tworzyć?
Wideo jest bardzo elastycznym kanałem komunikacji. A zdecydowanie więcej pomysłów pojawia się w głowie, jeśli masz świadomość bogactwa możliwości.
Jeżeli określiłeś już cel, możesz przejść do wyboru formuły i treści nagrania.
Każde wideo to unikalny miks tych dwóch elementów.
Formuła nagrania
Introduction video
Ma pełnić funkcję wizytówki nastawionej na pierwszy kontakt marki z oglądającym. Wypowiedź wygłaszana bezpośrednio do widza lub bezosobowo, w której mówimy o sobie lub o firmie – wprost o naszej misji, wizji, wartościach czy sposobie pracy.
Oprowadzanie
Wcielamy się w rolę przewodnika po jakimś miejscu. Pokazujemy, odkrywamy, nawet zaskakujemy.
Wykład/przemowa/porada
Jednostronna wypowiedź, w której dzielimy się wiedzą, doświadczeniem, przemyśleniami.
Wywiad
Odpytujemy zaproszonego gościa (eksperta) na temat konkretnego zagadnienia. Wywiad wbrew pozorom jest formą wymagającą także wobec prowadzącego – to on nadaje mu ton, tempo, a przede wszystkim panuje nad przebiegiem i zawartością merytoryczną, zadając odpowiednie pytania.
Rozmowa
Forma zakładająca udział dwóch lub więcej osób, które występują jako równoprawni i równorzędni bohaterowie nagrania.
Q&A, czyli sesja pytań i odpowiedzi
Odpowiadamy na jedno pytanie lub więcej, które zebraliśmy wcześniej.
Wypowiedź ad personam
Swoje słowa kierujemy do konkretnej osoby, która ma być jedynym odbiorcą przekazu.
Teledysk (wideoklip)
Dynamicznie zmontowana seria scen (wypowiedzi i obrazów) z podkładem muzycznym. Najczęściej wykorzystywana w filmach reklamowych.
Każda z powyższych form charakteryzuje się inną energiochłonnością – wymaga innego przygotowania czy ekspozycji osobistej. Zarówno ekstrawertycy, jak i introwertycy znajdą jednak coś, w czym poczują się komfortowo.
Forma a dystrybucja
W zależności od formy, Twoje przygotowane wideo może trafić na Twoją stronę internetową (blog), na kanał na YouTubie, do mediów społecznościowych albo być uzupełnieniem ogłoszenia nieruchomości na portalu.
Nie sposób na koniec nie wspomnieć o jeszcze jednym sposobie na dystrybucję treści, jaką jest transmisja na żywo. Transmitować możemy dowolną formę – oprowadzanie, wywiad czy sesję pytań i odpowiedzi. Aktualnie nadawać dłuższe materiały live możesz na portalach społecznościowych (m.in. Facebook, Instagram) oraz na YouTubie.
Warto mieć świadomość, że do live’a także należy się dobrze przygotować – zarówno merytorycznie, ale także technicznie i organizacyjnie. Jeśli nie paraliżuje Cię taka forma, to warto ją wypróbować – generuje duże zasięgi i umożliwia symultaniczne wejście w interakcję z oglądającymi.
Każdą transmisję możesz zapisać jako plik wideo (niestety bez komentarzy) – jest to świetny materiał do dalszego wykorzystania.
Przejdźmy do treści
Na pierwszy plan wysuwa się najbardziej oczywisty temat, jakim jest produkt, czyli nieruchomość, którą mamy w ofercie.
Mamy jednak znacznie więcej tematów, których realizowanie będzie wartościowe z punktu widzenia celów długoterminowych, czyli budowania wizerunku eksperta.
Lokalizacja
Możemy pokazywać lokalizację w kontekście konkretnej nieruchomości z naszej oferty, ale także po prostu wcielić się w rolę przewodnika pokazującego blaski i cienie miasta, dzielnicy, osiedla, konkretnej inwestycji. Możemy ponawiać prezentację, mówiąc o zmianach – nowych i planowanych inwestycjach, sklepach, obiektach rekreacyjnych, drogach.
Wiedza
To bardzo szeroki obszar, który obejmować może zagadnienia prawne dotyczące nieruchomości, ale też samych transakcji – ich przygotowania, przebiegu, konsekwencji i dalszego postępowania (np. prawo najmu i postępowania z lokatorami). Mogą to być także tematy około pracy pośrednika – ubieganie się o finansowanie czy choćby porady, jak zorganizować zmianę lokum czy przeprowadzkę. Wiedzą możemy dzielić się sami,
możemy zapraszać innych ekspertów z firm z nami współpracujących – operatora drona, fotografa, home stagera, doradcę kredytowego, radcę prawnego czy właściciela firmy przeprowadzkowej.Doświadczenia
Case study to szczególny sposób dzielenia się wiedzą, w którym objaśniamy zagadnienie na przykładzie własnego doświadczenia lub doświadczeń klientów. Daje to świetny pretekst do mówienia o zakresie i wartości swojej pracy, np. o zagrożeniach, jakie czyhają, a których dało się uniknąć lub z naszą pomocą wyjść z opresji obronną ręką.
Ważne! Jak szeroko, jak bardzo szczegółowo i wnikliwie będziesz przedstawiać case – zależy tylko od Ciebie.
Referencje
Ludzie ufają opiniom innych ludzi, zwłaszcza gdy Ci są gotowi zaświadczyć swoją „twarzą”. Spróbuj namówić klienta, który zadowolony ze współpracy chce udzielić Ci referencji, by zarejestrować je na wideo. Czy to w postaci jego wypowiedzi do kamery czy też rozmowy z Tobą.
Ważne! Aby móc posługiwać się takim nagraniem, uzyskaj i zabezpiecz w formie pisemnej zgodę klienta na wykorzystanie jego wizerunku do celów Twojej komunikacji marketingowej.
Zaproszenie
Jakiekolwiek wydarzenie organizujesz lub jesteś jego częścią (np. jako prelegent) – przygotuj zaproszenie w formie wideo. Pokaż siebie, bądź autentyczny, zachęć w niewymuszony sposób. Liczba uczestników, która odpowie na Twoje pełne otwartości zaproszenie, może Cię zaskoczyć.
Relacje z wydarzeń
Krótka relacja z wydarzenia, w którym uczestniczyłeś lub – tym bardziej – które organizowałeś, to świetny materiał marketingowy.
Budowanie relacji
Wideo person-to-person to prawdziwa tajna broń. Zamiast pisać sążnisty e-mail z podsumowaniem tygodnia czy domu otwartego, zaskocz klienta nagraniem wideo skierowanym do niego, w którym opowiadasz mu o swoich działaniach, refleksjach, rekomendacjach. Opowiedz z uśmiechem o nieruchomościach, które dla klienta znalazłeś. Nagraj zalecenia zachowania podczas prezentacji nieruchomości. Złóż świąteczne życzenia. Wrażenie murowane, a do tego większe prawdopodobieństwo zapoznania się i prawdziwa oszczędność czasu – po obu stronach. Ty możesz nagrać, kiedy chcesz (np. w aucie), klient – obejrzeć w dogodnej chwili. Nagranie możesz wysłać w komunikatorze lub umieścić na wirtualnym dysku (np. Google Drive), a klientowi udostępnić do niego link.
Każdego dnia natrafiasz na tematy do wideo
Sytuacja w spółdzielni, pytanie klienta, problem z wnioskiem kredytowym w banku, przeczytane orzeczenie, pomysły na kadry zdjęć... Zapisuj je w notatniku – papierowym czy w telefonie. Kiedy przyjdzie chwila na przygotowanie wideo, nie będziesz ślęczeć nad pustą kartką, rozglądając się, co tam też robią inni. Po prostu wybierzesz coś z własnej kopalni unikalnych pomysłów.
Powodzenia!
Szukasz wiedzy i inspiracji do tworzenia wideo? Zapisz się na bezpłatny kurs!
Magazyn ESTATE
Skupiamy uwagę na nieruchomościach
Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników
Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.