Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Dla profesjonalistów
  • Krajobraz po burzy. Nastroje wśród właścicieli biur i popularność serwisów po podwyżkach

Krajobraz po burzy. Nastroje wśród właścicieli biur i popularność serwisów po podwyżkach

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

Pobierz numer 01/2018
Alicja Palińska

Popularność serwisów wśród poszukujących i ogłoszeniodawców zmieniła się znacząco od 2017 r. Jak wygląda ona obecnie?

Po kilku miesiącach od czasu ostatniej podwyżki wprowadzonej przez konkurencyjne serwisy ogłoszeniowe prezentujemy ogólne statystyki portali oraz pytamy o nastroje właścicieli biur nieruchomości oraz działania promocyjne biur nieruchomości, obecnie w większości dostosowane już do nowej rzeczywistości.

 

Jak zmieniły się działania promocyjne biur nieruchomości?

Aleh Tur, Tur Nieruchomości, Warszawa

Alternatywa jest, wystarczy chcieć.

 

Zmiany cenników trzech portali, które zostały wprowadzone pod koniec 2017 oraz na początku 2018 roku spowodowały zmianę mojego podejścia do sposobu promowania ofert. Definitywnie skończyłem współpracę z Gratką, w znacznej mierze ograniczyłem liczbę ofert oraz budżet promocyjny na Otodomie, a także na Morizonie.

Oznaczało to nowe wyzwania i podjęcie działań promocyjnych, na które wcześniej nie zwracałem uwagi. Po pierwsze, dopracowanie strony www biura, aby lepiej angażowała klientów poszukujących. To na nią teraz przekierowujemy wszystkich dzwoniących z zapytaniem o oferty. Po drugie, budżet przekierowałem na pozostałe serwisy oraz zainwestowałem w pozycjonowanie i reklamę w Google, profesjonalne grafiki i mailingi oraz prowadzenie social media. Po trzecie, budowanie zaufania wśród klientów do naszych agentów jako profesjonalistów świadczących usługi pośrednictwa.To procentuje rekomendacjami oraz poleceniami, ale też wymaga zaangażowania w relację – inwestowania w nią swojego czasu, energii, wiedzy i doświadczenia.

Czy da się utrzymać biuro bez niektórych portali? – pytają inni. Odpowiadam, że tak. Jednak wymaga to czasu i funduszy na inne promocyjne działania. Czy warto? Oczywiście, że tak. Zainteresowanie poszukujących jest wciąż tak samo duże, jak nie większe, a nasz zespół podejmuje kolejne działania marketingowe zmniejszające dotychczasowe uzależnienie od promocji na portalach, z którymi relacje partnerskie zostały zachwiane.

Właściciel biura "Tur Nieruchomości" z Warszawy, licencjonowany pośrednik oraz zarządca nieruchomości, inwestor, aktywny działacz na rzecz środowiska, członek zarządu Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

 

 

Robert Tomczak, Dom Nieruchomości, Olsztyn

Uważam, że wystarczy wykorzystać swoje mocne strony i działać niezależnie od podmiotów, których styl i jakość współpracy nam nie odpowiadają.

 

Z dniem wprowadzenia nowego cennika, czyli 1 lutego 2018 r., podjęliśmy decyzję o całkowitej rezygnacji z usług portalu Otodom, promując się w dalszym ciągu na pozostałych portalach. Poczucie solidarności z grupą biur bardzo niemile zaskoczonych, jak również oburzonych poziomem prowadzenia relacji biznesowej opartej na jednostronnej korzyści, skłoniło nasze biuro do zaprzestania współpracy z tym portalem.

Jako współwłaściciel biura po kilku miesiącach od zakończenia promocji nie mam żadnych wątpliwości, że była to dobra decyzja, również biznesowa. Nasze biuro w żaden negatywny sposób nie odczuło braku prezentacji ofert na tym portalu. Oferty cieszą się takim samym zainteresowaniem, telefony tak samo często dzwonią, a nasze świetne agentki sprzedają tyle samo nieruchomości co wcześniej. Co więcej, odczuwamy wzrost obrotów biura, którego efektem jest coraz lepsza pozycja naszej marki na lokalnym rynku oraz notowany przez nas wysoki popyt na zakup nieruchomości z naszej oferty. Zaczęliśmy jeszcze aktywniej promować nasze usługi, korzystając z nowych, alternatywnych metod, zmieniliśmy siedzibę biura, aby wzmocnić nasz wizerunek oraz mocno inwestujemy w edukację pośredników, z którymi współpracujemy.

Pośrednik w obrocie nieruchomościami, współwłaściciel biura "Dom Nieruchomości" działającego od 2001 roku na teranie województwa warmińsko-mazurskiego.

 

Jak zmienił się potencjał reklamowy serwisów nieruchomościowych?

Ogólne statystyki portali pochodzą z niezależnego, ogólnopolskiego badania Megapanel PBI/Gemius oraz z darmowego, ogólnodostępnego narzędzia SimilarWeb.com do porównywania stron www.

Liczba użytkowników na portalach

Jak wygląda popularność wybranych portali wśród poszukujących nieruchomości? Zacznijmy od podstawowej danej, która pozwala oszacować liczbę osób, które w ciągu miesiąca przynajmniej raz odwiedziły dany serwis internetowy. Liczba unikalnych użytkowników (unikatowych, niepowtarzalnych, od ang. unique user – UU) wskazuje na poziom zainteresowania nieruchomościami wśród internautów w Polsce oraz na zasięg, jaki mają poszczególne serwisy.

 

Liczba ogłoszeń na portalach 

Podwyżki na wielu portalach ogłoszeniowych przełożyły się na liczbę publikowanych ofert. Otodom w przeciągu 5 miesięcy stracił 50 proc. z publikowanych ogłoszeń. Podobnie inne portale, które podniosły swoje ceny – straciły przez to klientów, jak również odczuły zmniejszenie liczby eksportowanych przez biura ofert. Nieruchomosci-online.pl notuje stabilny poziom liczby prezentowanych ogłoszeń, będąc wartościowym źródłem informacji o aktualnych ogłoszeniach nieruchomości dla poszukujących.

*Podwyżki na portalach: Otodom - 01.02.2018 r., Gratka - 01.12.2017 r., Morizon - 01.11.2017 r.

Wysoka współoglądalność konkurencyjnych portali względem siebie

Ważną informacją o serwisach ogłoszeniowych jest poziom współoglądalności, czyli pokrycia się użytkowników, którzy w tym samym czasie korzystają z innych portali. Jak wskazują dane z badania Magapanel PBI/Gemius, konkurencyjne portale odwiedzają w większości te same osoby. 71 proc. użytkowników Dom.Gratka pokrywa się z odwiedzającymi serwis Otodom, a 62 proc. odwiedzających portal Morizon było też na portalu Otodom.


Niska współoglądalność Nieruchomosci-online.pl z innymi portalami

Z badania Megapanel PBI/Gemius wynika, że nieduża część odwiedzających portal Nieruchomosci-online.pl pokrywa się z odwiedzającymi inne portale. To oznacza, że od 60 do 70 proc. wszystkich poszukujących na Nieruchomosci-online.pl nie odwiedziło ogłoszeń na pozostałych portalach. To unikalny ruch, generowany tylko przez Nieruchomosci-online.pl, którego głównym źródłem są naturalne wyniki wyszukiwania. Jest to ruch o wysokiej jakości, ponieważ na serwis trafiają osoby, które poszukują nieruchomości w danym momencie.

 

Zadowolenie użytkowników, o którym świadczą liczby

Zadaniem portalu jest jak najszybsze dostarczenie poszukującym dopasowanych wyników wyszukiwania, wzbudzenie ich zainteresowania i zaangażowania oraz doprowadzenie do kontaktu z ogłoszeniodawcą. Niech o satysfakcji z użytkowania serwisu nie świadczą ankiety i badania na poszukujących, tylko twarde liczby notowane przez portale. Im czas spędzony na portalu jest dłuższy, im liczba przeglądanych podstron jest większa oraz im niższy jest współczynnik odrzuceń, tym lepiej interfejs portalu jest dopasowany do odwiedzających. To zasługa stworzenia przyjaznego serwisu, bez reklam i przekierowań na inne portale.

W Nieruchomosci-online.pl najważniejszy jest dla nas użytkownik, którego pełną uwagę skupiamy na procesie znalezienia przez niego wymarzonej nieruchomości. Prawie 500 tys. ogłoszeń i przyjemne użytkowanie portalu podczas przeglądania ofert prowadzą do pozytywnego doświadczenia użytkowników.

 

Dopasowanie portali do użytkowników mobilnych

Internet od dawna notuje ciągły wzrost aktywności użytkowników urządzeń mobilnych. Od 2016 r. więcej osób przegląda internet na urządzeniach mobilnych niż na ekranie komputera. Żadna branża ani firma nie może już dłużej ignorować mobilności internautów. O tym, który portal nieruchomościowy ma najlepiej dopracowaną użyteczność portalu do urządzeń mobilnych również niech świadczą liczby.

 

Nieruchomosci-online.pl notuje największy udział użytkowników mobile w strukturze całego ruchu na portalu – użytkownik dobrze się u nas czuje i z chęcią wraca na portal podczas swojej ścieżki poszukiwania nieruchomości. Rosnący trend użycia urządzeń mobilnych do poszukiwania nieruchomości jest konsekwencją ciągłego doskonalenia mobilnej wersji serwisu.

 

 

Michał Kurczycki, CEO portalu Nieruchomosci-online.pl

Stały wzrost zasięgu, racjonalne działanie i partnerska współpraca, stabilne ceny oraz skuteczna promocja nieruchomości to nasze wyróżniki, z których jesteśmy dumni.

 

Biuro nieruchomości to dla nas najważniejszy partner biznesowy. Sukces każdego biznesu tkwi w dobrych relacjach z klientami. Dlatego nasz cel jest jeden - dostarczanie wartościowych zapytań.

Stawiamy na najwyższą jakość - mówię tu o produkcie dopracowanym pod względem projektowym i technologicznym, poziomie obsługi klienta oraz dostarczanym ruchu, zachowując przy tym najbardziej konkurencyjne ceny. Do tej mieszanki dodajmy najważniejszy składnik - zaufanie naszych klientów, o które dbamy. Każdy ogłoszeniodawca ma taki sam dostęp do poszukujących, bez względu na to, czy należy do biura sieciowego, czy jest jednoosobową działalnością gospodarczą. Współpracę na zasadach fair play określa również nasz regulamin - od 2015 roku mamy zapis dla Kont Premium mówiący o tym, że zmiana cen nie może nastąpić częściej niż raz w roku i o więcej niż 25 proc. poprzedniej ceny danej usługi.

Postawa pośredników w związku z poziomem i jakością współpracy między biurami nieruchomości a konkurencyjnymi portalami pokazała, że zaufanie klienta nie jest dane raz na zawsze. W przypadku, gdyby był jeden gracz na rynku, to wie on, że klienci nie mają alternatywy, więc może narzucać swoją politykę i nie ustępować nawet przy sprzeciwie. Branża nieruchomości wciąż ma alternatywę, o czym przekonały się biura w ciągu ostatnich miesięcy i są na tyle silne, aby dbać o inne, także własne źródła klientów.

Prezes zarządu spółki oraz dyrektor zarządzający portalem Nieruchomosci-online.pl od czasu jego powstania w 2008 r.

 

Alicja Palińska

Alicja Palińska - Project manager w zespole Nieruchomosci-online.pl. Odpowiada za realizację projektów związanych z podnoszeniem funkcjonalności serwisu, strategię komunikacji i promocji oraz opracowywanie analiz na podstawie danych z portalu na potrzeby raportów i artykułów. Członek zespołu redakcyjnego e-magazynu "ESTATE".

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także