Na to pytanie wielu przedsiębiorców szuka odpowiedzi w dzisiejszych czasach. Gdy mówią mi o tym, że potrzeba im nowych rozwiązań, a później wnikam w procesy budowania kreacji w ich zespołach, to okazuje się, że oprócz klasycznego powiedzenia „zróbmy burzę mózgów”, niewiele dzieje się w tej kwestii. Wielu liderów popełnia błąd stosowania narzędzi bez dogłębnego ich rozumienia, a później bez przepracowania uzyskanych pomysłów.
Pod koniec października 2020 roku World Economic Forum (WEF) opublikowało raport dotyczący kompetencji przyszłości „The future of jobs 2025”. Jedną z powtarzających się od lat kompetencji jest właśnie kreatywność.
W wyścigu 7,5 miliarda ludzi, w wyścigu ze sztuczną inteligencją, w wyścigu z czasem – to właśnie kreatywność może pozwolić nam i naszym zespołom tworzyć nowe, unikatowe rozwiązania, które odróżniają nas na rynku.
W każdym działaniu firmy potrzebny proces kreacji, a najlepiej działa on w pracy zespołowej.
Czym w zasadzie jest kreatywność?
Do bycia kreatywnym potrzebne są: otwartość, ekspresja, odwaga, akceptacja i zdolność do łączenia tego, co często oddzielne.
Kreatywność odnosi się do człowieka, który postrzega rzeczywistość i stan obecny jako przestrzeń możliwą do zmiany, i tworzy nowe, innowacyjne rozwiązania. Tę cechę da się rozwijać zarówno u siebie, jak i w zespole, z którym pracujesz.
Narzędzia kreacji w zespole
Ważne jest środowisko, które tworzycie w firmie. Wspomniana wyżej burza mózgów – metoda autorstwa Alexa Osborna – jest rewelacyjnym narzędziem, większość menedżerów popełnia jednak błąd mało umiejętnego jej stosowania.
Podstawowym błędem jest brak przedstawienia uczestnikom zasad albo brak określonych etapów. Kolejnym jest stosowanie tego narzędzia w zespole, w którym środowisko nie sprzyja postawom twórczym (oceny, krytyka, wątpliwości).
Aby tworzyć nowe i wartościowe pomysły, warto ustalić i przestrzegać poniższych zasad:
- różnorodność – im więcej różnorodnych pomysłów tym lepiej;
- odroczone wartościowanie – powstrzymanie się od oceniania i krytyki pomysłów w fazie tworzenia;
- dobra zabawa – warto, aby proces kreacji odbywał się w atmosferze zabawy, uwalnia to nasze twórcze postawy i otwiera umysł na nieszablonowe propozycje;
- irracjonalność – wykorzystuje myślenie życzeniowe oraz fantazjowanie;
- wszystkie pomysły są dobre – warto to podkreślić kilkukrotnie i za każdym razem, kiedy odzywają się głosy krytyczne. W fazie twórczej pozwalamy sobie na generowanie najbardziej zwariowanych rozwiązań.
Na etapie kreacji, wszystkie pomysły są dobre.
W procesie kreacji warto zastosować metodę kroków:
1. Przełamywanie barier – proste ćwiczenia otwierające działają jak rozgrzewka przed treningiem na siłowni
Przykład: Wymyśl wszystkie określenia konia na literę M: mały, metalowy, morski, malarski, meksykański…
Przykład drugi: Wymień wszystkie rzeczy, które są zielone.
2. Nowe perspektywy – zadania związane z myśleniem pytajnym, redefiniowaniem wyzwania
Przykład: Wymyśl nowe definicje słowa kamień. Każdy z uczestników może wymyślić swoją definicję i najlepiej, jeśli będzie ona jak najmniej standardowa.
Przykład drugi: Wymyśl nowe scenariusze rozwoju ludzkości. Jak będą funkcjonowali ludzie za 30–50 lat.
3. Skojarzenia – zadania wymagające kombinacji i elastyczności
Przykład: Zbuduj łańcuch skojarzeń od słowa poezja do słowa automatyzacja. Pomiędzy tymi słowami zespół podaje co najmniej tyle słów, ilu jest jego członków, może być też 2 razy więcej.
Przykład drugi: Wymyśl wszystkie cechy wspólne odległych od siebie przedmiotów, np. długopis i zamek błyskawiczny.
4. Twórcze przekształcenia – transformacje
Przykład: Każdy uczestnik rysuje figurę – koło lub kwadrat. To figura wyjściowa, do której dorysowuje dowolną liczbę elementów, które przekształcą ją w nowy obraz.
Przykład drugi: Poprawianie. Wypisz wszystkie rzeczy, które byłyby lepsze, gdyby były bardziej miękkie.
5. Rozwiązywanie problemów
Przykład: Wspomniana wcześniej burza mózgów. Odpowiedz sobie na pytania:
Jak znaleźć się po drugiej stronie Wielkiego Muru?
Jak zaoszczędzić pieniądze w firmie?
Jak ulepszyć produkt, który sprzedajemy?
Ważne w etapie twórczym: jeszcze raz podkreśl, że wszystkie generowane na tym etapie pomysły są dobre.
Inne narzędzia, które polecam do pracy nad kreatywnymi rozwiązaniami, to: burza mózgów metodą 635, mapy myśli, sześć myślowych kapeluszy Edwarda de Bono, trzy krzesła Disneya.
Kształtując kreatywną postawę, pozwalasz ludziom w zespole rozwijać twórczą część ich osobowości, co wpływa na całokształt ich działań i zmianę perspektywy. Każde nowe zadanie staje się wyzwaniem, które można rozwiązać na kilka sposobów. Znalezienie tych najlepszych podnosi efektywność, co wpływa na synergię pracy zespołu. A to jest właśnie sens pracy zespołowej.
Nie wiesz, jak pobudzić kreatywność swojego zespołu? Napisz do mnie na Linkedinie.
Magazyn ESTATE
Skupiamy uwagę na nieruchomościach
Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników
Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.