Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Dla deweloperów
  • Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Nowe warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania

Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych. Nowe warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania

Artykuł pochodzi ze „Ściągi z przepisów”

         

Czytaj cały e-book!

Pobierz
dr Agnieszka Grabowska-Toś

Nowa regulacja dotycząca lokalizowania miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych obowiązująca od 1 sierpnia 2024 roku będzie miała znaczenie zarówno dla deweloperów, jak i nabywców lokali w budynkach.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

Artykuł jest częścią e-booka dot. nowych warunków technicznych dla budynków i ich usytuowania

Pobierz „Ściągę z przepisów”

 

Miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych – nowe i stare zasady

Dotychczasowe zasady

  • miejsca parkingowe dla samochodów osobowych, z których mogły korzystać wyłącznie osoby niepełnosprawne, można było bez żadnych ograniczeń lokalizować blisko okien budynków - nie obowiązywały wymogi dotyczące minimalnych odległości miejsc postojowych od okien pomieszczeń budynku mieszkalnego, od placu zabaw dla dzieci, czy boiska dla dzieci i młodzieży,
  • nie wprowadzono żadnych ograniczeń co liczby miejsc, które mogą być zlokalizowane z pominięciem tych wymogów. Dzięki temu na terenie inwestycji można było zmieścić więcej miejsc parkingowych i sprostać wysokim wskaźnikom miejsc w przeliczeniu na 1 mieszkanie, przewidzianym w planie miejscowym, czy w decyzji WZ. W efekcie powstawały inwestycje mieszkaniowe, w których lokalizowano kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych, co często przedstawiane było w mediach jako przykład patologicznych rozwiązań.

Miejsca te były następnie sprzedawane nabywcom lokali, którzy nie posiadali uprawnienia do parkowania pojazdu na miejscu dla niepełnosprawnych. Takie rozwiązania były źródłem późniejszych problemów deweloperów, w związku z ich z odpowiedzialnością w stosunku do klientów za wady sprzedanego miejsca parkingowego, z którego formalnie nie powinni korzystać. Powodowało to także wszczynanie przez nadzór budowlany postępowań dotyczących nieprawidłowego użytkowania budynku w zakresie miejsc parkingowych. Problemy mieli również ci, którzy często nieświadomi konsekwencji kupowali takie miejsca, usuwali jego oznaczenie i korzystali z takiego miejsca, nie mając do tego uprawnień.

Nowe zasady

  • maksymalna liczba miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych ma wynosić 6% ogólnej liczby stanowisk postojowych, które trzeba zapewnić zgodnie z planem miejscowym lub decyzją WZ, ale nie mniej niż 1,
  • z takich miejsc parkingowych mogą korzystać wyłącznie osoby niepełnosprawne,
  • miejsca te mogą być zbliżone do okien budynków mieszkalnych bez ograniczeń

 

Ważne dla deweloperów!

  • Można zaprojektować większą liczbę miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych niż 6% ogólnej liczby, ale tylko 6% może być zlokalizowana z pominięciem wymogów dotyczących minimalnej odległości.
  • Ustalając liczbę takich miejsc parkingowych, gdy w wyniku obliczeń wyjdzie niepełna liczba, wynik obliczeń trzeba zaokrąglić do pełnej liczby w górę.

Ważne dla kupujących!

  • Kupując miejsc parkingowe na terenie inwestycji, która była realizowana na podstawie „starych warunków technicznych” należy zweryfikować, czy miejsce to nie było przewidziane w projekcie budowlanym, a konkretnie w zatwierdzonym projekcie zagospodarowania terenu, jako miejsce dla osób niepełnosprawnych. Jest ono zazwyczaj oznaczone na tym projekcie znakiem X.
  • Nabycie takiego miejsca, w sytuacji braku uprawnień do korzystania z niego może skutkować interwencjami straży miejskiej i ostatecznie brakiem możliwości jego użytkowania. Późniejsze przekształcenie takiego miejsca (po wybudowaniu i oddaniu budynku do użytkowania) w standardowe miejsce parkingowe jest niemożliwe z uwagi na naruszenie norm odległościowych.
  • Mimo wejścia w życie nowych zasad dotyczących miejsc parkingowych dla
    niepełnosprawnych, w sprzedaży nadal będą pozostawały miejsca parkingowe zrealizowane według „starych” przepisów. Dlatego warto
    sprawdzić, czy projekt budowlany przewidywał nabywane miejsce jako miejsce dla niepełnosprawnych czy zwykłe miejsce.
dr Agnieszka Grabowska-Toś

dr Agnieszka Grabowska-Toś - Radczyni prawna, od 15 lat wspólnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Kania
Stachura Toś świadczącej kompleksową obsługę prawną inwestycji deweloperskich
oraz podmiotów z branży nieruchomości. Ekspertka z zakresu prawa budowlanego, inwestycji budowlanych i nieruchomości.
Reprezentuje inwestorów w postępowaniach administracyjnych i sądowych związanych
z procesem inwestycyjnym. Prowadzi i koordynuje procesy due diliigence nieruchomości.
Komentatorka zmian legislacyjnych dotyczących nieruchomości i procesu inwestycyjnego.
Od 2023 roku ekspertka Komitetu ds. Nieruchomości przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Autorka licznych materiałów edukacyjnych i publikacji, m.in. na łamach „Rzeczpospolitej”,
„Gazety Prawnej”, prawo.pl, money.pl. Autorka bloga dla deweloperów Jakim-prawem.pl.

Magazyn „INMAG”

Marketing. Sprzedaż. Trendy.

Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego

Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.

Pobierz za darmo

Dowiedz się więcej o magazynie „INMAG”

Zobacz także