3 października 2024 roku w Krakowie, pod hasłem „Nowe otwarcie” odbył się Kongres Deweloperski zorganizowany przez Polski Związek Firm Deweloperskich. Jako portal Nieruchomosci-online.pl i Złoty Partner wydarzenia, włączyliśmy się w dyskusję na temat kondycji rynku mieszkaniowego i zaprosiliśmy uczestników wydarzenia na premierową prezentację wyników naszego najnowszego badania przeprowadzonego z firmą Samsung.
Największe wydarzenie branży deweloperskiej w tym roku już za nami, przyszedł więc czas na podsumowania. Kongres Deweloperski w tym roku przyciągnął prawie tysiąc osób; deweloperów, samorządowców, ekonomistów, analityków – ludzi kształtujących rynek budownictwa mieszkaniowego i komercyjnego.
„Nie ma samorządów i miast bez deweloperów, ale nie ma też deweloperów bez samorządów” – mówiła na tegorocznym Kongresie Deweloperskim Wiceprezydent Warszawy, Renata Kaznowska. To prawda, choć ta współpraca często jest niełatwa dla obu stron. Dane pokazują, że 97% inwestycji mieszkaniowych realizują deweloperzy, a nie samorządy, a o budownictwie społecznym mówi się do lat, temat kończy się jednak na politycznych deklaracjach. Z drugiej strony, bez współpracy z samorządami realizacja inwestycji jest niemożliwa. Jak podsumował Kazimierz Kirejczyk z JLL: „Żadnych nowych mieszkań w sektorze publicznym w większej liczbie nie będzie, ale za to będzie mniej mieszkań w sektorze deweloperskim”. Jednym słowem – aby rozwiązać problemy mieszkaniowe, muszą się dogadać samorządy i deweloperzy, i to ponad politycznymi podziałami.
Na licznych spotkaniach i panelach dyskutowano o tym, jak obecna sytuacja polityczna w Polsce i w Europie może wpłynąć na kształt polityki mieszkaniowej. Rozmawiano o możliwościach finansowania inwestycji, trendach cenowych i dostępności kredytów, a także o tym, czy termin uchwalenia planów ogólnych jest możliwy do zrealizowania przez samorządy, a tym samym, czy będzie gdzie budować. Gościem specjalnym kongresu był w tym roku Jose Manuel Barroso.
Jako portal Nieruchomosci-online.pl zajęliśmy się tematem bliskim naszym użytkownikom. W badaniu „Mieszkać dobrze. Potrzeby kupujących a rozwiązania technologiczne” zapytaliśmy ich o to, co jest dla nich najważniejsze w mieszkaniu i jakich rozwiązań technologicznych oczekują od deweloperów. Wyniki badania przedstawiliśmy podczas panelu: „Rzeczywistość vs. oczekiwania: jakie technologie oferują deweloperzy, a czego naprawdę chcą nabywcy?”. Jak powiedział prowadzący panel, Rafał Bieńkowski: „Chcieliśmy pokazać branży deweloperskiej, co tak naprawdę siedzi w głowach poszukujących”.
Sprawdź raport z badania
Nasze badanie przeprowadziliśmy w trzech obszarach, pytając 2,5 tysiąca użytkowników: jakie są ich prawdziwe życiowe potrzeby, jakich rozwiązań technologicznych oczekują od deweloperów i jaka jest ich ogólna świadomość technologii i rozumienie smart home.
Dowiedz się więcej: Raport „Mieszkać dobrze”: wygoda jest dla nas ważniejsza niż oszczędzanie
Jakie są realne potrzeby klientów?
Wyniki naszego badania nie były zaskoczeniem dla Aleksandry Goller, dyrektor sprzedaży i marketingu firmy Skanska: „Najważniejszym aspektem, na który zwracają uwagę klienci, jest potrzeba zaopiekowania oczekiwania dotyczącego bezpieczeństwa i wygody, na trzecim miejscu są oszczędności. To, co nasi klienci powtarzają, jest też w Państwa badaniach.”
Co ciekawe, oszczędności w żadnej grupie wiekowej nie były na pierwszym miejscu. W grupie najmłodszych uczestników badania chęć posiadania urządzeń optymalizujących zużycie energii znalazła się na ostatnim miejscu. Jak podsumował Andrzej Stachno z Politechniki Wrocławskiej, ekspert automatyki budynkowej: „Zwróciłem uwagę na przedział wiekowy 18–25 lat – myślę, że te osoby jeszcze nie wiedzą, że trzeba oszczędzać energię bo chyba jeszcze za nią nie płacą”.
Jakie technologie i sprzęty najczęściej kupują deweloperzy?
„Najczęściej sprzedajemy deweloperom sprzęty RTV i AGD, to są sprzęty nieodzowne niezależnie od tego, czy to jest mieszkanie, czy to jest PRS” – powiedział Paweł Zaworski, menedżer odpowiadający za zintegrowane rozwiązania dla biznesu w firmie Samsung . Do kontroli i optymalizacji pracy swoich urządzeń producent wykorzystuje sztuczną inteligencję. Dzięki temu wystarczy skonfigurowanie pewnych rutyn, tak żeby na przykład klimatyzacja wiedziała, że trzeba się już włączyć, bo jesteśmy w drodze do domu.
„Jeśli chodzi o automatykę budynkową, to od trzech lat prowadzimy statystyki” – powiedział Paweł Zaworski. „Mamy w Polsce około 5 mln zarejestrowanych użytkowników, a około 0,5 mln osób przynajmniej raz w tygodniu wykonuje jakąś czynność związaną z automatyką budynkową.”
Andrzej Stachno zaznaczył, że trzeba pamiętać o odróżnianiu automatyki budynkowej od tak zwanych gadżetów, które deweloperzy czasem aplikują do inwestycji: „Automatyka budynkowa to zaawansowane rozwiązania, które dzięki sztucznej inteligencji potrafią się uczyć tak, by faktycznie ułatwiać nam życie.”
Zapytany o cenę zastosowania takich rozwiązań powiedział, że „koszt implementacji pewnych rozwiązań automatyki budynkowej w standardowym apartamencie to przybliżony poziom 100–150 zł za mkw. Może on być zdecydowanie wyższy, ale może być też niższy w zależności od standardu i wybranych materiałów”.
Czy w takim razie automatyka budynkowa jest domeną inwestycji premium?
Jak poinformowała Aleksandra Goller, deweloper Skanska wyposaża w elementy automatyki budynkowej wszystkie swoje budynki – nie tylko te o podwyższonym standardzie. Zastosowana technologia umożliwia między innymi centralne zarządzanie światłem i ogrzewaniem, daje możliwość łatwego odcięcia wody czy prądu we wszystkich gniazdkach z wyłączeniem tych krytycznych, jak lodówka czy akwarium. Wszystkim można sterować z poziomu jednego lub kilku przycisków: „Instalacja jest zarządzana również z poziomu telefonu komórkowego, nie trzeba obsługiwać systemu z poziomu mieszkania. Jeśli przypomnę sobie, że zostawiłam włączoną lampkę w sypialni, mogę ja wyłączyć, będąc już w biurze. Nie do przecenienia jest też możliwość ustawienia scenariuszy dotyczących zarządzania ogrzewaniem – można odpowiednio zarządzać grzejnikami w różnych pomieszczeniach. Bardzo wygodny system, który przekłada się też na zmniejszone rachunki (…) Pamiętajmy też, że mieszkania kupują coraz młodsze osoby, które urodziły się ze smartfonem w ręku i żyją z aplikacjami – to jest po prostu ich oczekiwanie, żeby mieszkanie było częścią ich życia w chmurze”.
Czy kupujący chcą korzystać z automatyki budynkowej?
Jak stwierdził Andrzej Stachno: „Są trzy główne przesłanki, wskazujące dlaczego ludzie chcą korzystać z tych systemów: komfort, bezpieczeństwo i oszczędność energii. Jeśli chcemy oszczędzać, to musimy to zużycie mierzyć i analizować dane, wtedy system może nam sugerować pewne oszczędności albo samodzielnie je realizować (…) Automatyka budynkowa jest mocno powiązana z kwestiami bezpieczeństwa – czujniki oprócz tego, że detektują naszą obecność, po to żeby wyłączyć czy włączyć światło, pełnią też funkcje systemów alarmowych”.
Jeśli chodzi o realne oszczędności energii, to potwierdzają je liczby. Skanska przeprowadziła analizę w dwóch etapach inwestycji, z których tylko jeden został wyposażony w systemy automatyki budynkowej. „Z naszego badania wyszło, że dzięki zastosowaniu systemu smart home nasi klienci osiągnęli oszczędności na kosztach zużycia, szczególne ogrzewania, średnio około 18% względem inwestycji, która nie była wyposażona w ten system” – przytoczyła dane Aleksandra Goller.
„Czy stanie się kiedyś tak, że może to być impuls, który przesądzi o tym, że klient kupi albo nie kupi mieszkanie?” – zapytał na koniec prowadzący Rafał Bieńkowski. – „Czy jest faktycznie tak, że świadomość użytkowników w temacie smart home będzie rosła w najbliższych latach?”
Jak przekazał Paweł Zaworski, Samsung już od trzech lat obserwuje rocznie ponad 20% wzrost użytkowników zarejestrowanych w aplikacji do obsługi smart home. Według Aleksandry Goller, „automatyka może być przewagą konkurencyjną i może być elementem, który przeważy, że decyzja będzie na tak dla danego mieszkania”, a dla Andrzeja Stachno jest ona „kolejnym krokiem w naszej ewolucji mieszkaniowej – mamy tak wiele funkcji, których już nie ogarniamy bez automatyki mieszkaniowej (…) pokolenie „zetek” będzie oczekiwało, że większość rzeczy będzie się robiła sama”.
***
Na podsumowanie naszej relacji z kongresu w Krakowie zapraszamy do obejrzenia dwóch wywiadów, które przeprowadziliśmy w ramach cyklu „Rozmowy o rynku nieruchomości”:
- Zapraszamy do obejrzenia rozmowy z prezesem Polskiego Związku Firm Deweloperskich, Maciejem Wandzlem – zobacz, co mają na myśli przedstawiciele branży, mówiąc o „Nowym otwarciu”, jak poprawić wizerunek deweloperów i czy zarzuty kierowane pod ich adresem branża uważa za bezpodstawne?
Zobacz: Branża deweloperska liczy na nowe otwarcie. Rozmowa z Maciejem Wandzlem, prezesem PZFD
- Polecamy również rozmowę z dyrektorem generalnym Polskiego Związku Firm Deweloperskich, Bartoszem Gussem, którego zapytaliśmy o możliwości poprawienia współpracy na linii deweloperzy-samorząd.
Zobacz: „Na zdrowym rynku popyt i podaż są zrównoważone” – Bartosz Guss, dyrektor generalny PZFD
Magazyn „INMAG”
Marketing. Sprzedaż. Trendy.
Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego
Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.