Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

O kolorach, materiałach i naturze. Urządzanie wnętrz według preferencji mózgu

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

Pobierz numer 01/2021
Anna Urbańska

fot.: Daria Shevtsova / pexels.com

Ludzki mózg i nieruchomości – wbrew pozorom, te dwa tematy mają ze sobą sporo wspólnego. Każdy z nas ma indywidualną biostrukturę mózgu, która bezpośrednio przekłada się na nasze reakcje, tendencje i zachowania. W obszarze nieruchomości daje ona o sobie znać zarówno w kwestii motywów zakupowych, jak i preferencji związanych z doborem kolorów czy materiałów. Świadomość tych zależności może przynieść wiele korzyści każdej osobie, której profesja wiąże się z obrotem nieruchomościami bądź aranżacją ich wystroju.

Trzy kolory mózgu

Temat metodologii STUCTOGRAM® kilkukrotnie przewijał się już w artykułach publikowanych na łamach magazynu „ESTATE”. Jej założenia opisywałam między innymi w tekście „Trzy kolory nieruchomości, czyli co mieszkanie ma wspólnego z mózgiem”. Tytułem wstępu warto przypomnieć, że – jak wynika z badań nad genetyką – ludzkie zachowanie w dużej mierze zależy od tego, który z obszarów mózgu jest najbardziej rozwinięty. Jeśli na prowadzenie wysuwa się instynktowny pień mózgu, najczęściej mamy do czynienia z towarzyską, rozgadaną osobą, która lubi bujać w obłokach, snuć wspomnienia i otaczać się ludźmi. Tej biostrukturze mózgu umownie przypisano kolor zielony. Drugim kolorem mózgu jest czerwony. W tym przypadku największą aktywność wykazuje emocjonalne międzymózgowie, a to przekłada się na impulsywność, charyzmę oraz bycie tu i teraz. Jest jeszcze biostruktura niebieska, w której pierwsze skrzypce gra logiczne kresomózgowie. Przedstawiciele tego koloru mózgu lubią wychodzić myślami w przyszłość, co przekłada się na ich skłonność do planowania, a do tego często mają analityczny umysł i nieco introwertyczne skłonności. Choć może się to wydawać zaskakujące, indywidualna biostruktura ma wpływ praktycznie na wszystkie aspekty codziennego życia – nawet tak prozaiczne, jak dobór kolorów i materiałów we wnętrzu.

Indywidualna biostruktura mózgu ma wpływ praktycznie na wszystkie aspekty codziennego życia.

Trójkolorowe gusta

Znane porzekadło głosi, że o gustach się nie dyskutuje. Choć z całą pewnością nie da się przekonać drugiej osoby do własnego punktu widzenia, warto mieć świadomość, skąd się biorą określone preferencje i w jaki sposób kształtują one to, co nazywamy gustem. Niewątpliwie na gust składa się wiele różnych, subiektywnych czynników, jednak to właśnie biostruktura mózgu jest jednym z najważniejszych z nich. W jaki sposób poszczególne kolory mózgu wpływają na nasze preferencje w zakresie wystroju wnętrz? Okazuje się, że w wielu przypadkach można to całkiem precyzyjnie określić.

Zielona sielanka

Już sama nazwa koloru określającego biostrukturę, w której dominuje pień mózgu, wskazuje w pewnym stopniu na jej preferencje. Zielony mózg kocha bowiem wszystko to, co naturalne. Właśnie dlatego na podium jego ulubionych materiałów trafia często drewno, a do grona jego ulubionych odcieni zaliczają się delikatne kolory ziemi takie jak beż, subtelna szarość czy jasny brąz. Niewykluczone, że urzekną go też kwiatowe lub botaniczne wzory nawiązujące do jego ukochanego świata natury. Celem, który przyświeca zielonemu w trakcie aranżacji wnętrza, jest stworzenie ciepłej, przytulnej atmosfery, wprost stworzonej do błogiego odpoczynku. Jasne, słoneczne wnętrze swojego domu często będzie przyozdabiał przyjemnymi w dotyku zasłonami, pluszowymi poduszkami i miękkimi dywanami. Nie dla niego surowość nowoczesnego, minimalistycznego designu, któremu brakuje ciepła domowego ogniska, tak często idealizowanego w jego wspomnieniach. Nie dla niego krzykliwe kolory czy emanujące sztucznością materiały. Zielony mózg dąży do wygody, przyjemności oraz poczucia bezpieczeństwa i to właśnie będą odzwierciedlać zaaranżowane przez niego wnętrza.

Czerwony blichtr

Wymarzone wnętrze według czerwonej biostruktury to już zupełnie inna bajka. Czerwony mózg uwielbia być w centrum uwagi i chce, by przestrzeń wokół niego pomogła mu osiągać ten cel. W praktyce oznacza to jedno: ma być wyraziście i luksusowo. Reprezentant tej biostruktury lubi sięgać po jaskrawe kolory oraz kontrasty, które od razu rzucają się w oczy. Czarno-białe wnętrze może zatem na przykład przełamać ekstrawaganckimi czerwonymi dodatkami. Niewykluczone, że nie pogardzi też złotem, które dobrze oddaje ducha jego ukochanego prestiżu. Wśród jego ulubionych materiałów będą królować żelazo, stal i chrom, a we wnętrzu jego domu czy siedziby nie zabraknie ekstrawaganckich dodatków i połyskliwych tkanin w stylu glamour. Ekskluzywny charakter takich wnętrz niektórym może się nawet wydać agresywny bądź onieśmielający, czerwony mózg czuje się jednak w takim otoczeniu jak ryba w wodzie i często będzie konkurował z innymi pod względem prestiżu, którym pragnie podkreślić swój status społeczny.

Niebieska funkcjonalność

Niebieska biostruktura mózgu zapatruje się na wystrój wnętrz jeszcze inaczej. W tym przypadku najistotniejszym czynnikiem jest funkcjonalność, co doskonale obrazuje szereg praktycznych rozwiązań, które można znaleźć w domu niebieskiego. Reprezentant tej biostruktury często z zapałem śledzi technologiczne nowinki, które wplata do aranżowanego przez siebie wnętrza, dodając mu aury nowoczesności. Wystrój jego biura czy mieszkania może się wydawać nieco surowy ze względu na upodobanie do zimnych kolorów, takich jak choćby stalowy czy grafitowy. W odróżnieniu do zielonego mózgu, niejednokrotnie przypadną mu do gustu sztuczne materiały, a w jego otoczeniu nie zabraknie też szkła potęgującego wrażenie postępu i minimalizmu. Możliwe, że spodoba mu się loftowy czy industrialny styl, w którym na próżno szukać ciepłej, tradycyjnej atmosfery przywołującej na myśl wspomnienia z dzieciństwa. Z drugiej strony, niebieski mózg to indywidualista, który lubi podkreślać swoją nietuzinkowość. Właśnie dlatego aranżacyjne wybory tej biostruktury mogą się wydawać zaskakujące, oryginalne, a nawet nieco dziwne. Pomimo niekłamanego zamiłowania do wszystkiego co praktyczne, uporządkowane i funkcjonalne, w otoczeniu niebieskiego mogą pojawić się zatem nietypowe elementy w postaci niespotykanych kolorów, wyszukanych materiałów i unikatowych dekoracji, które mają za zadanie oddać jedyną w swoim rodzaju osobowość użytkownika niebieskiego mózgu.

Genetyczne dopasowanie

Znajomość i zrozumienie preferencji poszczególnych biostruktur to tylko jedna z licznych korzyści, jakie niesie ze sobą zgłębianie wiedzy o sposobie, w jaki funkcjonuje ludzki mózg. Metodologia STRUCTOGRAM® stanowi swoisty klucz do poznania siebie, a także drugiego człowieka – w tym również klienta. W szeroko pojętej branży nieruchomości może to przynieść wiele korzyści zarówno agentom prezentującym mieszkania bądź lokale użytkowe potencjalnym zainteresowanym, jak i projektantom wnętrz, którzy o wiele lepiej rozumieją potrzeby klientów, gdy potrafią rozpoznać ich kolor mózgu.

Anna Urbańska

Anna Urbańska - Master Trener Structogramu, metodologii, która wykorzystując wiedzę o badaniach genetycznych mózgu, pozwala skuteczniej sprzedawać, zarządzać i radzić sobie w relacjach ze sobą i z innymi. Zarządza Centrum Edukacyjno-Consultingowym CONCRET, jest wiceprezesem zarządu i partnerem Instytutu Colina Rose – jednej z najprężniej rozwijających się szkół językowych. Jest jedną z nielicznych świecie neurocoachów i autorką wielu książek m.n. : “Otrzep kolana i biegnij”, “Mózg Fabryka Sukcesu”, “Teraz Autentyczność”, “Jak w 30 dni zwiększyć swoją efektywność”, “Jak zbudować swój wizerunek w 30 dni”, „DNA Biznesu”. Więcej na: www.annaurbanska.pl

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także