Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Dla deweloperów
  • Place zabaw, miejsca rekreacyjne i powierzchnia biologicznie czynna. Nowe warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania

Place zabaw, miejsca rekreacyjne i powierzchnia biologicznie czynna. Nowe warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania

Artykuł pochodzi ze „Ściągi z przepisów”

         

Czytaj cały e-book!

Pobierz
dr Agnieszka Grabowska-Toś

Miejsca przeznaczone dla dzieci do zabawy i tereny rekreacyjne, to elementy przestrzeni, które zawsze były istotne dla kupujących mieszkania w budynkach wielorodzinnych. Jednak ich realizacja w związku z budową nowych budynków była obowiązkowa tylko w określonych sytuacjach. Od 1 sierpnia 2024 roku jest inaczej, a deweloperzy muszą spełniać wiele nowych wymagań dotyczących placów zabaw i terenu rekreacyjnego.

 

Z tego artykułu dowiesz się:

 

Artykuł jest częścią e-booka dot. nowych warunków technicznych dla budynków i ich usytuowania

Pobierz „Ściągę z przepisów”

 

Kiedy deweloper ma obowiązek wykonać plac zabaw i miejsce rekreacyjne

Dotychczasowe zasady

  • place zabaw i miejsca rekreacyjne dostępne także dla osób niepełnosprawnych trzeba było projektować tylko dla zespołu budynków wielorodzinnych objętych jednym pozwoleniem na budowę

Realizacja tych placów, zgodnie z § 40 ust 1. Rozporządzenia WT, miała następować w zależności od potrzeb użytkowych. W praktyce oznaczało to, że kwestia wielkości placu zabaw leżała w gestii projektanta, który powinien brać
pod uwagę potrzeby i możliwości obszarowe terenu zabudowy. Zaprojektowanie zbyt małego placu nie mogło w związku z tym stanowić podstawy do odmowy wydania deweloperowi pozwolenia na budowę.

Ponadto, co najmniej 30% tej powierzchni powinno znajdować się na terenie biologicznie czynnym, chyba że przepisy odrębne stanowiły inaczej.

Nowe zasady

  • od 1 sierpnia 2024 roku plac zabaw dla dzieci, dostępny także dla osób ze szczególnymi potrzebami, trzeba projektować zarówno w przypadku budowy jednego budynku mieszkalnego wielorodzinnego, jeśli liczba
    mieszkań w tym budynku przekracza 20, ale także w przypadku budowy zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w którym liczba
    mieszkań przekracza 20

Co najmniej 30% powierzchni placu zabaw dla dzieci musi znajdować się na terenie biologicznie czynnym.

 

  1. Deweloper planuje inwestycję polegającą na budowie zespołu 3 budynków wielorodzinnych, w których znajdować się będzie po 5 lokali mieszkalnych. W sumie inwestycja składać się będzie z 15 mieszkań, w związku z tym na gruncie nowego § 40 ust. 1 Rozporządzenia WT nie będzie obowiązku budowy placu zabaw. Na gruncie dotychczasowych przepisów deweloper musiałby zbudować plac zabaw, ponieważ obowiązek dotyczył zespołu zabudowy wielorodzinnej, bez względu na liczbę mieszkań.
  2. Budowa placu zabaw nie jest wymagana w przypadku realizacji osiedla domów jednorodzinnych dwulokalowych, nawet jeśli zaprojektowano w nim np. 30 czy 50 mieszkań. Zarówno na gruncie dotychczasowej regulacji § 40 ust. 1 Rozporządzenia WT, jak i nowej, deweloper nie ma obowiązku zapewnienia w takim przypadku placu zabaw.
  3. Deweloper planuje kupić budynek biurowy i dokonać jego przebudowy w celu zmiany sposobu użytkowania na budynek wielorodzinny. Liczba planowanych mieszkań 73. W związku z tym ma wątpliwość, czy będzie musiał zrealizować plac zabaw, w sytuacji, gdy na działce nie ma na to miejsca. Z uwagi na fakt, że przepisy Rozporządzenia WT zgodnie z § 2 ust. 1 mają zastosowanie także do przebudowy, deweloper będzie musiał zrealizować plac zabaw. Brak miejsca na jego lokalizację uniemożliwi deweloperowi realizację inwestycji, chyba że w odległości 750 m będzie znajdował się publicznie dostępny plac zabaw (zob. punkt 4.4.). Wówczas deweloper będzie zwolniony z obowiązku jego wykonania.

Nasłonecznienie placu zabaw i jego odległość
od innych obiektów

Zmieniony przepis § 40 Rozporządzenia WT, przewiduje szczegółowe wymagania dotyczące placów zabaw
w zakresie ich minimalnego nasłonecznienia oraz odległości od linii rozgraniczających ulicę, drogi, ciągi pieszo-jezdne, a także od okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz miejsc gromadzenia odpadów.

Dotychczasowe zasady

  • nasłonecznienie musiało wynosić co najmniej 4 godziny, liczone w dniach równonocy, w godzinach 10.00-16.00. W zabudowie śródmiejskiej wyjątkowo mogło być krótsze,
    lecz nie mniej niż 2 godziny

Pojawiały się jednak często wątpliwości, co zakresu nasłonecznienia przez wymagane 4 godziny, tzn. czy ma ono być zapewnione na całej powierzchni placu zabaw dla dzieci, czy na jakiejś jego części. Nie wiadomo było również, w którym miejscu należy je mierzyć.

  • plac zabaw oraz miejsca rekreacyjne musiały również znajdować się w odpowiedniej odległości od linii rozgraniczających ulicę, od okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz od miejsc gromadzenia odpadów. Powinna ona wynosić co najmniej 10 m, przy zachowaniu wymogów dotyczących odległości miejsc parkingowych

Nowe zasady

  • od 1 sierpnia 2024 roku, projektując plac zabaw, trzeba zapewnić jego odpowiednie nasłonecznienie, podobnie jak to było przed zmianą przepisów. Doprecyzowano jednak, że co najmniej 50% jego powierzchni musi być nasłoneczniona przez co najmniej 2 godziny, liczone w dniach równonocy, w godzinach 10.00-16.00

UWAGA:

W zabudowie śródmiejskiej minimalne nasłonecznienie placu zabaw ma być nie krótsze niż 1 godzina.

  • odległość placów zabaw dla dzieci, boisk dla dzieci i młodzieży oraz miejsc rekreacyjnych od:
  1. linii rozgraniczających ulicę, drogi, ciągi pieszo-jezdne,
  2. okien pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi,
  3. miejsc gromadzenia odpadów

również wynosi co najmniej 10 m przy zachowaniu wymogów dotyczących odległości miejsc parkingowych. Sytuowanie placów zabaw dla dzieci oraz odrębnych miejsc rekreacyjnych w odpowiedniej odległości zostało jednak rozszerzone o drogi i ciągi pieszo-jezdne.

UWAGA:

W praktyce spełnienie tego wymogu może rodzić wątpliwości, jak ustalać te odległości, zwłaszcza że pomimo wprowadzenia obowiązku ogrodzenia placu zabaw nie doprecyzowano, że odległość tę należy liczyć właśnie od ogrodzenia.

Ogrodzenie placu zabaw

Dotychczasowe zasady

  • dotychczas Rozporządzenie WT nie przewidywało żadnych wymogów dotyczących grodzenia placu zabaw

Nowe zasady

  • w nowych projektach, sporządzanych od 1 sierpnia 2024 roku, plac zabaw powinien być ogrodzony. Ogrodzenie placu zabaw od strony drogi, ulicy, parkingu lub ciągu pieszo-jezdnego powinno być wykonane z materiałów i w sposób zapewniający bezpieczeństwo ludziom i zwierzętom. Ogrodzenie to ma posiadać:
  1. wysokość nie mniejszą niż 1,0 m;
  2. furtkę o szerokości co najmniej 1,2 m nieutrudniającą dostępu osobom ze szczególnymi potrzebami
  • gdy plac zabaw nie będzie usytuowany od strony drogi, ulicy, parkingu lub ciągu pieszo-jezdnego, możliwe będzie zastosowanie ogrodzenia w postaci jedynie żywopłotu. Nie musi on posiadać furtki i mieć wysokości 1 m

Powierzchnia placu zabaw

Dotychczasowe zasady

  • dotychczas Rozporządzenie WT nie przewidywało żadnych wymogów dotyczących minimalnej powierzchni placów zabaw, w związku z tym zdarzało się, że projektowano symboliczne place zabaw tylko po to, by spełnić obowiązek zapewnienia na terenie inwestycji placu zabaw

Nowe zasady

  • od 1 sierpnia 2024 roku nowo projektowane budynki i zespoły budynków, w których liczba mieszkań będzie większa niż 20, będą musiały posiadać plac zabaw o określonej wielkości, uzależnionej od liczby mieszkań

UWAGA:

Deweloperzy mogą być zwolnieni z obowiązku wykonania placu zabaw w dwóch przypadkach:

  1. jeżeli w określonej odległości od granicy działki, na której znajduje się budynek, zlokalizowany jest publicznie
    dostępny plac zabaw
  2. jeśli wykonają salę zabaw wewnątrz budynku

Jeśli chodzi o możliwość odstąpienia od projektowania placu zabaw na terenie inwestycji, gdy w bliskim sąsiedztwie będzie znajdował się publicznie dostępny plac zabaw, to tu przepisy o „patodeweloperce” przewidują 2 przypadki:

  1. gdy deweloper buduje jeden budynek mieszkalny wielorodzinny, w którym liczba mieszkań przekracza 20, a publicznie dostępny plac zabaw znajduje się w odległości do 750 m od granicy działki, na której znajduje się ten budynek (odległość ta liczona jest jako droga dojścia ogólnodostępną trasą dla pieszych
  2. gdy deweloper buduje w zabudowie śródmiejskiej zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w którym liczba mieszkań przekracza 20, a w odległości do 300 m od granicy działki, na której znajdują się te budynki, istnieje publicznie dostępny plac zabaw.

UWAGA:

Zgodnie z procedowanym projektem zmiany Rozporządzenia WT, aby deweloperzy mogli skorzystać z tych wyjątków, publicznie dostępny plac będzie musiał spełniać wymogi przewidziane w Rozporządzeniu WT dla placów zabaw, dotyczące: powierzchni miologicznie czynnej, nasłonecznienia, odległości od linii rozgraniczających dróg i ciągów pieszo-jezdnych oraz od okien i miejsc gromadzenia odpadów, ogrodzenia, odpowiedniej powierzchni, wyposażenia zgodnego z Polskimi Normami oraz adekwatnego do wieku dzieci.

Natomiast niewykonanie placu zabaw i zamiast tego zrealizowanie sali zabaw nie mniejszej niż 50 mkw. wewnątrz budynku będzie możliwe, gdy budynek mieszkalny wielorodzinny, w którym liczba mieszkań przekracza 20, znajduje się w zabudowie śródmiejskiej.

Deweloper może też wykonać mniejszy (maksymalnie o 50% wymaganej powierzchni i nie mniejszy niż
20 mkw.) plac zabaw, jeśli zespół budynków lub budynek będzie znajdował się w zabudowie śródmiejskiej.

UWAGA:

Zgodnie z procedowanym projektem zmiany Rozporządzenia WT deweloperzy będą mogli odstąpić od realizacji placu zabaw na terenie inwestycji, jeśli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  • plac zabaw będzie spełniał wszystkie wymogi przewidziane w Rozporządzeniu WT,
  • odległość od najdalszego wejścia do budynku do wejścia na plac zabaw dla dzieci, będzie nie większa niż 750 m, liczona jako droga dojścia ogólnodostępną trasą dla pieszych,
  • powierzchnia placu zabaw dla dzieci będzie wynosiła co najmniej 150% powierzchni wymaganej obecnie Rozporządzeniem WT,
  • plac zabaw będzie się znajdował na poziomie terenu,
  • plac zabaw będzie dostępny przez cały okres użytkowania budynku lub zespołu budynków.

Dzięki takiemu rozwiązaniu, deweloperzy będą mogli zbudować na terenie inwestycji większą liczbę mieszkań, bez uszczerbku dla przyszłych mieszkańców, którzy nadal będą mieli zapewniony wymagany dostęp do placu zabaw.

Wyposażenie placu zabaw

Dotychczasowe zasady

  • zgodnie z obowiązującym dotychczas § 40 Rozporządzenia WT deweloper miał zapewnić plac zabaw dla dzieci oraz miejsce rekreacyjne dla osób ze szczególnymi potrzebami. Przepisy nie przewidywały jednak żadnych wymogów odnośnie ich wyposażenia. W związku z tym posiłkowano się Polskimi Normami dotyczącymi wykonywania placów zabaw. Ich stosowanie było jednak dobrowolne, ponieważ nie stanowią one źródła prawa

Nowe zasady

  • rozporządzenie ws. „patodeweloperki” oprócz tego, że wprowadziło obowiązek zapewnienia miejsca rekreacji dla osób ze szczególnymi potrzebami, a nie tylko dla osób niepełnosprawnych, to określiło również, jakie wymagania ma spełniać wyposażenie placu zabaw oraz jego nawierzchnia, i wprost odwołało się do Polskich Norm, które zostały w Rozporządzeniu ws. „patodeweloperki” konkretnie wskazane i dodane do załącznika nr 1 Rozporządzenia WT
  • ponadto deweloper będzie musiał zapewnić wyposażenie placu zabaw w urządzenia o różnej funkcji zabawy oraz dostosować
    je do różnych kategorii wiekowych dzieci

Powierzchnia biologicznie czynna

Nowym wymogiem, który obowiązuje od 1 sierpnia 2024 roku jest obowiązek urządzenia na działce budowlanej przeznaczonej pod budowę budynków mieszkalnych wielorodzinnych co najmniej 25% jej powierzchni jako terenu biologicznie czynnego.

UWAGA:

Jeśli plan miejscowy będzie przewidywał wyższy wskaźnik niż określony w rozporządzeniu WT, wówczas zastosowanie będzie miał wskaźnik określony w planie i na działce budowlanej trzeba będzie zapewnić wymaganą zgodnie z planem powierzchnię biologicznie czynną.

Ważne dla deweloperów!

  • W przypadku realizacji większych inwestycji, w których wymagana powierzchnia placu zabaw wynosić będzie nawet 200 mkw., możliwy jest podział placu zabaw dla dzieci na części. Minimalna powierzchnia każdej z nich wynosi 50 mkw.
  • Planując zakup nowych gruntów pod inwestycje mieszkaniowe, należy szacować możliwość uzyskania powierzchni użytkowej mieszkalnej PUM z uwzględnieniem wymogów wynikających z obowiązku zrealizowania palcu zabaw i miejsc rekreacji, a także innych wymogów, które od 1 sierpnia 2024 roku mają wpływ na ostateczny wskaźnik powierzchni zabudowy.
  • Ze względu na wymogi dotyczące placów zabaw, wykluczona będzie realizacja nowych budynków na małych działkach, a także zabudowa stanowiąca uzupełnienie zabudowy pierzowej czy zabudowa plombowa, chyba he deweloper będzie mógł zapewnić plac zabaw w budynku, ewentualnie w wymaganej odległości będzie publicznie dostępny plac zabaw.

Ważne dla kupujących!

  • Place zabaw według nowych standardów będą realizowane dopiero w odniesieniu do budynków, co do których inwestor złożył wniosek o pozwolenie na budowę po 1 sierpnia 2024 r. Kupując obecnie mieszkanie, np. w budynku, w którym przewidziano 100 mieszkań, nie mogą oczekiwać, że obok budynku będzie znajdował się plac zabaw.
  • Wprowadzone nowe przepisy dotyczące placów zabaw dają gwarancję, he w przyszłości nie tylko zespoły budynków wielorodzinnych, ale też pojedyncze budynki będą miały plac zabaw, albo będzie się on znajdował w stosunkowo bliskiej odległości od budynku lub zespołu budynków. Dodatkowo będzie on odpowiednio zabezpieczony ogrodzeniem od strony ulicy, drogi, czy ciągu
pieszo-jezdnego.
  • Kupujący będą mieli również gwarancję, że plac zabaw będzie wykonany z odpowiednich materiałów, z różnorodnymi elementami pozwalającymi na zabawę dzieciom w różnym wieku, ale przede wszystkim, że będzie on miał konkretną wielkość.
  • Wykonanie placu zabaw o określonej wielkości przy jednoczesnym obowiązku spełnienia innych wymogów wprowadzonych rozporządzeniem ws. „patodeweloperki” będzie oznaczało dla dewelopera zmniejszenie powierzchni zabudowy na danym terenie, a w konsekwencji zrealizowanie mniejszej liczby mieszkań niż pierwotnie zakładał, nabywając nieruchomość. Może to się „odbić” na cenach mieszkań proponowanych kupującym mieszkania w budynkach realizowanych z obowiązkiem zapewnienia placu zabaw.
dr Agnieszka Grabowska-Toś

dr Agnieszka Grabowska-Toś - Radczyni prawna, od 15 lat wspólnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Kania
Stachura Toś świadczącej kompleksową obsługę prawną inwestycji deweloperskich
oraz podmiotów z branży nieruchomości. Ekspertka z zakresu prawa budowlanego, inwestycji budowlanych i nieruchomości.
Reprezentuje inwestorów w postępowaniach administracyjnych i sądowych związanych
z procesem inwestycyjnym. Prowadzi i koordynuje procesy due diliigence nieruchomości.
Komentatorka zmian legislacyjnych dotyczących nieruchomości i procesu inwestycyjnego.
Od 2023 roku ekspertka Komitetu ds. Nieruchomości przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Autorka licznych materiałów edukacyjnych i publikacji, m.in. na łamach „Rzeczpospolitej”,
„Gazety Prawnej”, prawo.pl, money.pl. Autorka bloga dla deweloperów Jakim-prawem.pl.

Magazyn „INMAG”

Marketing. Sprzedaż. Trendy.

Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego

Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.

Pobierz za darmo

Dowiedz się więcej o magazynie „INMAG”

Zobacz także