fot.: Lenart Interactive
Podcast to w Polsce wcale nie nowe medium, ale ostatnie dwa lata przyniosły jego ogromną popularność.
Już 27% internautów w Polsce słucha podcastów. Audytorium podcastów doświadczyło bardzo dynamicznego wzrostu – z badania dla Tandem Media wynika, że 65% spośród aktualnych słuchaczy podcastów zaczęło z nich korzystać w 2020 roku. Marketerzy podkreślają, że jest to medium głównego nurtu.
Rozwój technologii mobilnej i to, że z telefonem już niemal się nie rozstajemy, wpłynęły na popularność podcastu jako medium, które możemy konsumować, wykonując inne zadania.
Stojąc w korku, spacerując z psem czy podczas domowej krzątaniny – takie automatyczne czynności pozwalają skierować uwagę na słuchanie. Większość słuchaczy podcasty włącza co najmniej raz w miesiącu – w domu lub w czasie podróży, dla rozrywki i żeby dowiedzieć się więcej o świecie. Poświęcają im swoją pełną uwagę i oceniają ich wiarygodność wyżej niż tradycyjnych mediów. To wnioski z najobszerniejszego do tej pory badania polskich słuchaczy podcastów opracowanego dla Tandem Media.
Polska w 2020 była w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków pod kątem liczby słuchaczy podcastów (według badania Voxnest).
Dla kogo podcast?
Podcasty przestały być niszą tylko dla pasjonatów. Tworzy je coraz więcej marek, by przekazywać wiedzę o swoich rozwiązaniach. A czas spędzany podczas jednego odcinka przewyższa zaangażowaniem każdy inny internetowy format. Na YouTubie jest to średnio 13 minut, podczas gdy podcastów słuchamy 43 minuty (wg badania Edison Research).
W tej chwili własne kanały podcastowe mają najwięksi wydawcy, jak „Rzeczpospolita” czy Onet. Strefa SWPS to podcast prezentujący wykłady wykładowców, który ma ogromną popularność. Ostatnio własny podcast zainaugurował Barack Obama wraz z Brucem Springstinem, tworzący kanał o miłości do Ameryki i muzyki. A to dwie osobowości z zupełnie różnych światów. IKEA dostrzegając popularność tego kanału, po raz pierwszy nie wydała swojego kultowego katalogu, a opublikowała go – na rynku amerykańskim – właśnie w formie podcastu.
Jeśli sprawdzimy 10 najpopularniejszych kanałów, to okaże się, że to nie najwięksi królują w statystykach, a osoby budujące swoją markę poprzez podcasty od podstaw. Tu Okuniewska to podcast lifestylowy – jak pisze twórczyni – „o dramatach i komediach, wiecznym zaczynaniu od początku”; Dział Zagraniczny – podcast informacyjny o wydarzeniach na świecie, o których w Polsce mówi się niewiele lub wcale; Kryminatorium – podcast o seryjnych zabójcach, tajemniczych zaginięciach czy sprawach z Archiwum X.
W tej chwili w polskim podcastingu mamy ponad 6200 podcastów. A na temat samych nieruchomości zaledwie 14. W tym 7 kanałów, które wyprodukowały ponad 10 odcinków.
Podcasty o tematyce nieruchomości
Ta lista to mój subiektywny wybór. Wybrałem produkcje najciekawsze, profesjonalnie zrealizowane i/lub takie, które przetrwały próbę czasu.
Ruszamy nieruchomości
Marta Baczewska-Golik
https://podcast.ruszamynieruchomosci.pl/
Rób swoje
Freedom Nieruchomości
https://www.freedom-nieruchomosci.pl/blog/kategoria/podcast/
Twój ekspert nieruchomości – coś więcej niż tylko pośrednictwo
Blanka Dzięciołowska
Sulma o nieruchomościach
Robert Sulma
https://sulmaonieruchomosciach.podbean.com/
Martin Nieruchomości Podcast
Martin Andrzejewski
https://anchor.fm/martinpodast
KorpoLandlord – inwestuj w nieruchomości, pracując na etacie
Paweł Kuryłowicz i Dariusz Matczak
https://korpolandlord.pl/podcast/
Zrozumieć nieruchomości
Damian Kleczewski
https://zrozumiecnieruchomosci.pl/category/strefa-audio/
Albrecht o nieruchomościach
Paweł Albrecht
https://pawlalbrecht.com/audycja/
Jak widzisz, jeśli pracujesz w branży nieruchomości i zależy Ci na budowaniu marki, to masz najlepszy czas, aby wejść w przestrzeń podcastów!
Co zyskasz dzięki podcastom?
Benefity w długim okresie czasu są niezwykle wartościowe.
- Budujesz wizerunek eksperta w branży
- Zyskujesz atrakcyjną formę content marketingu
- Docierasz do nowych klientów
- Angażujesz i budujesz bliską relację
- Wyróżniasz się na tle konkurencji
Podcast tym różni się chociażby od social media, że tu nie rządzi algorytm. Słuchacz sam wybiera, którego odcinka czy twórcy posłucha. To jego świadomy wybór. Zatem i zaangażowanie jest znacznie większe niż podczas scrollowania przypadkowych wpisów.
Content marketing dla branży nieruchomości
Kiedyś marketing i reklama nie były tak skomplikowane jak teraz. Obecnie trzeba robić dużo więcej, sięgając po wiele różnych kanałów.
A sami użytkownicy szukają coraz prostszych form przyswajania informacji. Wyszukiwanie głosowe czy dyktowanie SMS-ów to coraz częstsza praktyka nie tylko wśród dzieci i młodzieży.
Rozwój asystentów głosowych, jak Alexa czy Siri, interfejsy głosowe powodują, że coraz częściej treści pojawiają się w formie audio. Nawet Google zmienia algorytmy, aby wyszukiwać słowa kluczowe w podcastach! To jest przyszłość, która dzieje się teraz.
Czego potrzebujesz na start?
Stworzenie podcastu to nie jest kosmiczna technologia. Wręcz przeciwnie, wiele osób udowadnia, że samodzielnie zbudowało i rozwinęło swój kanał. Jednak, aby mieć publiczność i satysfakcję, musisz spojrzeć na cały proces. I odpowiednio wszystko przemyśleć i przygotować.
Warto na start określić, kto będzie słuchał Twojego podcastu oraz co chcesz osiągnąć dla swojej marki.
Na szczycie listy przygotowań do własnego kanału jest pomysł na treści. Musisz także wymyślić nazwę swojego kanału i skrócony opis. Warto, żeby nazwa zaciekawiała i obiecywała wartościową rozmowę. Dla Twojego słuchacza to będzie decyzja, czy właśnie w Twoim towarzystwie spędzić najbliższe kilkadziesiąt minut. KorpoLandlord – inwestuj w nieruchomości, pracując na etacie, Od laika do stoika, Dietetyka oparta na faktach – to wybrane nazwy podcastów, które składają jasną obietnicę. Zastanów się, jakiej formy oczekują od Twojej marki odbiorcy. I bądź kreatywny.
Jeśli ustaliłeś temat podcastu, jesteś pewien, że wpisuje się on w cele strategiczne firmy i będzie atrakcyjny dla odbiorców, musisz określić formułę nagrania. Masz dwie drogi: wywiad lub one-man show.
Bardziej dynamicznym formatem jest na pewno rozmowa, dlatego jeśli masz możliwość zapraszania gości, warto z tego skorzystać. Przy czym gościem wcale nie musi być osoba z zewnątrz. Jeśli prowadzisz biznes, możesz równie dobrze porozmawiać ze współpracownikiem lub stałym partnerem i wspólnie z nimi poruszyć ważne zagadnienie.
Monolog to trudniejsza formuła, szczególnie jeśli dopiero zaczynasz przygodę z podcastami. Jednej osobie może być po prostu trudniej utrzymać uwagę słuchaczy. Dlatego oprócz wiedzy, ważna jest też charyzma. Mówiąc wprost: jeśli chcesz występować solo, musisz mieć gadane i być duszą towarzystwa.
Zadania, przed którymi staniesz, to przede wszystkim:
- Wybór tematyki i przygotowanie planu tematów
- Ustalenie formatu – wywiady, solo, reportaż, news
- Wymyślenie nazwy kanału
- Graficzne opracowanie okładki kanału
- Przygotowanie i nagranie zapowiedzi kanału
- Wybranie muzyki do intro i outro
- Ustalenie, jak będziesz nagrywał (samodzielnie z użyciem własnego sprzętu, czy w studio)
- Jak będziesz montował odcinki (samodzielnie czy korzystając z zewnętrznych usług)
- Postprodukcja
- Dystrybucja odcinka (wybór platform podcastowych)
- Promocja
Jaki sprzęt na start? A może studio nagrań?
Jak nagrywać podcast? Na początku wcale nie musisz dysponować drogim mikrofonem, mikserem i profesjonalnym oprogramowaniem. Na starcie wystarczą Ci komputer, telefon i prosty mikrofon za kilkadziesiąt złotych lub dyktafon cyfrowy oraz darmowy program do obróbki dźwięku (np. Audacity w wersji polskojęzycznej).
Kiedy nagrasz już na dyktafon swój pierwszy podcast, poświęć trochę czasu na dokładną analizę materiału. Przesłuchaj go kilka razy, zwróć uwagę, jak się wypowiadasz, czy mówisz wyraźnie, czy nie pędzisz za bardzo lub odwrotnie – czy nie mówisz zbyt usypiająco. Zawsze warto też włączyć nagranie komuś zaufanemu.
Pierwsze odcinki podcastu mogą nie być idealne. Zapewne, na dalszym etapie jakość sprzętu i wygłuszenie pomieszczenia będą odgrywały coraz większą rolę.
Gdzie tego posłuchać?
Wybór, gdzie publikować podcast, to jedna z kluczowych decyzji.
Jaki serwis podcastowy wybrać? W sieci można znaleźć mnóstwo takich, na których użytkownicy słuchają swoich ulubionych audycji.
Oprócz tych najbardziej kojarzonych, jak Spotify, Apple Podcast czy Google Podcast, jest też wiele innych wartych uwagi. Zanim jednak zastanowisz się, gdzie opublikować swój podcast, aby zdobyć jak największe grono odbiorców, musisz podjąć decyzję o hostingu.
To dzięki hostingowi otrzymujesz dystrybucję swojego odcinka na platformy podcastowe.
My korzystamy ze Spreaker.com, ma on wersję free – do 5 godzin materiału miesięcznie.
A na koniec niespodzianka. Cały artykuł nagrałem i jest on dostępny do odsłuchania w formie audio na blogu www.mampodcast.pl.
Zatem jeśli tylko przeskanowałeś wzrokiem ten artykuł, co jest całkiem prawdopodobne, a temat Cię zainteresował, to możesz go odsłuchać z pliku audio.
Justyna Rodziewicz-Siecińska
pośredniczka nieruchomości z Olsztyna
Podcast to dla mnie forma bardzo osobistej relacji ze słuchaczem, która pozwala na budowanie marki osobistej i ocieplanie wizerunku. Audytorium może mnie w jakiś sposób poznać, zanim ktoś spośród niego stanie się moim klientem. Dzięki podcastowi trafiam do ludzi zapracowanych oraz do osób młodych, którzy żyją w czasach świata – w dużej mierze – wirtualnego. Jestem w stanie pokazać, jak działam, z kim współpracuję, jakie są moje wartości branżowe oraz to, że ciągle się doskonalę i rozwijam. To także dobry pomysł na okazanie światu swojej kreatywności.
Zależy mi na godnym reprezentowaniu naszej branży nieruchomościowej. Chcę przedstawiać klientom paletę możliwości biznesowych, tłumaczyć niezrozumiałe zagadnienia oraz pokazywać, na czym polega praca agenta. Może też trochę przywrócić i odświeżyć dobre imię pośrednika w obrocie nieruchomościami. Jeżeli uda się to połączyć z edukacją i spotkaniami z wyjątkowymi gośćmi, to konkludując: WARTO!
Jestem zdania, że trzeba się stale rozwijać i iść z duchem czasu. Dzięki temu nasza praca nie staje się rutyną, a stale przynosi satysfakcję.
Źródła:
https://tandemmedia.pl/zasieg_podcastow_w_polsce/
Magazyn ESTATE
Skupiamy uwagę na nieruchomościach
Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników
Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.