Optymizm wraca na rynek nieruchomości. Taki wniosek płynie z analizy danych portalu Nieruchomosci-online.pl na przestrzeni ostatnich tygodni. Nie dość, że statystyki są znacząco wyższe niż w analogicznym okresie minionego roku, to widoczny jest też wzrost względem pierwszych dni marca, kiedy to nie było mowy jeszcze o pandemii COVID-19, zamykaniu szkół i zamrażaniu gospodarki.
Czas trwania narodowej kwarantanny, który dla wielu osób rozpoczął się z dniem 9 marca 2020 roku, oznaczał zmniejszenie aktywności w sieci związanej z poszukiwaniem nowego lokum. Przez kolejne cztery tygodnie ruch na portalu Nieruchomosci-online.pl utrzymywał się na podobnym poziomie, i choć znacznie niższym niż sprzed wybuchu pandemii, to jednak osiągał wielkość porównywalną do tej z analogicznego okresu w 2019 roku.
Jednak począwszy od 11 kwietnia (świąteczna sobota) statystyki portalu rosły niezwykle dynamicznie – niektóre dni przyniosły nawet dwukrotny wzrost liczby użytkowników w porównaniu z rokiem 2019. Dla przykładu można tu podać datę 19 kwietnia: w tym roku aktywnych użytkowników w portalu było 227 tys. w porównaniu z 79 tys. w roku ubiegłym, 26 kwietnia: 2020 roku – 226 tys., 2019 roku – 110 tys., 3 maja: 2020 roku 252 tys. (tegoroczny rekord jeśli chodzi o liczbę użytkowników) wobec 142 tys. w roku minionym.
Mimo kryzysu, który dotknął wiele sektorów polskiej gospodarki, rosnące zainteresowanie rynkiem nieruchomości wskazuje, że wielu jego uczestników po stronie popytowej traktuje ten sektor jako dobrą lokatę i sposób na ochronę swojego kapitału.
Kolejne ważne wnioski płyną z analizy danych dotyczących wzrostu ruchu w ujęciu miesięcznym (marzec–kwiecień 2020) z podziałem użytkowników portalu na województwa. Mieszkańców kujawsko–pomorskiego było o 50 proc. więcej, lubuskiego o 45 proc., a opolskiego o 35 proc. Spadek, jednak minimalny, widoczny był jedynie wśród mieszkańców województwa lubelskiego i wyniósł 0,21%.
Najważniejsze pytanie dotyczy teraz przełożenia się rosnącego zainteresowania ze strony poszukujących na faktyczną liczbę zawieranych transakcji. Z jednej strony pozytywnym sygnałem jest znoszenie przez rząd obostrzeń i stopniowe odmrażanie gospodarki. Na drugim biegunie znajduje się widmo poważnego kryzysu gospodarczego, którego nie jesteśmy w stanie uniknąć i który nie pozostanie bez wpływu również na rynek nieruchomości.
Magazyn „INMAG”
Marketing. Sprzedaż. Trendy.
Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego
Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.