Mimo wciąż utrzymującej się koniunktury na rynku mieszkaniowym, niektóre lokale sprzedają się bardzo długo. Zazwyczaj wynika to z podstawowych błędów popełnianych przez sprzedającego. Z artykułu dowiesz się, jak ich nie popełnić i co zrobić, aby szybko sprzedać mieszkanie.
Odpowiednia wycena
Można uznać, że proces skutecznej sprzedaży rozpoczyna się od ustalenia adekwatnej ceny. Jest to pierwsza informacja, którą klient zdobywa o lokalu. Z tego też wynika jej znaczenie. Źle ustalona, za wysoka cena sprawi, że nikt nie zainteresuje się kupnem danego lokalu, nawet jeśli będzie on bardzo atrakcyjny. Cena jest więc swego rodzaju “wejściem”, przez które musisz wpuścić klienta do swojej oferty. Zbyt wysoka cena to “wejście zamknięte”.
Co ciekawe przy dobrej koniunkturze nieco zaniżona cena może sprawić, że ostatecznie zarobisz więcej. Jak to możliwe? Atrakcyjność oferty przyciągnie więcej potencjalnych klientów i jeśli będą oni realnie zainteresowani kupnem, mogą zacząć podbijać stawkę, aby przelicytować pozostałych.
Home staging
Tutaj posłużę się oklepanym powiedzeniem, że “dobre wrażenie robi się tylko raz”. Home staging to aranżowanie mieszkania tak, aby robiło jak najlepsze wrażenie. Polega ono na akcentowaniu najmocniejszych cech i elementów lokalu. Dzięki temu te gorsze aspekty nie rzucają się tak w oczy.
W praktyce home staging sprowadza się do czynności takich jak usunięcie osobistych rzeczy, posprzątanie mieszkania, odpowiednie ustawienie mebli, ew. czasowe usunięcie niektórych (tak, aby wnętrza nie wyglądały na zagracone), zadbanie o oświetlenie (naturalne i sztuczne, np. poprzez wstawienie do mieszkania dodatkowych lamp). Poza tym, jeśli lokal tego wymaga, można się pokusić o jego odmalowanie, odświeżenie listw podłogowych, fug i wykonanie innych prostych czynności remontowych we własnym zakresie. Koszt tego jest niewielki, głównie wymaga to nakładu czasu, a efekty są bardzo duże.
W home stagingu istotne są również czynności mające na celu osiągnięcie chwilowego, dobrego efektu. Mowa tu chociażby o zapachach, które odegrają istotną rolę przy prezentacji lokalu na żywo. Oprócz odświeżaczy powietrza warto zastosować kwiaty (plus wizualny i zapachowy w jednym). Ciekawe zagranie to zaparzenie kawy lub herbaty tuż przed wizytą klienta. Nie tylko możemy mu zaproponować ciepły napój, ale też wypełnimy wnętrza zmysłowym, budującym atmosferę domu aromatem.
Home staging jest jedną z podstwowych metod pracy profesjonalnych agentów, ponieważ w tak dużym stopniu wpływa on na wyniki sprzedaży. Jeśli taka inwestycja się kalkuluje, możesz zlecić przygotowanie mieszkania profesjonaliście - na rynku dostępne są odpłatne usługi home stagingu.
Dobrze przygotowane ogłoszenie
Home staging służy nie tylko temu, aby móc przeprowadzić dobrą prezentację mieszkania na żywo. To również podstawa dla stworzenia skutecznego ogłoszenia sprzedaży. Jego kluczowym elementem są zdjęcia, a te, nawet profesjonalnie wykonane, nie wypadną dobrze, jeżeli wnętrza nie wyglądają atrakcyjnie. Z tego powodu sesję zdjęciową należy poprzedzić sesją home stagingu i wykonać fotografie dopiero we właściwie zaaranżowanym M.
Jak zrobić dobre zdjęcia mieszkania? To temat bardzo rozległy. Jako amator musisz się trzymać kilku podstawowych zasad, stosowanych w każdym typie fotografii.
Po pierwsze: zadbaj o światło. Najlepsze będzie naturalne i niezbyt ostre, wybierz więc wieczór lub poranek słonecznego dnia. Co ciekawe - pochmurny dzień może być lepszy od słonecznego, jeśli chcesz robić zdjęcia około południa. Zbyt ostre światło słoneczne stworzy pełno kontrastowych obszarów: cienie i prześwietlone miejsca będą sąsiadowały ze sobą.
Po drugie: odpowiednio zbuduj kadr. Ustaw się tak, aby zdjęcie obejmowało jakiś integralny kawałek lokalu, np. pomieszczenie, korytarz, wyjście z pomieszczenia. Oznacza to, iż jedno pomieszczenie będziesz miał na kilku zdjęciach, jednak w różnych ujęciach. Jest to korzystne rozwiązanie, ponieważ daje klientowi więcej informacji o lokalu. Pamiętaj też, że kadr musi trzymać poziom. Jeśli masz z tym problem, zastosuj statyw.
Po trzecie: jeśli nie możesz wykonać w lokalu home stagingu, zadbaj o to, aby w kadrze nie znalazły się rzeczy osobiste obecnych lokatorów. Usuń ze zdjęć wszystko, co wygląda na “bałagan”. Takie rzeczy bardzo pogarszają pierwsze wrażenie klienta.
Najłatwiejszy sposób na dobre zdjęcia to wynajęcie profesjonalisty. Podobnie rzecz ma się z opisem. Powinien być on skonstruowany tak, aby jednocześnie zachęcał i posiadał dużą wartość informacyjną. W tym celu warto łączyć opisy z wypunktowanymi listami. W opisach zawieraj bardziej ogólne wrażenia i informacje, w listach konkretne dane, także wyrażane w liczbach, np. powierzchnie poszczególnych pomieszczeń.
Promocja ogłoszenia
Podobno “dobry towar sprzedaje się sam”. Ta zasada może kiedyś była prawdziwa, jednak dzisiaj lepiej się do niej nie stosować. Aby znaleźć klienta na mieszkanie, musisz zamieścić ogłoszenie w branżowych portalach o dużej skuteczności dotarcia. Rozważ też opcję zastosowania płatnej promocji. Jej obsługa w portalu nie będzie trudna, koszt też nie (biorąc pod uwagę wielkość całej transakcji), a efekty są niezaprzeczalne - promowane ogłoszenia mają dużo większą skuteczność.
Komunikacja z klientem
Podstawa to umieszczenie poprawnych danych kontaktowych w ogłoszeniu. Oprócz maila warto podać telefon i rzeczywiście być pod nim dostępnym. Jeśli są godziny, w których nie możesz odebrać, podaj tę informację w opisie - dzięki temu unikniesz sytuacji, gdy klient zniechęci się, bo nie odebrałaś jego telefonu.
Podczas rozmowy bądź cierpliwa i poświęć klientowi tyle czasu, ile on potrzebuje. Odpowiedz wyczerpująco na wszystkie jego pytania, uzupełniając te odpowiedzi o inne informacje, które w danym kontekście uznasz za istotne. W każdej branży obsługa klienta to filar sprzedaży. Tak samo rzecz ma się w mieszkaniówce - jeżeli klient poczuje, że jesteś otwarty, profesjonalny i zależy ci na jego satysfakcji, twoja oferta będzie przez niego odbierana jako bardziej atrakcyjna.
Wybierz profesjonalistę
Powyższy poradnik to naprawdę skrótowa wersja zaleceń. Jeśli czujesz, że stawia to przed tobą zbyt dużo i zbyt wymagające zadania, rozważ skorzystanie z usług profesjonalnego agenta nieruchomości. Wiąże się to z dodatkowym wydatkiem, jednak jest to wydatek uzasadniony. Agent nie tylko odciąży cię, wykonując za ciebie całą tę pracę, ale do tego wykona ją lepiej, ponieważ zajmuje się tym na co dzień, ma doświadczenie, umiejętności i odpowiednie narzędzia. Przełoży się to nie tylko na krótszy czas sprzedaży - również uzyskana cena może być wyższa, przez co opłacenie agenta nie tylko się zwróci, lecz nawet pozwoli ci dodatkowo zarobić.
Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html