W Internecie znaleźć można ogłoszenia o sprzedaży domu bezpośrednio przez właściciela, albo przez pośrednika. Sprzedający stają przed dylematem czy lepiej zrobić je samodzielnie, czy powierzyć profesjonaliście. A od właściwie przygotowanej oferty zależy powodzenie transakcji.
Jak samemu przygotować ogłoszenie o sprzedaży domu?
Od tego, jak przygotowano ofertę zależeć będzie, czy znajdą się chętni na obejrzenie domu. A sprzedaż takiej nieruchomości jest znacznie trudniejsza niż sprzedaż mieszkania, na co wpływa kilka czynników. Przede wszystkim z uwagi na większy metraż dom jest z reguły droższy niż mieszkanie. Starsze domy wymagają remontu, a nowe kupujący często chcą dostosować do własnego gustu i potrzeb, co wiąże się dla nich z dodatkowymi, niemałymi kosztami. Z drugiej strony dom w zamian oferuje wiele udogodnień, których mieszkanie nie posiada. Przygotowanie ogłoszenia o sprzedaży musi być więc przemyślane i wymaga sporo czasu i pracy. Poznaj "8 podstawowych zasad sprzedaży nieruchomości na własną rękę".
Aby możliwe było stworzenie atrakcyjnej oferty należy zacząć od przygotowania samej nieruchomości. Tu z pomocą przychodzą zasady home stagingu. Polegają one na zaprezentowaniu nieruchomości w taki sposób, aby była atrakcyjniejsza dla potencjalnego nabywcy, przy czym robi się to niewielkim kosztem. Pozwala to nie tylko szybciej sprzedać nieruchomość, ale i uzyskać za nią wyższą cenę. Działania takie można zlecić profesjonalnej firmie, jednak znacznie tańsze będzie samodzielne przygotowanie domu z uwzględnieniem zasad home stagingu. Należą do nich:
- przegląd stanu technicznego - należy usunąć wszystkie usterki, a w razie potrzeby przeprowadzić niezbędne remonty, dotyczy to zarówno cieknącego kranu, trzeszczących drzwi, niedokręconych drzwiczek kuchennej szafki czy niedziałającego gniazdka elektrycznego,
- odświeżenie - warto przyjrzeć się ścianom, wypełnić ubytki i pomalować je na neutralny kolor, który pozwoli nowemu właścicielowi łatwiej dostosować wnętrza do swojego gustu, pamiętajmy, że wyraziste kolory nie każdemu się podobają,
- depersonalizacja - wszystkie osobiste przedmioty, takie jak ubrania, czy zdjęcia, należy schować, w ten sposób oglądający nie będzie czuł się jak intruz wkraczający na prywatne terytorium, a także będzie mógł sobie wyobrazić wnętrza wypełnione własnymi pamiątkami,
- porządek - dom powinien być posprzątany, a wszystkie zbędne rzeczy schowane,
- dekoracja – neutralne kolory ścian dobrze komponują się z odważnymi kolorami dodatków, jednak należy pamiętać, że czasem mniej znaczy więcej, dodatki powinny być więc przemyślane, dobrej jakości, o ciekawym designie, doskonałym uzupełnieniem będą świeże kwiaty.
Powyższe zasady dotyczą wszystkich pomieszczeń w domu, a także poza nim, z garażem, piwnicą oraz ogrodem włącznie.
Kolejnym krokiem jest zrobienie zdjęć. Możemy je wykonać samodzielnie, jednak do stworzenia atrakcyjnego ogłoszenia nie wystarczą zdjęcia z telefonu. Dobrze zlecić to osobie, która się na tym zna i wie, jak podkreślić atuty domu. Zdjęcia dobrze robić w dziennym świetle, albo po południu, kiedy jest ono najładniejsze, a ciemne pomieszczenia, np. piwnicę należy doświetlić. Warto rozważyć zatrudnienie profesjonalnego fotografa. Nie będzie to duży koszt w porównaniu do ceny, jaką można uzyskać ze sprzedaży domu, a atrakcyjne zdjęcie może znaczne przyspieszyć finalizację transakcji.
Dowiedz się więcej: "Zdjęcia sprzedają [krótki poradnik fotografii nieruchomości]"
Ostatnim elementem jest stworzenie treści ogłoszenia. Przedtem jednak należy zastanowić się, do jakiej grupy docelowej będzie ono kierowane. Jeśli w pobliżu znajdują się szkoły i przedszkola, wówczas dom będzie atrakcyjny dla rodziny z dziećmi, jeśli położony jest bliżej centrum, mogą się nim zainteresować bezdzietne pary, albo single. Dom wielopokojowy niedaleko uczelni może natomiast stanowić atrakcyjną ofertę dla inwestorów szukających nieruchomości na wynajem.
Dowiedz się więcej: "Hipnotyzujące opisy [krótki poradnik tworzenia opisów nieruchomości]"
W ogłoszeniu należy umieścić najważniejsze informacje dotyczące nieruchomości, unikając przy tym rozpisywania się na temat jej zalet i własnych doświadczeń z mieszkania w tym miejscu. Dane takie jak cena, powierzchnia, liczba pokoi i pomieszczeń są niezbędne, ale kupujących interesują także informacje o technologii, w jakiej dom zbudowano, użytych materiałach, urządzeniach i systemach, a także o średnich kosztach eksploatacji. Ważne jest również wypisanie znajdujących się w pobliżu udogodnień – szkół, sklepów, przychodni, parków itp. Należy wskazać te, które będą istotne dla ustalonej grupy docelowej. Wszystkie te informacje najlepiej wypunktować, aby treść była przejrzysta. Nie poleca się wplatania pochlebnych zwrotów typu „superoferta”, czy „niepowtarzalna okazja”, ponieważ mogą one budzić podejrzenia i nieufność.
Dowiedz się więcej: "Ogłoszenie o sprzedaży domu, które przyciąga wzrok".
Tak przygotowane ogłoszenie można umieścić na portalu internetowym. Warto zapłacić za jego promowanie. Wówczas na tle wielu innych, w tym profesjonalnych ogłoszeń, będzie lepiej widoczne.
Co może zrobić dla Ciebie pośrednik?
Przygotowanie oferty to dopiero pierwszy krok do sprzedaży domu. Na całą transakcję składa się prezentacja, formalności i wizyta u notariusza. Wszystkie te czynności wymagają czasu, więc jeśli stale nam go brakuje możemy je zlecić pośrednikowi.
Z biurem nieruchomości można zawrzeć umowę otwartą lub umowę na wyłączność. Ta druga oznacza, że zobowiązujemy się do współpracy wyłącznie z tym jednym biurem, co sprzedającemu daje szereg korzyści. Pośrednik posiadający umowę na wyłączność poświęca takiej ofercie zdecydowanie więcej czasu i środków, mając świadomość, że jeśli dojdzie do sprzedaży to on otrzyma wynagrodzenie.
Dowiedz się więcej: "Jak wybrać odpowiednie biuro do sprzedaży nieruchomości"
Zakres obowiązków pośrednika zależy od treści umowy na wyłączność, którą oczywiście strony mogą modyfikować. W najszerszej wersji pośrednik może wyręczyć sprzedającego w:
- przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży – mowa tu zarówno o home staging obejmującym jedynie odpowiednie ustawienie mebli, czy dekoracji, jak i drobnych remontach wykonanych przez firmy, z którymi biuro nieruchomości pozostaje w stałej współpracy,
- oszacowaniu wartości nieruchomości – oczywiste jest, że sprzedający chciałby uzyskać jak najwyższą cenę, jednak musi ona być ustalona w oparciu o cenę innych, podobnych nieruchomości sprzedawanych na danym rynku, znając go pośrednik będzie w stanie ustalić rzeczywistą wartość rynkową domu,
- przygotowanie i opublikowanie oferty – opatrzonej profesjonalnymi zdjęciami i opisem, dostępnej na różnych kanałach (portale ogłoszeniowe, media społecznościowe, bazy klientów),
- marketing – zaangażowany pośrednik nie będzie żałował czasu i środków na promowanie oferty, poza ogłoszeniem na portalu umieści je w mediach społecznościowych, roześle wśród swoich klientów, a na zewnątrz domu umieści baner,
- prezentacja nieruchomości – zorganizuje dni otwarte lub umówi się z potencjalnymi kupcami na indywidualne obejrzenie domu,
- profesjonalne negocjacje – doświadczony pośrednik będzie potrafił uzasadnić ustaloną cenę nieruchomości, a także dolną granicę, do jakiej można zejść, aby sprzedający na takiej transakcji nie stracił,
- załatwienie formalności – zweryfikuje stan prawny nieruchomości, księgę wieczystą, umówi spotkanie z notariuszem na podpisanie umowy. Pośrednicy często współpracują z kancelariami notarialnymi, dzięki temu koszty transakcji mogą być niższe.
Profesjonalna oferta nieruchomości
Umowa z pośrednikiem obejmuje przygotowanie ogłoszenia o sprzedaży domu. W zakresie wyglądu nieruchomości i home stagingu, agent może udzielić sprzedającemu rad, albo zająć się tym osobiście czy za pośrednictwem współpracujących z nim podwykonawców. Zdjęcia przygotowane w ramach takiej oferty będą profesjonalne, a do ogłoszenia może zostać załączony film umożliwiający wirtualny spacer, a także plan domu w postaci rzutu czy planu trójwymiarowego. Pośrednik wie również, jak przygotować odpowiednią, ciekawą, a przy tym nasyconą informacjami treść. Jednak największą jego zaletą są zasięgi. Biura nieruchomości korzystają z programów, które umożliwiają umieszczenie ogłoszenia na wielu portalach jednocześnie, dodatkowo prowadzą konta w mediach społecznościowych i posiadają bazy klientów. Wszystko to oznacza, że nasza oferta trafi do większej liczby użytkowników, którzy nie będą przypadkowymi odbiorcami treści, a osobami o sprecyzowanych oczekiwaniach.
Sprzedaż domu nie jest prosta. Można zabrać się za to samodzielnie, albo zlecić pośrednikowi nieruchomości. Przed podjęciem decyzji trzeba wziąć pod uwagę, jak bardzo możemy się w ten proces zaangażować. Jeśli nie mamy na to czasu, albo ochoty, możemy to zlecić profesjonaliście, wówczas jednym naszym zadaniem będzie stawienie się u notariusza na podpisanie umowy. Pośrednik podczas całej współpracy będzie wspierał sprzedającego wiedzą i doświadczeniem. Właściwie jedyną jego wadą jest to, że za swoją pracę pobiera wynagrodzenie, które wynosi najczęściej miedzy 1 a 3 % wartości domu. Jednak koszt ten można ukryć w cenie sprzedaży, wówczas sprzedający otrzyma z transakcji tyle, ile sobie założył.
Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html