Gdy sprzedajemy mieszkanie, wszystkie formalności możemy załatwić osobiście lub skorzystać z fachowej pomocy doświadczonego biura nieruchomości. Osoby sprzedające lokal zawsze chcą dostać za niego jak najwyższą cenę, dlatego często decydują się na samodzielne załatwianie spraw. Warto jednak pamiętać, że wymaga to wielu skomplikowanych formalności. Często bardzo pomocne może się okazać wsparcie osoby doświadczonej.
Sprzedaż mieszkania własnościowego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zawsze wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Określa to art. 27 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Ale żeby doszło do zawarcia umowy, konieczne jest zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów.
Wycena
Jeżeli podjęliśmy już decyzję, że sprzedajemy mieszkanie na własną rękę, musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Po pierwsze, należy prawidłowo oszacować jego wartość. Zbyt wysoka cena odstraszy potencjalnych nabywców, a zbyt niska może wzbudzić w nich podejrzenie, że z lokalem jest coś nie tak. Przy wycenie może okazać się pomocne prześledzenie innych ofert z podobnej lokalizacji. Przy określeniu ceny ważna jest też wysokość miesięcznych opłat.
Należy pamiętać, że ostateczna wycena zależy od wielu czynników. Nie można skupiać się jedynie na lokalu, lecz także na jego otoczeniu. Co będzie ważne dla kupujących? Na przykład wygląd klatki schodowej i podwórka, istnienie placu zabaw, możliwość zaparkowania samochodu, odległość od punktów usługowych. Dlatego ogłaszając lokal warto zwrócić uwagę na wszystkie pozytywy, jakie istnieją w jego pobliżu. Szacując cenę nie można podchodzić do mieszkania emocjonalnie. Należy wycenić nieruchomość tylko i wyłącznie w oparciu o lokalizację, stan, zalety i wady.
Niezbędne dokumenty
Przed sprzedażą zadbajmy także o porządek w dokumentach mieszkania. Rachunki muszą być opłacone w terminie. Warto mieć potwierdzenia wpłat oraz zaświadczenie ze wspólnoty lub spółdzielni o tym, że nie ma zaległości w opłatach za lokal. To sprawia, ze sprzedający jest wiarygodny dla kupującego.
Sprzedający musi mieć całkowite prawo do rozporządzania lokalem. Ważnymi dokumentami będą te poświadczające prawo własności; może być to np. kopia aktu notarialnego. Jeśli mieszkanie było otrzymane w spadku, może się okazać, że własność jest podzielona na kilka osób. W takiej sytuacji przede wszystkim trzeba ustalić, czy współwłaściciele zgadzają się na sprzedaż. Kolejnym etapem będzie przeniesienie własności na jedną osobę albo stworzenie dokumentu, który zagwarantuje odpowiedni podział zysku ze sprzedaży.
Warto mieć pod ręką także wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania terenu, na którym znajduje się sprzedawana nieruchomość.
W przypadku, gdy mieszkanie zostało zakupione za kredyt hipoteczny, który jeszcze nie został spłacony, także można je sprzedać. Najczęściej kupujący chce zaciągnąć kredyt hipoteczny i wtedy część jego kredytu pokryje kredyt sprzedającego. Kupujący będzie wówczas spłacać kredyt zaciągnięty na spłatę pożyczki. W sytuacji, gdy nowy nabywca chce kupić lokal za gotówkę, musi spłacić hipotekę bezpośrednio w banku sprzedającego. W tej sytuacji warto skorzystać z pomocy doradców kredytowych.
W momencie, gdy kupujący podejmie decyzję o zakupie naszego lokalu, należy skorzystać z usług notariusza, który zajmie się przygotowaniem umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. W przypadku, gdy kupujący musi np. postarać się o kredyt, czy z innych przyczyn umowa może dojść do skutku w odległym czasie, warto spisać umowę przedwstępną. Jest to zabezpieczenie sprzedającego przed ewentualnym wycofaniem się klienta. Można od razu zażądać wpłaty zadatku. Zabezpiecza to interesy obu stron na wypadek, gdyby nie doszło do ostatecznego zawarcia transakcji. Taka umowa powinna wyznaczać między innymi termin zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, a także dokładnie określać przedmiot sprzedaży.
Po podpisaniu umowy przedwstępnej należy zgromadzić już wszystkie dokumenty potrzebne do podpisania ostatecznej umowy sprzedaży. Sprzedający musi mieć odpis z księgi wieczystej, akt notarialny potwierdzający prawo własności, a jeśli mieszkanie jest spółdzielcze, dokument ze spółdzielni potwierdzający prawo do lokalu. Oprócz tego niezbędne są aktualne zaświadczenia o braku zadłużenia i o osobach zameldowanych w lokalu, a także o opłacaniu zobowiązań podatkowych. Dokumentów tych nie warto przygotowywać wcześniej, gdyż może okazać się, że sprzedaż mieszkania trochę potrwa, a dokumenty się przeterminują. Po podpisaniu umowy sprzedaży należy opłacić podatki z tytułu sprzedaży nieruchomości.
Na koniec w dniu przekazania mieszkania należy podpisać protokół zdawczo-odbiorczy, który określi stan techniczny nieruchomości. Dokument ten pozwoli w przyszłości uniknąć roszczeń i pretensji kupującego do sprzedającego.
Sprzedaż nieruchomości to długi i skomplikowany proces. Warto przemyśleć wcześniej, czy przyda się nam wsparcie, a często nawet wyręczenie przez profesjonalistów. Dzięki temu oszczędzimy sobie nerwów, a sprzedaż mieszkania może się okazać dużo prostsza i szybsza.