Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

  • Blog
  • Dla profesjonalistów
  • Strategie marketingowe oparte na rekomendacjach. Jak zbudować system poleceń dla biura nieruchomości?

Strategie marketingowe oparte na rekomendacjach. Jak zbudować system poleceń dla biura nieruchomości?

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

            Pobierz numer 04/2024
Łukasz Morgiewicz

fot.: Tim Douglas/pexels.com

Wyzwania, przed którymi stoją przedsiębiorcy, są ogromne. Konkurencja jest zacięta, a zasoby finansowe – często ograniczone (gdyby tylko każdy z nas dysponował takim budżetem jak Sknerus McKwacz, świat byłby zdecydowanie lepszym miejscem). Sprawia to, że pozyskanie klienta wymaga sporego wysiłku. Oczywiście, o ile chce się do tego zadania podejść... zadaniowo.

Najtrudniejszym wyzwaniem jest jednak znalezienie odpowiedzi na pytanie: jakie działania podjąć i w jaki sposób? Opcji promocji biznesu jest mnóstwo, więc jak wybrać te właściwe? I co najważniejsze, jak je skutecznie wdrożyć? Uwierzcie, to pytanie, niemal platońskie, zadaje sobie każda firma.

Co prawda daleko mi do filozofa, ale wydaje mi się, że bezpieczną odpowiedzią na tę biznesową bolączkę będzie stwierdzenie, że kluczową rolę w realizacji działań marketingowych odgrywa spójna strategia.

A czym jest strategia?

W najprostszych słowach: strategia marketingowa to plan działania, który ma na celu wspieranie rozwoju firmy. Często spotykanym błędem jest mylenie strategii z taktyką lub pojedynczymi pomysłami. Strategia jest bardziej kompleksowa, obejmuje dłuższy przedział czasu i jest skuteczniejsza niż impulsywne metody typu „odpalmy kampanię w Meta!” czy „publikujmy więcej treści pod kątem SEO, bo znajomy przedsiębiorca powiedział, że to działa. No, to kto z Was się tego podejmie?”.

Strategia – rzecz święta

Dlaczego warto mieć strategię marketingową? Przede wszystkim pomaga ona uporządkować cały chaos działań marketingowych. To tak jak w życiu – jeśli nie ułożymy sobie planu dnia, zamiast porannej gimnastyki i relaksu z książką, będziemy doomscrollować TikToka do późnego południa.

Dzięki strategii mamy jasny obraz sytuacji i wiemy, co w danym momencie jest najważniejsze dla naszego biznesu. Po drugie, strategia pozwala zrozumieć, jakiego budżetu potrzebujemy na działania. Mając plan od samego początku, łatwiej zidentyfikować, czego nam brakuje i jakie ryzyka mogą się pojawić na drodze. A te na pewno prędzej czy później się pojawią. Strategia ułatwia także współpracę w zespole – każdy wie, co ma robić i na czym się skupić.

Po tym wstępie czas na pytanie: Czy kiedykolwiek słyszałeś o marketingu referencyjnym?

Nieodkryta siła marketingu poleceń

Wielu przedsiębiorców i marketerów traktuje marketing referencyjny jako coś drugorzędnego, nie zdając sobie sprawy, jak potężnym narzędziem może być w rękach obrotnej osoby. W rzeczywistości strategia oparta na poleceniach może być jednym z najskuteczniejszych i najbardziej opłacalnych sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie lojalnych klientów. Jeśli dobrze zidentyfikujesz swoją grupę docelową i stworzysz atrakcyjny program poleceń, masz dużą szansę wywołać pozytywny cykl wzrostu organicznego, oparty na zaufaniu i lojalności klientów.

Strategia oparta na poleceniach może być jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie lojalnych klientów.

Brzmi skomplikowanie? Nie, jeśli wypracujesz podstawy i będziesz je stosować regularnie.

Jak wzmocnić działania marketingowe Twojego biura nieruchomości dzięki sile poleceń? Poniżej znajdziesz kilka prostych pomysłów i kierunków, które możesz wdrożyć od zaraz.

Miłuj byłego klienta swego jak siebie samego

W powyższym powiedzeniu kryje się odrobina przesady, ale nie ulega wątpliwości, że z byłym klientem warto dobrze wychodzić nie tylko na zdjęciu. Nie wystarczy poklepać go po plecach, podziękować za zrealizowanie transakcji, a następnie wyciągnąć chusteczkę i pomachać mu na pożegnanie, wiedząc, że to Wasze ostatnie spotkanie i finalna wymiana uprzejmości.

Podstawą udanej sieci poleceń są – kto by się spodziewał – relacje. Utrzymanie dobrego kontaktu posprzedażowego z byłym, zadowolonym klientem może otworzyć przed Tobą jego serce i zachęcić go do dzielenia się opinią z bliskimi znajomymi na temat tego, jakim jesteś fajnym i merytorycznym agentem nieruchomości.

Co mógłbyś zrobić, żeby wywołać u niego takie ciepłe uczucia? Oto kilka prostych pomysłów, które wzmocnią „sztamę” między Wami:

Bądź wujkiem Dobrą Radą

Czy w Twojej bazie mailowej wciąż znajduje się Twój szczęśliwy nabywca mieszkania? A może masz ich kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu? Usiądź pewnego wieczoru i zastanów się, jaką wiedzą ekspercką mógłbyś się z nimi podzielić. Nowinki ze świata wnętrzarskiego? Fachowa porada dotycząca remontu? Sporządź listę tematów, opisz je w atrakcyjny sposób i wyślij mailing do swojej bazy klientów. Niby prosta rzecz, zaoferowanie mentorskiej wiedzy, ale takie marketingowe gesty mogą sprawić, że ktoś szepnie o Tobie dobre słówko.

Wizytówka Google: wrogie terytorium albo sojusznicze zacisze

Czasy powolnego poszukiwania informacji o firmie w prasie branżowej czy lokalnej odchodzą do lamusa. W 2024 roku każde szanujące się przedsiębiorstwo, agent czy freelancer musi mieć swoją stronę internetową (ewentualnie profile w mediach społecznościowych), aby potencjalny klient mógł je prześwietlić trzy razy, zanim zadzwoni. Agregatem jakości danej usługi stał się Profil Firmy w Google, zwany potocznie wizytówką. Dzięki niej osoba posiadająca konto Google może sprawdzić najważniejsze informacje o firmie (adres, numer telefonu, zdjęcia wnętrz budynku, lokalizację w Google Maps), a także wystawić ocenę. To w dużej mierze od Ciebie zależy, czy średnia ocen będzie pozytywna, czy negatywna.

Jestem przeciwnikiem biernego kontaktu posprzedażowego. Kiedy pytają mnie, czy odpowiadać na komentarze klientów, zwłaszcza te drażliwe – czy to w mediach społecznościowych, czy mailowo – prawie zawsze odpowiadam: „Bring it on!”. Znacznie więcej zyskasz, umiejętnie reagując na „pożary”, niż zamiatając kontrowersje pod dywan.

Co więcej, system poleceń można odpowiednio rozpędzić, aktywnie prosząc klientów o szczere opinie na temat współpracy z Tobą. Zachęć ich do tego choćby mailowo albo za pośrednictwem Twoich mediów społecznościowych. Pozytywny feedback możesz później wykorzystać w kampaniach w stylu: „Jestem dobry w tym, co robię. Zobacz, co mówią inni”. Co robić, żeby otrzymywać dobre oceny? No cóż, wykonywać swoją pracę najlepiej, jak się potrafi! Ale myślę, że doskonale o tym wiesz.

System poleceń można rozpędzić, prosząc klientów o szczere opinie na temat współpracy z Tobą.

Kupiłeś nowy telefon z dobrą kamerą i mocną baterią? Odpal live’a!

Termin „live sprzedażowy” sugeruje, że jego nadrzędnym celem jest sprzedaż towaru lub usługi wszelkimi możliwymi sposobami – czy to chwalebnymi, czy nieco mniej moralnymi. Skupmy się na tych przyjemniejszych, bo chcemy, żeby mówiono o nas dobrze i dużo.

Zastanów się, czy forma live’a to nie przypadkiem Twój żywioł, w którym sprawdzisz się jak rasowy sprzedawca, umiejący przyciągać uwagę otoczenia. Zaproś swoich odbiorców na rozmowę online poprzez swoje firmowe konto na Facebooku lub Instagramie. Na jaki temat? Dowolny – możesz zrobić wirtualny tour po mieszkaniach, które oferujesz, podzielić się wiedzą o rynku nieruchomości lub przeprowadzić sesję pytań i odpowiedzi. Po regularnych, dobrze prowadzonych live’ach gwarantuję, że wśród Twojego audytorium znajdą się osoby, które, miło wspominając swoje doświadczenie, polecą Cię znajomym szukającym dobrego mieszkania.

Wszystkie te rady, zebrane i regularnie stosowane, tworzą ministrategię, dzięki której możesz poszerzać bazę klientów – i to bez konieczności wydawania pieniędzy na reklamy. Życzę stworzenia owocnego programu referencyjnego!

Łukasz Morgiewicz

Łukasz Morgiewicz - Social Media Specialist w Panda Marketing. Od kilku lat pomaga lokalnym klientom w działaniach szeroko pojętego marketingu, głównie digitalowego. Specjalizacja: nowe media, influencer marketing.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także