
Osoby poniżej 35. roku życia stanowią tylko jedną czwartą tych, które planują w tym roku zakup mieszkania lub domu. Co trzeci badany ma natomiast więcej niż 55 lat i nadal planuje być aktywny na rynku nieruchomości.
Kim są osoby, które planują kupić nieruchomość w 2025 roku? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza analiza „To my. Kupujący 2025”, którą przygotował portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov. Analiza objęła 600 osób, które mają w planach zakup mieszkania lub domu w najbliższych miesiącach. |
Rynek nie tylko dla młodych
🔸 Co trzeci planujący zakup to osoba w wieku powyżej 55 lat.
🔸 Kolejna najliczniejsza grupa osób, które planują zakup domu lub mieszkania, to dorośli w wieku od 35 do 44 lat (28%).
To często osoby mające już starsze dzieci, co stanowi nierzadko motyw do zmiany lokum.
🔸Osoby planujące zakup domu lub mieszkania znajdziemy najrzadziej w grupie 45–54 lata (16%) oraz 18–24 lata (jedynie 6% badanych).
Najmłodsi często nie mają jeszcze stabilnej sytuacji materialnej, a osoby z grupy 45-54 lata często mają dorosłe dzieci mieszkające już poza domem.
🔸 Analiza obejmuje także tych budujących właśnie swoją dorosłość, często szukających pierwszego lokum, czyli osoby między 25. a 34. rokiem życia – co piąty potencjalny kupujący to osoba w tym wieku.
Najbardziej aktywne centrum i południe Polski
🔸Zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o aktywność potencjalnych kupujących, jest województwo mazowieckie, którego mieszkańcy stanowią aż 20% całej grupy.
Tu jednak warto zwrócić uwagę na ogromne różnice pomiędzy Warszawą (14% kupujących) a resztą terenów województwa mazowieckiego (6% całej grupy).
🔸Kolejne dwa regiony, w których najczęściej spotkamy osoby planujące zakup domu lub mieszkania, to województwa małopolskie oraz śląskie.
🔸Najsłabiej wygląda to obecnie we wschodniej Polsce w pasie od województwa warmińsko-mazurskiego poprzez podlaskie i lubelskie po podkarpackie.
🔸Po stronie zachodniej najmniej potencjalnych kupujących spotkamy w województwie lubuskim.
🔸Aktywność potencjalnych kupujących to nie tylko domena największych miast i aglomeracji (choć stanowią największe udziały w analizowanej grupie). Nadal jednak co piąty kupujący to mieszkaniec miasta do 100 tys. mieszkańców, a kolejne 14% kupujących – wsi.
Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w danych serwisu Nieruchomosci-online.pl, według których w czołówce znajdują się poszukujący z takich miast, jak: Kraków, Warszawa czy Wrocław.
Sytuacja rodzinna dość zróżnicowana
🔸W 2025 roku wśród potencjalnych kupujących niemal połowa to osoby mieszkające z dziećmi.
To zdecydowanie częściej takie rodziny, w których wychowują się już nieco starsze dzieci (powyżej 7 lat). Rodziny z najmłodszymi pociechami stanowią mniejszość tej grupy.
Zdecydowanie najczęściej to rodziny, w których jest jedno dziecko (22% całej grupy kupujących) lub dwoje dzieci (16%).
🔸Osoby mieszkające bez dzieci nieznacznie przeważają wśród planujących zakup nieruchomości stanowiąc 53% ankietowanych.
To albo osoby bezdzietne, albo takie, które mają dorosłe dzieci mieszkające już poza domem rodzinnym.
🔸Połowa kupujących to osoby będące w związkach małżeńskich.
Warto podkreślić spory udział osób w związkach nieformalnych – stanowią one niemal 20% tej grupy i jest to znacząco większy odsetek niż jakby spojrzeć na udział tych osób w całej populacji dorosłych Polaków.
🔸Co dziesiąty potencjalny kupujący to osoba, którą do aktywności na rynku nieruchomości zdeterminowała sytuacja rodzinna – osoba w separacji lub będąca już po rozwodzie.
Rodzina z wyboru?
🔸Coraz częściej mówi się o zjawisku „rodziny z wyboru”, na znaczeniu zyskują tu relacje oraz przyjaciele, a nie same więzy krwi. Widać to również wśród badanej grupy kupujących, wśród których 20% jest zdania, że przyjaciele są ważniejsi niż rodzina.
🔸Co trzeci potencjalny kupujący uważa, że małżeństwo to obecnie przestarzała instytucja.
Oba te zjawiska, którym warto się przyglądać, mogą z czasem mieć duży wpływ na kształt rynku nieruchomości, szczególnie na etapie dorastania obecnie najmłodszych pokoleń, dla których same więzy krwi już nie wystarczą. Tradycyjne pojęcie rodziny wynikającej z więzów krwi może ulegać przeobrażeniu w rodziny z wyboru oparte na relacjach.
Zwierzę to też rodzina!
Badania pokazują, że Polacy kochają zwierzęta i to samo zaobserwować można w analizowanej grupie osób planujących zakup domu lub mieszkania.
🔸Dominują właściciele psów – niemal połowa ankietowanych je ma.
🔸Popularne są również koty. Z tymi zwierzakami mieszka 38% potencjalnych kupujących.
🔸Aż 67% kupujących uważa swoje zwierzęta za członków rodziny.
Kupujący będą zatem oczekiwać, że zamieszkiwana przez nich przestrzeń będzie również przyjazna i dostosowana do ich pupili. Dziś jest to ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Analizowana grupa potencjalnych kupujących to grupa bardzo zróżnicowana. Nie znajdziemy w niej jednej dominującej cechy czy zestawu cech, który powie nam o „większości” osób planujących taki zakup. Jest jednak kilka grup wyróżniających się. Często spotkamy tu aktywne osoby z najstarszej grupy wiekowej , osoby z dwóch najbardziej aktywnych regionów – mazowieckiego i małopolskiego, a także rodziny z już starszymi dziećmi. Aktywni na rynku będą również ci bezdzietni.