
Co piąta osoba planująca obecnie zakup domu lub mieszkania nie posiada jeszcze żadnej nieruchomości na własność. Większość właścicieli nieruchomości uwzględnionych w analizie nie ma na nie kredytu.
Kim są osoby, które planują kupić nieruchomość w 2025 roku? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza analiza „To my. Kupujący 2025”, którą przygotował portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov. Analiza objęła 600 osób, które mają w planach zakup mieszkania lub domu w najbliższych miesiącach. |
Obecne miejsce zamieszkania
🔸 Osoby rozważające w tym roku zakup nieruchomości mieszkają obecnie najczęściej w mieszkaniach (53%), a także w domach wolnostojących (34%).
🔸 Najczęściej mieszkają w przestrzeni 1-pokojowej (30%) lub 2-pokojowej – 32%.
🔸 25% badanych mieszka w 3 pokojach.
Posiadamy czasem kilka nieruchomości
🔸 Większość osób, które planują w 2025 r. zakup nieruchomości, posiada już jakąś nieruchomość na własność. Najczęściej są to główne nieruchomości mieszkalne na własny użytek, które posiada 69% ankietowanych. Potencjalni kupujący rzadziej posiadają różne nieruchomości dodatkowe na własny użytek (18%) czy na wynajem (17%).
🔸 Kupujący, którzy posiadają już jakąś nieruchomość na własność, w większości mają ją bez kredytu (64%).
🔸 Co piąty potencjalny kupujący w 2025 r. to osoba, która nie posiada jeszcze żadnej nieruchomości na własność.
Mój dom i moja okolica
Analiza pokazuje, że osoby, które obecnie planują zakup domu lub mieszkania, w większości dość dobrze czują się w swojej społeczności – można zatem domniemywać, że to nie społeczność czy otoczenie, w jakim żyją, stanowią czynnik kluczowy przy rozważaniu zakupu czegoś nowego.
Dla badanej grupy mają znaczenie różnego rodzaju aspekty związane z jakością okolicy czy lokalną społecznością. Co drugi z nich chciałby, aby w jego okolicy było więcej możliwości działania na rzecz dobra lokalnej społeczności.
🔸 Kluczowe jest, jak się czujemy w swoim domu, ale jego wielkość nie jest czynnikiem najważniejszym. Dla 65% potencjalnych kupujących to lokalizacja będzie ważniejsza niż metraż nieruchomości.
🔸 Jak ważna jest dla tej grupy odpowiednia nieruchomość świadczy fakt, że połowa badanych deklaruje, że „moja wizja idealnego wieczoru to wieczór w domu”. Nie zawsze jednak samotnie, bo 56% badanych lubi gościć u siebie innych.
🔸 Analizowana grupa to również w zdecydowanej większości (78%) osoby, które mimo częstego korzystania z samochodu, popierają rozwój infrastruktury rowerowej.
Dane pokazują bowiem, że jedynie co drugi kupujący jest obecnie zadowolony z jakości dostępnego w okolicy transportu publicznego.
Inne tematy omawiane w projekcie To my. Kupujący 2025:
To my. Kupujący 2025 – Demografia i rodzina