
Pracownicy sektora publicznego stanowią jedynie 20% osób planujących obecnie zakup domu lub mieszkania. Zdecydowanie dominują zatrudnieni w sektorze prywatnym. 6 na 10 osób zajmuje stanowiska związane z pewnym poziomem decyzyjności i odpowiedzialności na różnych szczeblach.
Kim są osoby, które planują kupić nieruchomość w 2025 roku? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza analiza „To my. Kupujący 2025”, którą przygotował portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl we współpracy z agencją badawczą Inquiry na bazie danych YouGov. Analiza objęła 600 osób, które mają w planach zakup mieszkania lub domu w najbliższych miesiącach. |
Budżetówka w mniejszości
🔸 Osoby, które rozważają w tym roku aktywność w zakresie zakupu domu lub mieszkania, to przede wszystkim pracownicy sektora prywatnego (51% pracujących).
🔸Pracownicy „budżetówki” to jedynie co piąty badany.
W aktualnej sytuacji ekonomicznej i przy dzisiejszych cenach nieruchomości, możliwości kupna mieszkania dla pracowników budżetówki mogą się okazać dużo mniejsze.
Menedżerowie w różnym stopniu odpowiedzialności
6 na 10 badanych kupujących to osoby mające wyższy poziom odpowiedzialności w pracy, piastujące średnie i wyższe stanowiska kierownicze.
🔸W grupie badanych znajdziemy więc 35% menedżerów średniego i niższego szczebla.
🔸14% stanowią właściciele firm i prezesi.
🔸10% potencjalnych kupujących pełni funkcję dyrektora generalnego/zarządzającego.
Przywiązanie do miejsca pracy? Niekoniecznie
🔸Choć sporą część grupy osób planujących zakup domu lub mieszkania stanowią osoby zajmujące odpowiedzialne stanowiska, o dość stabilnej sytuacji zawodowej, to jednocześnie nie wykluczają one zmian w obszarze zawodowym – 62% grupy za prawdopodobne uznaje zmianę pracy w ciągu najbliższego roku.
🔸Dla nieco ponad połowy badanych praca to przede wszystkim środek do zarabiania pieniędzy i jest to dla nich jedyny powód chodzenia do pracy (54%).
Głównie w biurze, trochę w domu
Wyniki naszej analizy wyraźnie potwierdzają widoczny powszechnie trend powracania pracowników do biur.
🔸Ponad połowa analizowanych potencjalnych kupujących pracuje wyłącznie w trybie stacjonarnym.
🔸Co trzecia osoba pracuje w trybie hybrydowym.
Ile czasu zajmuje dojazd do pracy?
Co druga osoba, która dojeżdża do pracy, jako środek transportu wybiera własny samochód, a co czwarty kupujący – różne formy transportu publicznego.
🔸Najczęściej dojazd zajmuje badanym maksymalnie 15 minut (30%) lub od 15 do 30 minut (35%). Oznacza to, że ponad 2/3 badanych dojeżdża do pracy w czasie krótszym niż 30 minut.
🔸Są jednak i takie osoby, które spędzają w środkach transportu więcej czasu – co czwarty badany dojeżdża do pracy w czasie od 30 do 45 minut, a 12% nawet powyżej 45 minut.
🔸Osoby planujące zakup to również takie, które nierzadko podróżują służbowo. 20% z nich wyjeżdża służbowo 2-3 razy w roku, a kolejne 14% częściej niż 4 razy w roku.
Inne tematy omawiane w projekcie To my. Kupujący 2025:
To my. Kupujący 2025 – Demografia i rodzina