fot.: fot. Fox, Pexels
Marki, które odkryły już potencjał nowych możliwości kontaktu z konsumentami na Facebooku, starają się intensywnie z nich korzystać. Wiedzą, że do transakcji dojdzie, kiedy suma doświadczeń z marką w różnych punktach styku będzie pozytywna. W tym wszystkim trzeba być charakterystycznym, aby się wyróżnić.
1. Dlaczego warto wybrać Facebook LIVE
Wideo w social media generuje 1200% więcej zaangażowania niż teksty i grafiki razem wzięte. Według Cisco, do 2021 r. 82% ruchu w sieci będzie związane z filmami.
Spójrzmy więc szerzej na zmiany, które zachodzą na Facebooku od początku 2018 r. Serwis Zuckerberga stawia na interakcję między użytkownikami i markami. Wyrazem tego mają być komentarze pod postami.
Post typu transmisja na żywo generuje statystycznie 6 razy więcej komentarzy niż post z wideo. Oznacza to, że sami użytkownicy pracują na poście w taki sposób, że zyskuje on punkty w algorytmie Facebooka i zdobywa większe zasięgi organiczne.
Kluczową przewagą transmisji live nad wideo jest to, że:
- angażuje użytkowników,
- zdobywa wysokie zasięgi organiczne.
Użytkownicy chętnie wybierają live’y zamiast tradycyjnej telewizji dzięki ich spontaniczności i autentyczności:
- 87% chętnie ogląda materiały z backstage’u tworzenia live’a,
- 82% użytkowników preferuje live niż czytanie posta,
- 75% osób na wysokich stanowiskach w firmach ogląda live’y biznesowe statystycznie raz w tygodniu,
- 59% z nich przyznaje, że chętniej ogląda live’y, niż czyta wpisy.
2. Jak przygotować transmisję na żywo na Facebooku
Transmisja na żywo powinna wynikać z planu komunikacji w social media. Tzn. przede wszystkim musi odnosić się do potrzeb odbiorców. Powinna także realizować konkretny cel, np. budowanie pozycji eksperta, prezentowanie produktów czy usług lub sprzedaż.
Przygotuj scenariusz, albo przynajmniej określ główne punkty, które chcesz poruszyć. Pamiętaj, transmisja live to nie wystąpienie. To rozmowa na żywo z odbiorcami. Tylko wtedy, kiedy przygotujesz sobie tematy do dyskusji, wyciągniesz największe benefity z tego formatu, czyli zaangażowanie i zasięgi.
Pomyśl także o miejscu. To, gdzie nagrywasz, ma ogromny wpływ na to, jakiego sprzętu możesz lub powinieneś użyć. Jeśli jesteś na zewnątrz i chcesz nagrać transmisję w środku miasta czy parku, podczas ruchu musisz pamiętać o stabilizacji kamery. Najlepiej sprawdzi się tzw. gimbal. Zwykły selfie stick pomoże Ci objąć większy horyzont, ale musisz trzymać go stabilnie.
Transmisja live to nie wystąpienie, to rozmowa na żywo z odbiorcami.
Jeśli natomiast Twoim studio live’a jest biuro, to masz znacznie więcej możliwości. Wykorzystaj zewnętrzny program i urozmaić transmisję grafikami. Skorzystaj z kamery komputera, albo podłącz zewnętrzną.
Popatrz, czy otoczenie wokół Ciebie jest atrakcyjne. Zastanów się, jaki wizerunek chcesz budować. Może są elementy dekoracji, które dodatkowo wspomogą Twój przekaz. Np. książki na półce wskazujące, że jesteś ekspertem w temacie, czy plakat jakiegoś znanego muzyka, jeśli chcesz pokazać, że zależy Ci na koleżeńskich relacjach. Zadbaj o strój, makijaż i fryzurę.
Światło zawsze ustaw przed sobą. W innym ustawieniu twarz będzie wyglądała nienaturalnie.
Rozważ zainwestowanie w mikrofon zewnętrzny. Jakość dźwięku podczas transmisji jest jeszcze ważniejsza niż wizja. Kiedy odbiorca widzi doskonały obraz, ale nie słyszy, co masz do powiedzenia, najprawdopodobniej zrezygnuje z oglądania transmisji.
3. Z komórki czy laptopa?
Transmisja na żywo prowadzona ze smartfona
To rozwiązanie służy do krótszych relacji. Ich zaletą jest to, że taką transmisję wykonasz niemal z każdego miejsca, w którym masz dostęp do internetu. Wystarczy na fanpage’u wybrać odpowiednią opcję (Rys. 1).
O czym należy pamiętać:
- sprawdź jakość internetu,
- naładuj telefon,
- sprawdź, czy masz wolne miejsce w pamięci smartfona, ponieważ film zajmie kilka MB lub więcej,
- mów głośno, aby szum z otoczenia nie zakłócał jakości dźwięku,
- pomyśl o stabilizacji – jeśli planujesz nagrać relację z eventu, to sprawdź, czy trzymając smartfona w dłoni, obraz nie będzie się trząsł; jeśli chcesz zrobić wywiad, postaw telefon na statywie, albo przynajmniej oprzyj o stabilną podstawę,
- jeśli prowadzisz transmisję w samochodzie, skorzystaj ze słuchawek z wbudowanym mikrofonem, wtedy unikniesz hałasu z wnętrza auta.
Obecność na żywo wzbudza zaufanie, ponieważ jest tu i teraz, jest autentyczna. Przekaz musi być jednak atrakcyjny dla odbiorcy, nie może zakłócać go słaba jakość obrazu czy dźwięku, bo publiczność szybko zrezygnuje z oglądania takiej relacji.
Na koniec wystarczy nacisnąć niebieski przycisk na dole ekranu.
Transmisja live przy użyciu laptopa lub komputera
Kiedy mówimy o tym, że live’y angażują odbiorców i są doskonałym momentem w lejku sprzedażowym, to właśnie transmisja z pozycji desktopu spełnia w 100% tę rolę, ponieważ możesz przygotować dodatkowe materiały promocyjne, aby skuteczniej realizować sprzedaż.
Będziesz potrzebował:
- zewnętrznego programu do streamowania, polecam bezpłatne rozwiązanie, jakim jest OBS Studio – nie jest to jedyny program dostępny na rynku, ale ma wystarczające funkcjonalności, aby profesjonalnie przeprowadzić transmisję na fanpage’u,
- zewnętrznej kamerki internetowej, którą podepniesz do laptopa,
- mikrofonu, do postawienia na stole lub przypinanego do ubrania.
W programie OBS Studio będziesz mógł użyć grafik lub filmów. Możesz przygotować wcześniej logo, belkę z imieniem i nazwiskiem czy dodatkowe informacje, które chcesz przekazać: zdjęcia produktów, informacje o rabacie czy podać adres www.
Jak zacząć? Na fanpage’u wejdź w Narzędzia do publikowania -> Biblioteka Filmów -> Na żywo (Rys. 2). W ten sposób wygenerujesz klucz do transmisji strumieniowej, który należy wkleić do programu OBS Studio.
Wewnątrz programu musisz ustawić jeszcze poszczególne sceny, które chcesz wyświetlać podczas transmisji. Dlatego wcześniej warto przygotować dodatkowe grafiki.
Utworzysz w ten sposób możliwość dynamicznego przechodzenia pomiędzy scenami. Mogą one na siebie nachodzić, tzn. możesz nałożyć na obraz z kamery własne logo lub podpis (Rys. 3).
Przekaz na żywo wzbudza zaufanie, ponieważ jest tu i teraz, jest autentyczny.
Podsumowując, aby mieć pewność, że wszystkie ustawienia w OBS Studio są poprawne, możesz zrobić transmisję próbną. Nie wykonasz jej na fanpage’u, ale na profilu osobistym. Zmień tylko ustawienia statusu na: Tylko ja. Dzięki temu prostemu zabiegowi sprawdzisz, jak prezentujesz się w kamerze, czy głos jest wyraźny i czy ustawione grafiki w poszczególnych scenach działają.
4. Jak zebrać publiczność?
Odniesiesz sukces, kiedy zgromadzisz grono osób oglądających i komentujących Twoją relację. Dlatego niezwykle istotne jest odpowiednie zapowiadanie i promowanie zapowiedzi live. W tym celu możesz stworzyć post lub wydarzenie na Facebooku. Wesprzyj je kampanią płatną, aby Twoja grupa docelowa mogła dowiedzieć się, że taka transmisja będzie miała miejsce i zaplanować uczestnictwo w niej. Jeśli transmisja jest częścią dłuższego procesu i wcześniej prowadziłeś na nią zapisy e-mailowe, możesz także do zainteresowanych osób wysłać e-mail, kiedy transmisja już wystartuje. Jeśli zbierasz subskrybentów na Messengerze, to możesz rozesłać do nich informację lub nawet bezpośredni link do wydarzenia w tym właśnie miejscu.
Ważne jest, aby na przygotowaną przez Ciebie relację, zebrać publiczność. A po transmisji, w którą włożyłeś dużo wysiłku, promuj swój post z live’em. Pamiętaj, że format wideo najlepiej przyciąga uwagę w feedzie.
5. Kamera akcja – startujemy live
Kiedy komunikat „na żywo” pojawi się na ekranie, pamiętaj o najważniejszych elementach:
- przywitanie – zrób to kilkakrotnie podczas transmisji, ponieważ osoby będą dołączały w trakcie jej trwania,
- prośba o udostępnianie – niektórzy robią wręcz wyzwania związane z udostępnieniami, aby na żywo zebrać jak najwięcej osób,
- angażowanie publiczności – zadawaj pytania,
- sprawdzaj chat – odpowiadaj na pytania w trakcie i pamiętaj, aby po nagraniu wrócić do chatu i odpowiedzieć na wszystkie pytania,
- na końcu podziękuj wszystkim i zachęć do wykonania pożądanej akcji (zostawienia komentarza, kliknięcia linku czy skontaktowania się z Tobą).
Co jeszcze warto zrobić po wystartowaniu live’a?
Udostępnij link do transmisji na wydarzeniu, grupach czy fanpage’ach, którymi zarządzasz. Wyślij go także do bazy messengerowej czy mailowej.
Warto też, aby podczas nagrania towarzyszyła Ci osoba, której obecność pomoże Ci to wszystko sprawnie przeprowadzić.
Czy jesteś gotowy?
Wystąpień na żywo nie praktykujemy w zwykłych aktywnościach biznesowych. Dlatego możesz czuć stres lub obawę, czy podołasz. Chcę Cię uspokoić, pewność siebie rośnie z każdą kolejną transmisją.
Zobacz: mój pierwszy live o trendach na Facebooku w 2018 oraz live prowadzony z gościem o budowaniu marki.
Najtrudniejszy jest pierwszy raz. Może nawet okazać się, że masz talent i szybko poczujesz flow. Takie sytuacje także widziałam u naszych klientów. Najważniejsze, abyś był dobrze przygotowany. Wtedy spotkanie live będzie miało atmosferę kawy ze znajomymi. A do tego zakończy się oczekiwaną konwersją.
Myślisz o wykorzystaniu wideo do promocji ofert? Dołącz do kursu!
Magazyn ESTATE
Skupiamy uwagę na nieruchomościach
Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników
Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.