Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Współdzielenie jest eko

Artykuł pochodzi z magazynu „INMAG”

             

Czytaj cały numer!

Pobierz numer
Julia Zychowicz

Postępująca katastrofa klimatyczna oraz globalna uwaga skierowana na ekologię i ochronę planety determinują zmiany w każdej dziedzinie naszego życia. Przystosowuje się do nich także biznes. Od kiedy powstały pierwsze platformy oferujące usługę współdzielenia zamiast zakupu konkretnego produktu, trend na sharing economy dynamicznie się rozwija i wdrażany jest przez różne branże. Co na to rynek nieruchomości?

O ekonomii współdzielenia słów kilka

Ekonomia współdzielenia (ang. sharing economy)  to model ekonomiczny polegający na nabywaniu lub współdzieleniu dostępu do towarów i usług, najczęściej za pośrednictwem platformy internetowej opartej na tworzeniu społeczności. W praktyce na tej zasadzie oparte są platformy i aplikacje oferujące usługi, które wszyscy dobrze znamy i z których korzystamy na co dzień, takie jak: Uber, Airbnb, Netflix, Spotify, Blablacar, Veturillo. Współdzielimy pojazdy, przestrzenie biurowe i prywatne, umiejętności, narzędzia, transport, jedzenie czy modę. A będziemy współdzielić coraz więcej. Według raportu Value of the sharing economy worldwide in 2014 and 2025 na portalu Statista, przewiduje się, że całkowita wartość globalnej gospodarki współdzielenia wzrośnie do około 335 miliardów dolarów do 2025 r., z zaledwie 15 miliardów dolarów w 2014 r. 

Ekonomia współdzielenia to nabywanie lub współdzielenie dostępu do towarów i usług za pośrednictwem platformy internetowej opartej na tworzeniu społeczności.

Pracujemy razem

Od kilku lat obserwujemy dynamiczny rozwój tzw. coworkingów, czyli współdzielonych przestrzeni biurowych dostosowanych zarówno do pracy zespołów, jak i freelancerów. Coworking to już nie tylko przytulnie urządzone biuro umożliwiające samodzielną pracę, spotkania czy konferencje, ale i przestrzeń oferująca rozrywkę, relaks, spotkania integracyjne i warsztaty rozwojowe. W warszawskim biurze coworkingowym Brain Embassy najemcy mogą skorzystać z pokoju drzemek czy medytacji, a także bezpłatnie rozwijać się podczas warsztatów kreatywnych i edukacyjnych. HubHub, oprócz standardowych przestrzeni do pracy, oferuje swoim gościom sale gier i rozrywki. Tegoroczny laureat w kategorii Coworking Roku w konkursie Prime Property Prize 2021 – Mycowork dba o detale. Każde biurko jest elektrycznie regulowane, ma dostęp do światła dziennego, a klimatyzacja jest ustawiana indywidualnie. Mycowork wyposażony jest także w meble redukujące poziom hałasu. 

Biura coworkingowe prześcigają się w nowych pomysłach na udogodnienia, a ich porównanie umożliwia już platforma Spacing. Według raportu ThinkCo Biura Nowej Normalności. Popandemiczna charakterystyka miejsc pracy, jednym ze scenariuszy rozwoju rynku biurowego jest coworkizacja biurowców: „Jeśli scenariusz ten się upowszechni, nowe biurowce będą się składać z pełnych ludzi przestrzeni wspólnych na parterach, mniejszych modułów i sal konferencyjnych na kolejnych kondygnacjach oraz większych i bardziej prestiżowych biur na wyższych piętrach”. Przestrzenie coworkingowe są najszybciej rozwijającym się rodzajem powierzchni biurowej na rynku nieruchomości komercyjnych. Według raportu Global Coworking Space Market Report 2021-2030, oczekuje się, że rynek osiągnie 13,03 miliardów dolarów w 2025 r. przy rocznym wskaźniku wzrostu na poziomie 12%.

Mieszkamy razem

Wraz z rozwojem funkcji mieszkaniowych i społeczności coraz większą popularnością cieszą się colivingi, czyli współdzielone domy i mieszkania, w których lokatorzy, wynajmując kawalerki bądź pokoje, otrzymują dostęp do rozbudowanych części wspólnych, takich jak: kuchnia, salon, siłownia, coworking, pralnia czy ogród. Colivingi oferują także dodatkowe atrakcje, takie jak: warsztaty, imprezy, zajęcia sportowe czy kulinarne. Rozwijający się trend jest wynikiem zmiany stylu życia młodego pokolenia, które stawia na niezależność, elastyczność, podróże i pracę zdalną i nie chce wiązać się z jednym miejscem na stałe. To także świetna alternatywa dla osób nieplanujących rodziny, a ceniących otoczenie ludzi i nawiązywanie relacji. 

Wraz z rozwojem funkcji mieszkaniowych i społeczności coraz większą popularnością cieszą się colivingi.

Według raportu TheHouseMonk, w mieszkaniach colivingowych na całym świecie mieszka ponad 3 mln lokatorów. Największą popularnością colivingi cieszą się w Chinach, na drugim miejscu plasują się Indie, a na trzecim kraje europejskie. W Polsce pojawiają się już pierwsze projekty colivingowe. Obecnie największy powstanie na warszawskim Mokotowie – Smartii Mokotów, realizowany przez firmę YIT zaoferuje nowocześnie urządzone i funkcjonalne jednostki mieszkalne w połączeniu z przestrzenią coworkingową oraz bogatą infrastrukturą towarzyszącą. Na terenie budynków znajdą się lokale usługowe, punkty gastronomiczne, siłownia, strefy relaksacyjne czy czytelnia, a na dachu – plenerowa siłownia oraz boisko do gry w piłkę.

Osiedlowe społeczności 

Tradycyjne osiedla mieszkaniowe także stawiają na współdzielenie. Na terenie krakowskiej inwestycji Mieszkaj w mieście firmy Henniger Investment mieszkańcy mogą korzystać z klubu osiedlowego, w którym odbywają się warsztaty dla dzieci, zajęcia jogi, pokazy filmowe czy spotkania towarzyskie. Klub składa się z działającej w nim kawiarni, strefy integracji, a także sali multifunkcjonalnej, która spełnia wiele funkcji: organizowane są tu różnorodne zajęcia i wydarzenia, jest miejscem coworkingu, rekreacji, dzięki możliwości gry w tenisa stołowego i bilard, ale również miejscem wynajmowanym przez mieszkańców osiedla w celu organizacji zamkniętych imprez okolicznościowych. Wszystkie trzy części klubu łączy korytarz spełniający również funkcję galerii, w której promowana jest działalność oraz inicjatywy mieszkańców osiedla i lokalnych twórców. 

– Budujemy nie tylko mieszkania, tworzymy wyjątkowy w skali kraju projekt – osiedle dla pokoleń. Dlatego zdecydowaliśmy się stworzyć samowystarczalną część miasta, która będzie idealnym miejscem do życia. Zarówno za sprawą doskonałej lokalizacji, bogatej infrastruktury usług w obrębie osiedla, jak również dzięki stworzeniu od podstaw przestrzeni dedykowanej mieszkańcom i wpisanej od początku w koncept inwestycji. To właśnie klub osiedlowy K2O, czyli pierwszy w Polsce klub osiedlowy generacji 2.0 stał się platformą do budowania lokalnej społeczności. Choć w tej chwili jest on finansowany przez nas, przy wsparciu pozyskanych środków zewnętrznych na realizację zróżnicowanej i stale rozbudowywanej oferty programowej, obserwujemy rosnące zaangażowanie mieszkańców, zarówno w inicjatywy prowadzone w przestrzeni K2O, jak również w jej sukcesywne doposażanie. Wierzymy, że jest to początek nowej rzeczywistości, w której to mieszkańcy przejmą stery nad przyszłą działalnością klubu i współdzieleniem się nie tylko w korzystaniu z oferowanych im możliwości, ale również odpowiedzialności polegającej na partycypacji finansowej. Obserwujemy, że z coraz większą świadomością zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest w tym kontekście sharing economy w budowaniu lokalnej wspólnoty i zacieśnianiu więzi pomiędzy sąsiadami – mówi Szymon Domagała, Prezes Zarządu Henniger Investment S.A. realizującej projekt Mieszkaj w Mieście – Osiedle Wizjonerów na krakowskich Bronowicach.

W podobne rozwiązania inwestuje Acciona Nieruchomości na terenie inwestycji B8 w Miasteczku Wilanów w Warszawie. W Klubie Mieszkańca dostępne są różne przestrzenie w tym duży stół, biblioteczka sąsiedzka, piłkarzyki, duży telewizor, kuchnia i część do zabawy z dziećmi. Firmy deweloperskie stawiają także na ekologiczne, współdzielone rozwiązania takie jak wózki czy torby na zakupy, ogródki osiedlowe, hamaki i miejsca do relaksu czy osiedlowy składzik na narzędzia. To nie tylko oszczędność pieniędzy dla mieszkańców inwestycji i dobre praktyki ekologiczne, ale także okazja do nawiązania nowych relacji i bycia częścią większej społeczności. A rozwój społeczności to nadrzędny cel sharing economy.

Współdzielenie to przyszłość

„W 2030 roku nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy” – brzmiało hasło tegorocznego World Economic Forum. W jednym ze scenariuszy przyszłości nasze preferencje zakupowe wciąż będą się zmieniać – nie będziemy chcieli już posiadać nic na własność, a mieć dostęp do wszelkich usług „na wynajem”. Obserwując dynamiczny rozwój rynku najmu nieruchomości, inwestycji typu PRS, a także wspomnianych już przestrzeni coworkingowych i colivingowych, można śmiało stwierdzić, że rynek podąża za zmianami i sprawnie się do nich dostosowuje. 

Julia Zychowicz

Julia Zychowicz - Specjalistka ds. PR-u i marketingu w Polskim Związku Firm Deweloperskich. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Graficzka, fotografka, redaktorka prowadząca magazynu Vademecum Dewelopera, wydawanego przez PZFD. Prywatnie pasjonatka podróży, sztuki, kinematografii, kultury. W branży nieruchomości najbardziej interesują ją trendy w architekturze i rozwój miast.

Magazyn „INMAG”

Marketing. Sprzedaż. Trendy.

Bezpłatny e-magazyn dedykowany marketerom rynku pierwotnego

Merytoryczne artykuły od ekspertów i praktyków branży deweloperskiej dotyczące promocji inwestycji, wzmacniania sprzedaży, skutecznych negocjacji i najnowszych trendów na rynku.

Pobierz za darmo

Dowiedz się więcej o magazynie „INMAG”

Zobacz także