Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Wyzwania i trendy marketingowe w 2024 roku

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

            Pobierz numer 01/2024
Katarzyna Pruska
Komentarze

fot.: Joshua Woroniecki / pexels.com

Komercjalizacja kosmosu, praca nad nadprzewodnikami w temperaturze pokojowej, umasowienie AI i demokratyzacja dostępu do technologii. Zmiany, które obserwujemy w dzisiejszym świecie, będą miały długoterminowy wpływ na życie wszystkich ludzi. Zrozumienie i adaptacja do nowych trendów, technologii oraz zmieniających się oczekiwań konsumentów będą miały kluczowe znaczenie dla tworzenia efektywnych działań marketingowych.

Kantar wytypował 10 najważniejszych trendów marketingowych w 20241. Co znacząco wpłynie na pracę marketerów? Jak to wykorzystać w branży nieruchomości?

Słowo roku – sztuczna inteligencja

Gdy generatywne AI weszło do mainstreamu w 2022 roku, wywołało burzę w branży marketingowej. Marketerzy niezmiennie eksplorują możliwości sztucznej inteligencji, co potwierdza ponad 550% wzrost zainteresowania tematami związanymi z nauką o AI na przestrzeni 2022 i 2023 roku.

Co ciekawe, 63% klientów nawet nie wie, że używa AI2. Jak powiedział Bill Gates: „Postęp technologii polega na dostosowaniu jej tak, abyś nawet nie zauważył i tak by mogła stać się częścią codziennego życia”.

Marki, po nierzadko kosztowych i trudnych współpracach z twórcami internetowymi, postanowiły wygenerować influencerów za pomocą sztucznej inteligencji (np. Aitana Lopez, stworzona przez hiszpańską agencję The Clueless, która miesięcznie zarabia ponad 10 000 euro). Innym przykładem wykorzystania AI w działaniach marketingowych jest Levi’s za pomocą narzędzia Lalaland.ai kreuje realistyczne modele i modelki każdego typu ciała, w każdym wieku i rozmiarze do prezentowania swoich ubrań. Pozwala to optymalizować kosztowo oferty, kampanie promocyjne oraz doświadczenia klienta z marką.

Warto zwrócić uwagę na zróżnicowane podejście poszczególnych pokoleń do treści kreowanych przez sztuczną inteligencję. Młodsze pokolenie zazwyczaj jest bardziej pewne swojej zdolności do odróżnienia treści autentycznych od tych wygenerowanych przez AI. To właśnie oni wykazują większe zaufanie oraz skłonność do angażowania się w treści stworzone przez sztuczną inteligencję. Z kolei osoby z pokolenia baby boomers są zazwyczaj bardziej sceptyczne i nieufne wobec takich treści.

Jeszcze odważniej w przyszłość patrzeć będzie pokolenie alpha (2010-2025). Wg badania Cathy Hackl dla Harvard Business3 pokolenie alpha niechętnie będzie korzystało z obecnie popularnych kanałów social media. Będą mieli dość ciągłego porównywania się z innymi i bycia pod presją, jaką generują treści w kanałach SM. Dlatego skierują swoją uwagę na tworzenie własnych przestrzeni, w których będą kreatorami własnej rzeczywistości i będą mogli rozwijać kreatywność. Przykładem jest platforma Roblox.

Imersyjne doświadczenia z AR/VR

Konsumenci są w stanie zapłacić nawet 40% więcej za produkty, które można wypróbować przez AR4. Dlatego coraz więcej marek stawia na immersyjne doświadczenia, gdzie cyberświat dosłownie przenika się z tym realnym.

Gdyby można było, siedząc w wygodnym fotelu, odwiedzić kilka mieszkań, pospacerować po pomieszczeniach, zobaczyć widok z tarasu i dopiero na bazie tych doświadczeń wybrać spośród kilkunastu mieszkań dwa, do których serce mocniej zabiło?

Bezpieczeństwo i aspekty prawne

W dzisiejszym złożonym świecie, gdzie stajemy w obliczu różnorodnych wyzwań — od wojen i pandemii po zmiany klimatyczne oraz lawinowy przyrost dezinformacji — zapewnienie bezpieczeństwa staje się jednym z kluczowych priorytetów człowieka. Dodatkowo, sztuczna inteligencja potrafi tworzyć rzeczy, które wydają się realne, co dodatkowo komplikuje nasze doświadczenia i wyzwania. W obliczu takich zmian odbiorcy szukają marek, które pomogą budować im rezyliencję.

Zarządzanie prywatnością i zgodność z regulacjami prawnymi wymagają od firm bardziej przejrzystych praktyk marketingowych.

W obecnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji, nie martwimy się scenariuszem, w którym "maszyny przejmą kontrolę" i opanują nas pod władzą cybernetycznej dyktatury. Naszym głównym zmartwieniem jest raczej potencjał szkodliwego wykorzystania tej technologii przez ludzi. W raporcie Gartnera nawet 80% menedżerów wysokiego szczebla w firmach IT widzi zagrożenia5 w tym, że przestępcy łatwiej mogą wykraść dane cyfrowe, wykorzystując do tego narzędzia AI.

Jakie narzędzia AI warto sprawdzić w 2024 roku?

  • Chat GPT 4.0 wraz z Dall-e – opracowane przez OpenAI narzędzia umożliwiające tworzenie teksów oraz obrazów
  • Midjourney — najpopularniejsze narzędzie do generowania obrazów. Wersja 6.0 umie już liczyć palce
  • Leonardo.ai — darmowy generator obrazów AI (nie ma konieczności dołączania przez Discorda, jak w przypadku Midjourney)
  • Copymate.app — pomaga pisać dobrze rankujące artykuły pod SEO
  • HeyGen – to generator wideo, dzięki któremu tworzenie filmów jest mega proste. Przekształca tekst w animowane filmy z wirtualnymi aktorami — mówią w 40 językach i świetnie ogarniają język polski
  • DmSales — narzędzie do pozyskiwania leadów. Trafisz precyzyjnie do odpowiedniej grupy docelowej, ponieważ system analizuje wszystkie możliwe dane klientów — wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania
  • Captions AI — jedna z najlepszych aplikacji do montażu filmów (dostępna póki co na desktop i iphona)
  • Fireflies.ai — robi notatki oraz podsumowania ze spotkań online z klientami, a następnie wysyła je do CRM-u. Nic Ci nie umknie.

Ważne jest, by obserwować innowacje również spoza swojej branży, by mieć świadomość oczekiwań, jakie ludzie będą mieć wobec Twojej marki.

Kontrola przekazu a cancel culture

Wśród konsumentów zauważamy pewną rozbieżność — z jednej strony, zmęczeni trudnościami związanymi z kryzysem geopolitycznym, zmianami klimatycznymi, recesją i długotrwałymi skutkami pandemii, szukają rozrywki i sposobów na oderwanie się od codzienności. Z drugiej strony, coraz bardziej oczekują, aby marki konsekwentnie realizowały swoje cele społeczne (brand purpose).

80% konsumentów na całym świecie twierdzi6, że chce kupować towary i usługi od firm wspierających ważne dla nich cele: społeczne, klimatyczne czy kulturowe.

Dlatego walka o uwagę i emocje odbiorców będzie się nasilać.

Konsumenci oczekują, że marki będą konsekwentnie realizowały swoje cele społeczne.

Coraz więcej firm związanych z nieruchomościami, skupia się na obszarze ESG, gdyż konsumenci dostrzegają silne powiązanie między zrównoważonym rozwojem, jakością naszego życia oraz gospodarką. Umiejętne łączenie tematów środowiskowych, społecznych i organizacyjnych z biznesowymi jest coraz bardziej traktowane jako strategia biznesowa, a nie swoisty kompromis.

Hiperpersonalizacja

Dzięki stykowi technologii, sztucznej inteligencji i precyzyjnej analizy danych coraz większe znaczenie w działaniach marketingowych ma hiperpersonalizacja. O personalizacji doświadczeń zakupowych mówi się od zawsze, natomiast mało kto był w stanie wdrażać takie rozwiązania. Dzięki temu, że obecnie dane o klientach są w zasadzie zbierane przez każdy system webowy, a mamy do dyspozycji coraz więcej narzędzi AI, które umożliwiają analizę Big Data, trafienie ze spersonalizowanym przekazem reklamowym będzie dostępne dla każdego. A wg badań Gartnera do 2025 roku 80% interakcji sprzedażowych odbywać się będzie w sieci.

Czekamy jeszcze na optymalne rozwiązania AI, które będą integrować dane z wielu platform (strona internetowa, kanały SM, wewnętrzne systemy). Tutaj warto się przyjrzeć narzędziu Avian.io.

Obserwujemy wyraźny trend, który kieruje nas w stronę bardziej osobistych rozmów online. Platformy jak Messenger, Telegram, WhatsApp czy Signal odnotowują coraz większą liczbę aktywnych użytkowników. Dzięki nim możemy rozwijać autentyczne relacje w środowisku prywatnym, nie wystawiając się na ocenę publiczną. To przemyślane podejście, które marki mogą wykorzystać, by zacieśnić autentyczne więzi ze swoimi klientami.

Mniej demografii, więcej zachowań

By z właściwymi komunikatami i obietnicami trafiać do właściwych odbiorców, musimy ich poprawnie zdefiniować. Nie ograniczać się tylko do podstawowych danych demograficznych, ale skupić się na indywidualnych potrzebach użytkowników. Gdy odbiorcy czują, że produkty lub usługa są dostosowane do ich indywidualnej historii, są bardziej skłonni do konwersji i stają się bardziej lojalni. Warto zatem, poza standardowymi cechami demograficznymi, znaleźć odpowiedzi na pytania:

  • Kim są moi odbiorcy?
  • Co lubią?
  • Jak się czują z tym, co widzą w social mediach?
  • Jakie wyzwania przed nimi stoją?
  • Na jakim etapie życia są?
  • Jakie są ich zwyczaje zakupowe?

Źródło: https://www.jsemnaznacky.cz/blog/
teoriepomaha/%F0%9F%94%90-employer-branding/

Warto też mieć na uwadze, że do 2030 roku na całym świecie populacja ludzi 60+ będzie wzrastać 3,5 razy szybciej w porwaniu z całą populacją. To najszybciej rosnąca grupa wiekowa, a dodatkowo jako Polacy jesteśmy najszybciej starzejącym się społeczeństwem w Europie.

It’s time to be real!

W miarę postępu technologii i rozwijania się sztucznej inteligencji rośnie zapotrzebowanie na treści, które koncentrują się na życiu codziennym i przedstawiają użytkownika w naturalny sposób, doceniając trudy, z jakimi codziennie się boryka. Te materiały cenione są za uwzględnienie codziennych wyzwań i sytuacji, z jakimi spotyka się każdy z nas. Rośnie również pragnienie komunikacji #nofilter oraz transmisji na żywo, które odzwierciedlają prawdziwą rzeczywistość i troski klientów.

Nie tylko Facebook, Instagram czy LinkedIn. Kanałów do dystrybucji treści, do trafienia do konsumenta obecnie mamy dużo więcej. I co ważne, dużo bardziej precyzyjnie pozwalają one trafić do konkretnego odbiorcy.

Przykłady?

  • Graczy znajdziemy na Twitchu czy Kicku.
  • Czytelników na Googreads.
  • Piwoszy na Untappd.
  • Twórców na WattPad.
  • Designerów na Behance.
  • Coraz więcej rozmawiamy na Discordzie.
  • A przemyśleniami dzielimy się na Threads.

Z rozwagą dobierajmy kanały, w których będziemy komunikować swoją markę. Miejmy jednak na uwadze, że wg statystyk Fluent 47% kupujących, którzy mieli interakcję z marką w co najmniej 10 kanałach, chętniej dokonywali zakupów w porównaniu do 21%, którzy angażowali się w 1-4 kanałach7.

Życie poza wyszukiwarką

To, czego szukamy w internecie, wychodzi poza schemat SEO i kluczowych haseł. Od jakiegoś czasu zmniejsza się dominacja wyszukiwarki Google w search marketingu. Jednak wzrost popularności TikToka, krótkich form video shorts na YouTubie oraz narzędzi AI, które robią research za nas (np. Bard, Perplexity), jeszcze bardziej przyspieszą ten trend.

Zmniejsza się dominacja wyszukiwarki Google na rzecz narzędzi wykorzystujących do reasearchu AI.

Obecnie już ponad połowa nastolatków z generacji Z preferuje korzystanie z TikToka do wyszukiwania treści w porównaniu z Google. W sumie aż 74% z tej grupy wiekowej wykorzystuje TikToka jako platformę do przeszukiwania różnorodnych treści8.

Czy wchodzenie na strony internetowe, by się czegoś dowiedzieć okaże się niebawem bezcelowe? Wszystko na to wskazuje. Najczęściej wyszukiwane pytania w Google powinny być udzielane w postaci materiałów wideo, dostępnych zarówno na platformie YouTube, jak i na TikToku. Konieczne staje się zastosowanie tzw. odwrotnej inżynierii, aby zrozumieć, jakie wyniki i rekomendacje prezentuje sztuczna inteligencja oraz czy nasza marka jest tam obecna. Jeśli nie, istotne będzie zbadanie, jakie marki są zalecane przez AI i dlaczego. Google wprowadza także narzędzie Search Generative Experience, które ma pomóc w lepszym filtrowaniu przy wyszukiwaniu informacji, oddzielając ziarno od plew.

Tłum zdecydował: Chcemy rozrywki!

Rozrywka odgrywa kluczową rolę w generowaniu zwrotu z inwestycji w mediach społecznościowych. Firmy muszą włączyć element rozrywki, by poprawić swoje wskaźniki finansowe.

Ale jak to jest z rozrywką w nieruchomościach? To przecież branża, w której ludzie inwestują oszczędności życia w kawałek przestrzeni lub zobowiązują się na długie lata zawrzeć „związek z bankiem”. Badania trendów społecznych na rok 2024 pokazują, że konsumenci wyraźnie mówią, iż po utrzymaniu kontaktu z rodziną i przyjaciółmi, głównym celem ich obecności w mediach społecznościowych jest właśnie rozrywka i odpoczynek umysłowy.

Co więcej, zauważają, że nadmierna autopromocja marek to jedna z rzeczy, która im nie odpowiada. Według badań, aż 34% respondentów uważa, że to główny powód, dla którego negatywnie postrzegają marki w mediach społecznościowych9.

Źródło: Hootsuite, Social trends 2024, https://hootsuite.widen.net/s/zrn2bl798k/hootsuitesocialtrends2024_report_en

Banner blindness

Na schemacie Data Never Sleeps zauważamy, jak przeogromna ilość danych generowana jest w ciągu jednej minuty z każdego telefonu, strony internetowej czy aplikacji. Masa informacji, jakiej doświadczamy, wytworzyła zjawisko zwane „ślepotą bannerową”. Już blisko 86% użytkowników nie dostrzega reklam bannerowych10. Wynika to z nadmiaru informacji i reklam, które bombardują nas każdego dnia podczas korzystania z sieci oraz naturalnej obrony naszego mózgu przed przeciążeniem. Dołóżmy do tego rosnącą popularność AdBlocków, czyli programów blokujących treści reklamowe oraz płatne subskrypcie zapewniające brak wyświetlania reklam na takich platformach, jak: YouTube, Facebook czy Instagram.

Przebicie się do odbiorcy, by zyskać jego uwagę stanowi coraz większe wyzwanie. Dlatego tak ważna jest personalizacja treści, wychodzenie poza utarte szablony oraz inwestowanie w content marketing i budowanie relacji opartych na autentyczności i zaufaniu.

Źródło: https://www.domo.com/data-never-sleeps#data

Źródła:
1. Kantar, Marketing Trends 2024, https://www.kantar.com/campaigns/marketing-trends-2024
2. HubSpot https://blog.hubspot.com/marketing/artificial-intelligence-is-here
3. The Business Case for Understanding Generation Alpha https://hbr.org/resources/pdfs/comm/journey/TheBusinessCaseForUnderstandingGenerationAlpha.pdf
4. Immersive Experiences https://www.accenture.com/content/dam/accenture/final/a-com-migration/pdf/pdf-134/accenture-immersive-experience-digital-report.pdf
5. 2024 Audit Plan Hot Spots https://www.gartner.com/en/audit-risk/trends/audit-plan-hot-spots
6. Kantar Marketing Trends 2024 https://www.kantar.com/campaigns/marketing-trends-2024
7. https://webinarcare.com/best-omnichannel-commerce-software/omnichannel-commerce-statistics/
8. Danny Goodwin, Survey: 51% of Gen Z women prefer TikTok, not Google, for search, https://searchengineland.com/gen-z-tiktok-google-search-survey-431345
9. Hootsuite, Social trends 2024, https://hootsuite.widen.net/s/zrn2bl798k/hootsuitesocialtrends2024_report_en
10. Study: 86% of Consumers Suffer From Banner Blindness https://www.infolinks.com/press/study-86-percent-of-customers-suffer-from-banner-blindness/

Katarzyna Pruska

Katarzyna Pruska - W Panda Marketing kieruje zespołem odpowiedzialnym za działania marketingowe. Tworzy strategie komunikacji marek, realizuje działania content marketingowe w oparciu o takie kanały, jak Facebook, Instagram i LinkedIn. Dba o cele biznesowe brandów. Specjalistka od social sellingu, pomaga markom realizować potencjał sprzedażowy. Z entuzjazmem obserwuje nowości w marketingu, jednocześnie opierając swoje działania na twardych podstawach i liczbach. Nie uznaje półśrodków, gdyż owocują ćwierćrezultatami.

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także