Nieruchomosci-online.pl - Tu zaczyna się dom tu zaczyna się dom

Zaczynaj z wizją końca, czyli rola myślenia strategicznego w biznesie

Artykuł pochodzi z magazynu ESTATE

Czytaj cały numer!

            Pobierz numer 02/2023
Anna Urbańska
Komentarze

fot.: Andrea Piacquadio/pexels.com

Moment założenia własnej firmy z reguły wiąże się z dużą dozą emocji. O ile pojawienie się ekscytacji jest całkowicie naturalnym i pożądanym zjawiskiem, przedsiębiorcy stawiający swoje pierwsze kroki w biznesie zapominają czasami o istocie zrównoważenia tego stanu solidną dawką strategii i analizy. Tymczasem to właśnie umiejętność strategicznego myślenia często okazuje się kluczowym elementem skutecznego funkcjonowania w świecie biznesu.

Po co to wszystko?

Powody chęci założenia własnej firmy mogą być najróżniejsze. Część osób jest zmęczona brakiem swobody związanym z pracą na etacie, inni wywodzą się ze środowisk, w których przedsiębiorczość jest kluczową wartością, a jeszcze inni zwyczajnie chcieliby więcej zarabiać, bez narażania się na ryzyko utraty pracy. Niezależnie od okoliczności przyświecających tej istotnej decyzji, najważniejsza jest świadomość tego, co tak naprawdę nami kieruje, gdy postanawiamy „przejść na swoje”. Już wstępna analiza może czasami wykazać, że w gruncie rzeczy własna działalność może nie być najbardziej optymalnym rozwiązaniem w danej sytuacji – prowadzenie własnego biznesu z pewnością nie jest bowiem dla każdego.

Metodologia to podstawa

Co jednak, jeśli mamy już pewność, że droga przedsiębiorcy to dla nas jedyna słuszna ścieżka? W takim przypadku warto już na starcie wprowadzić określone standardy, metody czy systemy, które zapewnią firmie solidny fundament i pomogą uniknąć sytuacji, w której przypływ ekscytacji przysłania zdrowy rozsądek. Co to konkretnie oznacza? Warto zacząć od zanotowania wszystkich rzeczy, którymi zajmujemy się w roli właściciela firmy. Najłatwiej zrobić to poprzez wyobrażenie sobie scenariusza, w którym wyjeżdżamy na urlop, a nasze obowiązki musi wykonać ktoś inny. Prędko dojdziemy do wniosku, że bez dostępu do opisu konkretnych procedur najpewniej niełatwo byłoby tej osobie nas zastąpić. Właśnie dlatego to tak ważne, by skrupulatnie nazywać procesy zachodzące w firmie, opatrując je swoistymi „instrukcjami obsługi”. W branży nieruchomości może to być chociażby opracowanie standardu prezentacji lokali, publikowania ogłoszeń, kontaktowania się z klientem czy zatrudniania nowych pośredników. Klarowne metody pozwolą ustrukturyzować funkcjonowanie biznesu w najbardziej sprzyjający mu sposób, a także znacznie ułatwią proces wdrażania nowych pracowników, który bez wsparcia systemów i procedur często okazuje się kosztowny oraz czasochłonny.

Nieustanne udoskonalanie

Po wprowadzeniu konkretnych narzędzi ukierunkowanych na sprawną organizację firmy warto się upewniać, że są one regularnie kontrolowane i aktualizowane. Wraz z rozwojem biznesu niejednokrotnie okazuje się, że to, co początkowo wydawało się świetnym pomysłem, na dłuższą metę wcale nie przynosi wymiernych rezultatów. Może być też tak, że wystarczy drobna zmiana procedury, by znacząco zwiększyć swoją skuteczność. Ciągłe udoskonalanie swoich metod sprawia, że skala osiągnięć w biznesie konsekwentnie rośnie.

Często wystarczy drobna zmiana, by znacząco zwiększyć swoją skuteczność.

Długofalowa analiza

Choć dla wielu świeżo upieczonych przedsiębiorców bywa to karkołomnym zadaniem, warto również nauczyć się patrzeć na prowadzenie swojej firmy długofalowo. Od samego początku dobrze jest zadawać sobie pytanie, co zamierzamy osiągnąć za miesiąc, rok czy kilka lat. Klarowna wizja rozwoju pozwala stworzyć realistyczny plan umożliwiający osiągnięcie swoich celów w uporządkowany, nieprzypadkowy sposób. Warto mieć świadomość, że bez niego polegamy raczej na szczęściu lub zbiegach okoliczności, a one nigdy nie będą mogły stanowić solidnej podstawy skutecznej firmy. Pod uwagę można brać najróżniejsze czynniki, na przykład to, czy i ilu pracowników planujemy mieć w przyszłości, jak dużo chcemy zarabiać, jak chcemy się reklamować. Konkretne wizje sprzyjają realnym rozwiązaniom, znacząco ułatwiając poruszanie się po świecie biznesu.

Budowanie bazy kontaktów

Niezależnie od branży czy pomysłu na biznes, zawsze należy liczyć się z tym, że nawet najprecyzyjniejszy plan nie uchroni nas przed niespodziewanymi zdarzeniami. Świetnym przykładem była pandemia koronawirusa, która diametralnie zmieniła oblicze biznesu na całym świecie, a w wielu przypadkach doprowadziła do upadku niegdyś dobrze prosperujących firm. Choć nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkiego, warto przygotować się na najróżniejsze okoliczności, zabezpieczając się konkretnymi procedurami. Jednym ze sposobów ułatwiających długofalowy rozwój jest budowanie baz klientów. Gromadzenie danych kontaktowych klientów to w biznesie absolutna konieczność i o wiele skuteczniejsze działanie niż ograniczanie się do działania w mediach społecznościowych. Choć social media są istotnym elementem promowania firmy, profil na Facebooku czy Instagramie zdecydowanie nie wystarczy do generowania satysfakcjonującej sprzedaży. Gdy wprowadzamy na rynek nowy produkt albo usługę – lub publikujemy nowe oferty dla rynku nieruchomości – to właśnie skrupulatnie budowana baza kontaktów umożliwia nam osiąganie pożądanych wyników sprzedażowych.

Opinie na wagę złota

Niezwykle istotnym elementem tworzenia strategii biznesu jest ponadto proszenie klientów o opinie po każdej dokonanej transakcji. Po pierwsze, rekomendacje to oczywiście wyjątkowo skuteczny sposób na budowanie renomy firmy wśród potencjalnych nowych klientów, którzy prędzej będą skłonni uwierzyć opiniom innych ludzi niż pustym hasłom marketingowym. Opinie to jednak także cenne źródło informacji zwrotnej na temat naszych kroków w biznesie. Może się okazać, że działania, które dotychczas uważaliśmy za korzystne, w rzeczywistości nie do końca odpowiadają klientom lub mogłyby zostać udoskonalone. Nie ma prostszego sposobu na dowiedzenie się, czego oczekują nasi klienci niż to, by zwyczajnie ich o to zapytać.

By dowiedzieć się czego oczekują klienci, wystarczy ich o to zapytać.

W poszukiwaniu inspiracji

W świecie szybkich, a zarazem kompleksowych rozwiązań warto również pamiętać o tym, by nieustannie rozglądać się w poszukiwaniu nowych pomysłów, które można by wdrożyć do swojego biznesu. Nie oznacza to, że należy dążyć do specjalizowania się we „wszystkim i niczym” poprzez wprowadzanie do swojej oferty szeregu najróżniejszych usług czy produktów niekoniecznie związanych z naszymi głównymi kompetencjami. Chodzi raczej o ciągłe poszukiwanie nowych inspiracji w obszarze, w którym już jesteśmy ekspertami – na przykład poprzez uczestnictwo w targach branżowych czy zapoznawanie się z biznesowymi artykułami. Choć to stwierdzenie bywa dla niektórych zaskakujące, przydatna może się także okazać współpraca z konkurencją, której produkty lub usługi niejednokrotnie mogą idealnie uzupełnić naszą ofertę. Nie musimy być ekspertami od wszystkiego, a przyznawanie tego w kontakcie z klientem pomaga nam budować autentyczność, która sprzedaje lepiej niż niejedna strategia.

Monitorowanie drogą do rozwoju

Należy również wspomnieć o istotnej roli monitorowania działań własnej firmy. Nawet gdy wszystko idzie po naszej myśli, warto skrupulatnie przyglądać się notowanym wynikom oraz tworzyć zestawienia porównujące bieżącą sytuację do tego, co działo się miesiąc czy rok wcześniej. Taka analiza pozwoli nam zmierzyć dokonywane postępy oraz ustalić, czy wdrożone strategie przynoszą miarodajne rezultaty. Wnioski wyciągnięte z tego typu analizy warto zestawiać z celami dotyczącymi długofalowego rozwoju firmy, tak by przekonać się, czy rzeczywiście zmierzamy do ich realizacji, oraz zastanowić się, czy jakieś obszary można udoskonalić.

Choć struktury, systemy i procedury nie wydają się zbyt ekscytujące, a co bardziej żywiołowym przedsiębiorcom mogą się nawet wydawać zbędne, doświadczeni gracze wiedzą, że to właśnie one stanowią fundament biznesu, który pozwala firmie się rozwijać, generować zyski oraz radzić sobie z kryzysami. Dobrze jest o nie zadbać już na początku, by ukształtować pożyteczne nawyki i cieszyć się owocami swojej biznesowej działalności.

Anna Urbańska

Anna Urbańska - Master Trener Structogramu, metodologii, która wykorzystując wiedzę o badaniach genetycznych mózgu, pozwala skuteczniej sprzedawać, zarządzać i radzić sobie w relacjach ze sobą i z innymi. Zarządza Centrum Edukacyjno-Consultingowym CONCRET, jest wiceprezesem zarządu i partnerem Instytutu Colina Rose – jednej z najprężniej rozwijających się szkół językowych. Jest jedną z nielicznych świecie neurocoachów i autorką wielu książek m.n. : “Otrzep kolana i biegnij”, “Mózg Fabryka Sukcesu”, “Teraz Autentyczność”, “Jak w 30 dni zwiększyć swoją efektywność”, “Jak zbudować swój wizerunek w 30 dni”, „DNA Biznesu”. Więcej na: www.annaurbanska.pl

Magazyn ESTATE

Skupiamy uwagę na nieruchomościach

Bezpłatny e-magazyn w 100% dla pośredników

Wiedza i inspiracje do wykorzystania od ręki dostarczane przez doświadczonych uczestników rynku nieruchomości z zakresu marketingu nieruchomości, sprzedaży i negocjacji, prawa i finansów oraz rozwoju osobistego.

Pobierz za darmo najnowszy numer

Dowiedz się więcej o magazynie ESTATE

Zobacz także