Zarządca nieruchomości prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami. Podstawą prawną zasad prowadzenia takiej działalności jest ustawa o gospodarce nieruchomościami.
Czym zajmuje się zarządca nieruchomości?
Do obowiązków zarządcy należy podejmowanie decyzji dotyczących nieruchomości, tak aby gospodarowanie nimi było jak najbardziej racjonalne. Decyzje te dotyczą np. ustalania stawek czynszu, wydatków na naprawy i remonty. Do obowiązków zarządcy może też należeć kontrolowanie stanu technicznego budynku, prowadzenie dokumentacji oraz reprezentowanie wspólnoty na zewnątrz – np. w kontaktach z urzędami.
Zarządzanie może łączyć się z administrowaniem. Wtedy zarządca zajmuje się bezpośrednio nadzorowaniem czynszów, zlecaniem prac remontowych, monitorowaniem i zgłaszaniem awarii, zawieraniem umów z dostawcami mediów oraz zwoływaniem zebrań mieszkańców.
Kto może zostać zarządcą?
Do końca 2013 r. uzyskanie prawa do wykonywania zawodu zarządcy wymagało posiadania licencji. Z kolei jej otrzymanie było uwarunkowane spełnieniem kilku kryteriów, takich jak wykształcenie wyższe z zakresu gospodarki nieruchomościami albo wykształcenie wyższe na innym kierunku połączone z ukończeniem studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a także odbycie praktyki zawodowej; jeszcze wcześniej wymagane było zdanie egzaminu, który później zniesiono.
Na początku 2014 r. weszła w życie ustawa deregulacyjna, na mocy której obowiązkowe jest jedynie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Oznacza to, że zarządcą nieruchomości może zostać właściwie każdy. Jednak organizacje zrzeszające zarządców nieruchomości organizują własne systemy szkoleń i przyznają własne licencje. Licencje te nie są konieczne, lecz stanowią potwierdzenie wiarygodności zarządcy. Federacje wymagają zwykle minimum średniego wykształcenia, zaakceptowania kodeksu etyki zawodowej oraz ukończenia kursu i ewentualnie zdania egzaminu. Osoby, które uzyskały licencję państwową przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej przeważnie są zwolnione z niektórych wymogów.
Oprócz potwierdzonych kwalifikacji ważne są predyspozycje zawodowe. Zarządca powinien być osobą odpowiedzialną, uczciwą i rzetelną, dobrze zorganizowaną i umiejącą planować, komunikatywną i umiejącą nawiązywać relacje z klientami.