We wrześniu 2020 roku Sejm przegłosował zmianę ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw. Objęła ona utworzenie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. CEEB gromadzi dane o źródłach ciepła w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych, a dostarczenie tych informacji jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy nieruchomości. Jak dokonać zgłoszenia źródła ogrzewania?
Z tego artykułu dowiesz się:
-
Jak działa CEEB?
-
Do kiedy trzeba zgłosić źródło ogrzewania?
-
Gdzie należy zgłosić źródło ogrzewania?
-
Jak zgłosić źródło ogrzewania?
Jak działa CEEB?
Rząd deklaruje, że CEEB jest podstawowym narzędziem budowania strategii walki ze smogiem. Media określiły to mianem “spisu kopciuchów”, jednak o ile co prawda ostatecznie działanie ewidencji będzie w nie wymierzone, o tyle w praktyce obejmuje ona wszystkie źródła ciepła, także te nowoczesne i ekologiczne. Ma to być kompletny spis źródeł ciepła i ogrzewania wody w polskich budynkach, w tym pomp ciepła, nawet jeśli są zasilane z instalacji fotowoltaicznej. Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków gromadzi dane nie tylko z deklaracji składanych przez właścicieli i zarządców, ale też z kontroli (np. kominiarskich czy przeprowadzonych przez Inspekcję Ochrony Środowiska), interwencji oraz innych rejestrów.
Do kiedy trzeba zgłosić źródło ciepła?
Obowiązek zgłaszania źródeł ciepła zaczął obowiązywać od 1 lipca 2021 roku. Od tego też terminu biegnie 12-miesięczny okres, który na dokonanie zgłoszenia ma właściciel, współwłaściciel lub zarządca nieruchomości. Dotyczy to budynków użytkowanych już przed terminem wprowadzenia obowiązku.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku budynków, które zostały oddane do użytkowania po 1 lipca 2021 - tu czas na zgłoszenie to zaledwie 14 dni od momentu zgłoszenia do użytkowania. Brak zgłoszenia skutkuje nałożeniem grzywny w wysokości do 500 złotych, a dalsza zwłoka może spowodować trafienie sprawy do sądu i zwiększenie wysokości kary do 5000 zł.
Gdzie należy zgłosić źródło ciepła?
Deklarację do CEEB można zgłosić albo metodą tradycyjną, albo online. Osoby decydujące się na pierwsze rozwiązanie składają dedykowany formularz w odpowiednim urzędzie miasta lub gminy. Dokument można dostarczyć osobiście lub pocztą.
Elektroniczna wersja formularza dostępna jest na stronie zone.gunb.gov.pl. O ile tuż po jego uruchomieniu były trudności z dostępem, spowodowane przeciążeniem serwerów, o tyle teraz nie powinno już być tych problemów. Do poświadczenia elektronicznej deklaracji będzie potrzebny profil zaufany lub e-dowód.
Jak zgłosić źródło ciepła?
Zgłoszenia źródła ciepła dokonuje właściciel lub współwłaściciel domu jednorodzinnego, a w przypadku budynku wielorodzinnego - jego zarządca. Nie dotyczy to sytuacji, gdy właściciel mieszkania zainstalował w nim na własną rękę dodatkowe źródło ogrzewania (np. kominek). Wtedy może zgłosić je samodzielnie lub poinformować o tym zarządcę.
Do wyboru są dwa formularze - dla budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Formularz dla budynków mieszkalnych obejmuje następujące dane:
- dane adresowe budynku,
- rodzaj budynku,
- określenie zakresu deklaracji (wszystkie/wybrane lokale),
- określenie rodzaju i liczby źródeł ciepła zainstalowanych oraz eksploatowanych w budynku,
- klasa i liczba zainstalowanych kotłów,
- rodzaje stosowanych paliw,
- dane osoby wypełniającej formularz.
Niniejsze opracowanie ma jedynie charakter informacyjny. Jego treść nie stanowi porady prawnej, podatkowej, finansowej czy z zakresu obrotu nieruchomościami. W celu uzyskania profesjonalnego wsparcia, skonsultuj się ze specjalistą: https://www.nieruchomosci-online.pl/agenci.html